فرار خانوادگی ترامپ به پناهگاه زیرزمینی کاخ سفید

قلم‌نیوز: وقتی اعتراض مردم آمریکا به قتل شهروند سیاهپوست مینیاپلیس شامگاه جمعه به نزدیکی‌های کاخ سفید رسید، نیروهای سرویس مخفی در اقدامی دفاعی ترامپ را برای مدتی کوتاه به یک پناهگاه امن در زیرزمین محل اقامت رئیس جمهوری آمریکا منتقل کردند. چهار روز پس از جنایت دردناک پلیس آمریکا در کشتن فلوید ۴۶ ساله، معترضان پشت در کاخ سفید جمع شدند و درگیری‌ها با نیروهای امنیتی و سرویس مخفی آغاز شد.

ترامپ همان زمان از سرویس مخفی کاخ سفید تشکر و اعلام کرد اگر معترضان دست از پا خطا کنند، نیروهای امنیتی با درنده‌ترین سگ‌ها و مرگبارترین سلاح‌ها انتظارشان را می‌کشند. حالا به نظر می‌رسد دلیل اصلی تشکر کردن رئیس جمهوری آمریکا از سرویس مخفی همان مخفی شدن در یک پناهگاه امن در زیرزمین کاخ سفید بوده است. روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود در این باره چنین نوشت: وقتی شورش‌ها و ناآرامی‌ها شدت گرفت، نیروهای سرویس مخفی به محل اقامت ترامپ رفتند و او را به مخفیگاهی بردند که پیش‌تر هنگام رخ دادن حوادث تروریستی استفاده می‌شد.

پناهگاه امن کاخ سفید چنان ساخته شده است که می‌تواند حتی در برخورد جت‌های مسافربری با محل اقامت رئیس جمهوری آمریکا هم مقاومت کند. دیک چنی، معاون رئیس جمهوری آمریکا در دوران زمامداری جورج بوش هنگام رخ دادن حمله‌های تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به این پناهگاه منتقل شده بود. در آن روز، بوش در کاخ سفید نبود و خبر حمله‌های تروریستی به نیویورک و برخورد دو هواپیما با برج‌های سازمان تجارت جهانی در همان سفر به اطلاع او رسید.

گفته می‌شود ترامپ و اعضای خانواده‌اش شامگاه جمعه لحظه‌هایی بسیار سخت را در پناهگاه کاخ سفید تجربه کرده‌اند. بسیاری از کارشناسان از شیوه واکنش نشان دادن رئیس جمهوری ایالات متحده به ماجرای مرگ فلوید و شورش‌های پس از آن انتقاد کرده‌اند. در شرایطی که انتظار می‌رفت او در یک سخنرانی سراسری مردم معترض را آرام کند، ترامپ ترجیح داده است در روزهای اخیر مدام در فضای توییتر حضور داشته باشند و وقت خود را به فرستادن توییت‌های تحریک‌کننده بگذراند.

او شامگاه جمعه احتمالا از همان پناهگاه زیرزمینی شهردار واشنگتن دی‌سی را متهم کرد که برای مراقبت از کاخ سفید به اندازه کافی از نیروهای پلیس استفاده نکرده است. ترامپ البته با خانواده شهروند فقید مینیاپلیس تلفنی حرف زده است. هر چند برادر جورج فلوید در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرد مکالمه‌اش را رئیس جمهوری آمریکا بسیار کوتاه بوده و اصلا فرصت حرف زدن به او نرسیده است.

منبع: همشهری انلاین