آیا کار ترامپ تمام است؟

قلم‌نیوز: تراکم بحران‌ها در داخل آمریکا، آینده ریاست جمهوری دونالد ترامپ را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. برخی ناظران از شروع سرنگونی ترامپ سخن می‌گویند. با این حال، شکست ترامپ در انتخابات سوم نوامبر هنوز قطعی نیست.

دولت دونالد ترامپ در یک دوره نسبتا کوتاه با بحران‌های چندوجهی و متعددی روبرو شد که انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا را تحت الشعاع قرار خواهند داد. دردسر‌های ترامپ با کرونا شروع شد. تا قبل از شیوع این بیماری، اوضاع آرام بود. اما در پی شیوع ویروس جدید کرونا (کووید-۱۹) در آمریکا، اقتصاد این کشور ضربه سهمگینی خورد و مهمترین امتیاز انتخاباتی ترامپ – رونق اقتصادی- ظرف چند ماه بر باد رفت. ناآرامی‌ها و اعتراضات نژادی، جدیدترین بحرانی بود که ترامپ با آن مواجه شد و سعی کرد از آن استفاده انتخاباتی کند، اما توفیق چندانی به دست نیاورد.

برخی تحلیلگران و ناظران با استناد به این بحران‌ها، می‌گویند ترامپ در انتخابات آینده پیروز نخواهد شد. به عنوان نمونه، مجله آتلانتیک، اخیرا طی یادداشتی به قلم فرانکلین فویر، اعلام کرد که سرنگونی «رژیم ترامپ» آغاز شده است. آتلانتیک، ترامپ را یک رئیس جمهور اقتدارگرا دانست که به سرنوشت دیکتاتور‌هایی مانند زین العابدین بن علی، دیکتاتور سابق تونس، دچار خواهد شد. از دیدگاه این مجله، ناآرامی‌های نژادی فعلی در آمریکا، شباهت کمتری با هرج و مرج سال ۱۹۶۸ دارد. بلکه بیشتر شبیه جنبش‌های مسالمت آمیزی است که حمایت طیف وسیعی از مردم را در کشور‌هایی نظیر صربستان، اوکراین و تونس جلب و دیکتاتور‌هایی مانند اسلوبودان میلوشویچ (رئیس جمهور سابق صربستان)، ویکتور یانوکوویچ (رئیس جمهور سابق اوکراین) و بن علی را سرنگون کردند. البته به گفته آتلانتیک، ترامپ برخلاف این دیکتاتورها، عزل نخواهد شد بلکه از طریق انتخابات برکنار خواهد شد.

برخی دیگر بر این باور هستند که ریاست جمهور ترامپ هم اکنون به پایان رسیده و او دیگر رئیس جمهور آمریکا نیست. رابرت ریچ، وزیر سابق کار آمریکا، طی یادداشتی در روزنامه گاردین این دیدگاه را مطرح کرده و گفته ترامپ به هیچکدام از بحران‌های فعلی آمریکا پاسخ سازنده‌ای نداده است. ریچ نوشت: «او، حکومت نمی‌کند. او گلف بازی می‌کند، تلویزیون تماشا می‌کند و توئیت می‌کند

فاصله بین ترامپ و بایدن در نظرسنجی‌ها در حال افزایش است.

نظرسنجی‌های اخیر، به این دیدگاه‌ها دامن زده است. یک نظرسنجی جامع اخیر که نتایج آن توسط شبکه سی ان ان منتشر شد، کاهش محبوبیت ترامپ در مقابل بایدن را نشان داد. این نظرسنجی که متشکل از پنج نظرسنجی تلفنی ملی است، دیدگاه رأی‌دهندگان ثبت شده را مشخص کرد. طبق نظرسنجی سی ان ان، ۵۱ درصد رأی دهندگان ثبت شده در سراسر آمریکا از جو بایدن و ۴۱ درصد از ترامپ حمایت می‌کنند.

کاهش محبوبیت ترامپ از ماه آوریل به بعد شدت گرفت. در این ماه، یک نظرسنجی سی ان ان نشان داد که ۴۸ درصد رأی دهندگان از بایدن و ۴۳ درصد از ترامپ حمایت می‌کنند.

اما آیا این‌ها به معنی پایان ترامپ است؟ پاسخ به این پرسش بسیار دشوار است. چرا که هنوز تا انتخابات سوم نوامبر چند ماه باقی مانده و ممکن است در این چند ماه تغییراتی رخ دهد. مثلا اگر بیماری کرونا متوقف شود و اقتصاد آمریکا مجددا بهبود پیدا کند، این امر می‌تواند بر نتیجه انتخابات تاثیر بگذارد.

اما در رابطه با نظرسنجی‌های اخیر درباره ترامپ، حداقل دو نکته قابل طرح است. اول اینکه، در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶، تا روز‌های آخر، هیلاری کلینتون نسبت به ترامپ در نظرسنجی‌ها جلوتر بود. ولی در نهایت به رغم پیروزی در آرای عمومی، در رأی الکترال کالج از ترامپ شکست خورد. دوم اینکه، محبوبیت ترامپ شاهد سقوط بی سابقه‌ای نبوده است. به عبارت دیگر، محبوبیت ترامپ کمتر شده، اما این امر با در نظر گرفتن میزان محبوبیت او در نظرسنجی‌های چند ماه گذشته طبیعی به نظر می‌رسد، خصوصا که ترامپ در ماه‌های اخیر با بحران‌های متعددی مواجه بوده است. طبق آمار وبگاه «فایو ثرتی ایت» محبویت ترامپ در یک سال گذشته بین ۴۱ تا ۴۵ درصد در نوسان بوده است. آخرین باری که محبوبیت ترامپ به زیر ۴۰ درصد سقوط کرد، تقریبا یک سال و نیم پیش بود.

در واقع هواداران اصلی ترامپ، هنوز هم به رغم همه بحران‌ها از او حمایت می‌کنند. ظاهرا عده‌ای از مستقل‌ها نسبت به ترامپ بدبین شده و به بایدن روی آورده اند. شاید بتوان گفت شکاف فعلی میان ترامپ و بایدن، بیشتر ناشی از افزایش چشمگیر محبوبیت بایدن است تا کاهش شدید محبوبیت ترامپ. به اعتقاد برخی ناظران، محبوبیت بایدن، که تا همین چند ماه پیش نزدیک بود از انتخابات درون حزبی حذف شود، مدیون اشتباهات ترامپ است و نه اقدامات بایدن. نامزد دمکرات‌ها در طول بیماری کرونا، خانه نشین بود و فعالیت‌های انتخاباتی خود را در فضای مجازی ادامه داد. این در حالی است که ترامپ این فرصت را داشت که در فعالیت‌های عمومی شرکت کند و حتی به سفر انتخاباتی برود.

به گفته برخی تحلیلگران، بایدن ۷۷ سال سن دارد و اگر پیروز شود، مسن‌ترین رئیس جمهور آمریکا خواهد بود. او در حال حاضر، بر تفاوت خود با ترامپ تاکید می‌کند، اما برای پیروز شدن نیاز دارد که از تاکید بر تفاوت با ترامپ فراتر رود و مردم آمریکا را متقاعد کند که او آورنده تغییر خواهد بود.

منبع: فرارو