در غیاب اصلاح‌طلبان امثال جلیلی فضا را آماده می‌بینند
انتخابات ریاست جمهوری؛ "سعید جلیلی" می‌آید؟

قلم‌نیوز: همزمان با تشکیل مجلس یازدهم سعید جلیلی دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی فعالیت توئیتری خود را شدت بخشیده و توصیه‌هایی را برای نمایندگان اصول‌گرا دارد، در این راستا او در یکی از توئیت‌های خود نوشت: مسئله این است که چه کنیم نمایندگان دچار خطای اقتصادی نشوند. یک بحث نظارت است. بحث دیگر شفافیت است. هر چه شفافیت رفتار یک نماینده بیشتر شود در اصلاح و عملکرد آن نماینده موثرتر است. شفافیت نه فقط برای مسایل منفی حتی در مسائل مثبت هم موثر است.

جلیلی اضافه کرده است: در مجمع تشخیص مصلحت پیشنهاد دادم هر نماینده هر نامه‌ای به هر کسی نوشت در صفحۀ آن نماینده در سایتی که به این منظور طراحی می‌شود قرار بگیرد؛ آن موقع هم نماینده‌ای که واقعا برای پیگیری کار مردم نامه‌نگاری کرده معلوم می‌شود و هم اگر نامه نگاری سوئی صورت گیرد در معرض دید همگان است.

جلیلی عِده و عُده زیادی در عرصه سیاسی ندارد

ناصر ایمانی فعال سیاسی اصول‌گرا با اشاره به اینکه سعید جلیلی با توجه به شرایط فعلی شانس بسیاری کمی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری دارد، گفت: اگر همین فردا انتخابات برگزار شود، جلیلی شانسی‌ندارد، چرا که او عِده و عُده زیادی در عرصه سیاست ندارد، بنابراین نمی‌توان به نوعی شانس چندانی را برای او قائل شد، از سوی دیگر کسی که می‌خواهد نامزد ریاست جمهوری شود، باید حمایت مناسبی را در عرصه سیاسی کشور به عنوان پشتوانه داشته باشد، تا بتواند به موفقیت برسد.

وی با اشاره به اینکه شکست جلیلی در انتخابات سال ۹۲، می‌تواند بر روی حضور او در سال ۱۴۰۰ تاثیر بسیار زیادی بگذارد، اظهار داشت: علی الاصول کسی که در یک انتخابات شرکت کرده و برای بار دوم می‌خواهد پا به عرصه بگذارد، مردم دید خوبی به او ندارند، زیرا که به دیدگاه یک ناکام به او می‌نگرند، البته در اینجا ذکر یک نکته ضرروی است، مردم در نهایت در جمع نهایی نامزد‌ها دست به مقایسه می‌زنند، ممکن است در صحنه آخر افرادی حضور داشتند باشند که درگذشته نیز نامزد شده‌اند، اما رای نیاورده‌اند.

ایمانی افزود: در چنین صورتی مردم افراد را با یکدیگر مقایسه می‌کنند، اما با توجه به اینکه جلیلی تجربه چندانی در سیاست داخلی ندارد، قدری سخت است که بتواند در راه پر پیچ وخم انتخابات ریاست جمهوری به سر منزل مقصود دست پیدا کند، در مجموع به طور کلی ارزیابی بنده این است که جلیلی یکی از نامزد‌های بالقوه ۱۴۰۰ است، اما شانس موفقیت چندانی برای او متصور نیستم.

این فعال سیاسی اصول‌گرا با اشاره به اینکه توئیت‌های اخیر سعید جلیلی در رابطه با دستور کار مجلس اشکالی ندارد، بیان داشت: این که یک عده می‌گویند، بیرون از مجلس نباید برای پارلمان تصمیم بگیرند، به این معنا است که این تصمیم‌گیری در پشت پرده و برای منافع عده‌ای خاص صورت نگیرد، اما اینکه افرادی از جمله سعید جلیلی یا اقتصاددانان با توجه به شرایط کشور، راهکار‌هایی برای برون رفت کشور از وضعیت فعلی ارائه دهند، به هیچ عنوان ایرادی ندارد و از سویی حتی مفید و موثر نیز است.

ایمانی با بین اینکه توئیت‌های جلیلی به هیچ عنوان شائبه انتخاباتی ندارد، اضافه کرد: اینکه برخی از نمایندگان مجلس موضع‌گیری کرده و گفته‌اند به هیچ عنوان افراد خارج از پارلمان نباید اظهار نظری در رابطه با مجلس انجام دهند، را بنده قبول ندارم، بالاخره این افراد زیر چتر اصول‌گرایی به مجلس راه یافتند و لازمه کار تشکیلاتی این است که با بدنه اصول‌گرایی ارتباط داشته باشند، از سویی لازمه کار پارلمانی نیز فعالیت حزبی است، هرچند که در کشور ما حزب وجود ندارد، اما هر دو جریان در قالب شبه حزب فعالیت می‌کنند و نمی‌توان گفت که نمایندگان زمانی که نماینده شدند باید ارتباط خود را قطع کنند، بلکه باید این ارتباط همچنان با بدنه جریان سیاسی ادامه پیدا کند.

در غیاب اصلاح‌طلبان امثال جلیلی فضا را آماده می‌بینند

جلال جلالی زاده عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با اشاره به اینکه با توجه به شرایط سیاسی کشور، فردی همچون سعید جلیلی صحنه را برای ورود خود به رقابت ریاست جمهوری آماده می‌بیند، گفت: با توجه به اینکه عملا اصلاح‌طلبان با ابزار نظارت استصوابی شورای نگهبان از گردونه رقابت خارج شده‌اند، به مانند انتخابات مجلس در سال آینده نیز اصول‌گرایان در درون خود برای به دست آوردن صندلی پاستور رقابت خواهند کرد.

وی افزود: تشکیل مجلس یازدهم نشان داد که افرادی به عنوان نماینده انتخاب شدند که رای اکثریت مردم را ندارند و همگی با رای کمی به بهارستان راه یافتند، به تبع تشکیل چنین مجلسی نمی‌تواند مشکلی را از کشور حل کند، بلکه آن‌ها تحت تاثیر بیرون از مجلس خواهند بود و از این موضوع نامزد‌های مطرح اصول‌گرا که قصد آمدن به میدان رقابت ریاست جمهوری را دارند، استفاده کرده و برنامه‌های خود را دنبال می‌کنند.

جلالی زاده با تاکید بر اینکه توئیت‌های سعید جلیلی را نیز در این راستا می‌توان ارزیابی کرد، اظهار داشت: با توجه به پتانسیلی که جلیلی در خود می‌بیند، از همین حالا اثرگذاری خود بر نمایندگان مجلس را شروع کرده، زیرا که این افراد دارای سابقه چندان سیاسی نیستند و از این وضعیت جلیلی به خوبی مشغول بهره‌برداری است، این درحالیست که اگر نامزدهای‌اصلاح‌طلب می‌توانستند، ازسد شورای نگهبان عبورکنند، امروز این وضعیت حاکم نبود و شرایط به طور کلی متفاوت بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: در حال حاضر فضا برای رقابت اصلاح‌طلبان به هیچ عنوان مساعد نیست و معلوم است که در چنین شرایطی نیز فردی همچون سعید جلیلی که یک بار در سال ۹۲ شکست سختی خورد، فضا را آماده می‌بیند و عزم حضور در صحنه را می‌کند، از سویی اگر وضعیت به همین منوال سپری شود، اصلاح‌طلبان به مانند انتخابات مجلس نامزدی در ۱۴۰۰ نیز نخواهند داشت و اصول‌گرایان دوباره باید با خود رقابت کنند، بنابراین در چنین صورتی افراد زیادی خود را نامزد خواهند کرد تا یکی از آن‌ها بتواند بر جایگاه حسن روحانی تکیه زند.

منبع: فرارو