صعود تاریخی بازار سرمایه تا کجا ادامه خواهد داشت؟
بورس در آسمان هفتم

   قلم نیوز شاخص بورس با شکستن سد مقاومتی از یک میلیون واحد عبور کرد تا برای نخستین بار بازار شاهد شاخص هفت رقمی باشد. برخی کارشناسان پیش از این ورود شاخص بورس به کانال یک میلیون واحد را پیش‌بینی کرده بودند، اما نکته‌ای که وجود داشت آنها شاخص یک میلیونی را برای بازار یک سد مقاومت می‌دانستند و معتقد بودند برای شکسته شدن این مقاومت، بازار باید اصلاحی را پشت سر بگذارد. این در حالی است که بازار با اصلاحی کوتاه‌مدت در هفته گذشته از این سد عبور و رکورد تازه‌ای را در بازار ثبت کرد. شاخص یک میلیونی رویای بسیاری از فعالان بازار بود که روز گذشته به حقیقت پیوست و آنها را به ادامه روند صعودی دلگرم کرد. اما با توجه به هشدار برخی از تحلیلگران نسبت به وضعیت بازار در ماه‌های آتی باید دید که روند رشد تا کجا ادامه خواهد داشت؟ در این راستا محمد امیری، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به یک میلیونی شدن شاخص بورس به «ابتکار» گفت: شکسته شدن سد مقاومتی یک میلیونی در بورس اتفاقی خوشایند برای سهام‌داران خواهد بود. اما اینکه روند رشد تا چه جایی ادامه‌دار باشد به میزان و قدرت پولی که به بازار سرمایه تزریق می‌شود بستگی دارد. مسئله‌ای که وجود دارد این است که در گذشته رشد بازار با توجه به اتفاقاتی که برای نرخ ارز و همچنین بنیاد شرکت‌ها رخ داد قابل پیش‌بینی بود. اما از یک جایی به بعد بازارهای مالی موازی با رکود همراه شدند و بازدهی در بورس، جذابیت بازار را برای سرمایه‌گذاران به مراتب بیشتر از قبل کرد. 

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از عوامل موثر بر رشد شاخص بورس حمایت‌های دولت از این بازار بود. اخیرا بحث سهام عدالت در بازار به میان آمده و قرار است که این سهام با سازوکاری که فعلا مشخص نیست به بازار عرضه شود. از سوی دیگر دولت تصمیم دارد که صندوق‌های ETF را به بازار عرضه کند. در چنین شرایطی سهام‌داران امنیت روانی را از سوی دولت احساس کرده و تمایل بیشتری برای ورود به این بخش از اقتصاد پیدا می‌کنند. بنابراین حمایت‌های دولت و همچنین بازدهی بیشتر بازار به نسبت بخش‌های دیگر اقتصاد که از سال گذشته در بورس دیده می‌شود دلایلی برای روانه شدن نقدینگی به سمت این بازار شد. همانطور که اشاره کردم روند روبه رشد بازار بورس تا جایی ادامه دارد که جریان نقدینگی به سمت بازار سرازیر باشد و اگر قدرت پول کم شود مطمئنا بازار در روند اصلاح قرار می‌گیرد. 

امیری بازار بورس را محلی برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت دانست و دراین‌باره گفت: ما باید توجه داشته باشیم که بازار سرمایه محلی برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت بوده و تازه‌واردن به بازار باید به این اصل دقت داشته باشند. البته باید اشاره کنم که اگر سرمایه‌گذاران روند بازار را بررسی کنند خواهند دید که از گذشته تا کنون برآیند بازار در بلندمدت صعودی بوده است، بنابراین نباید تصور کرد که به محض ورود به بازار باید میزان مشخصی سود کسب کرده و پس از آن به سرعت از بازار خارج شد. 

تازه‌نفسان در بازار با احتیاط قدم بردارند

شاخص یک میلیونی اگرچه رقمی خوشایند برای فعالان بازار سرمایه است اما از نگاه بسیاری از صاحب‌نظران و تحلیلگران بازار مشاهده این رکورد نگران‌کننده خواهد بود، چراکه نگاه جامعی بر روی ارزش ذاتی سهم‌ها نبوده و فعالان بازار تنها سوار بر جو روانی ایجاد شده خریدهای خود را انجام می‌دهند. به گفته این تحلیلگران شاخص یک میلیونی می‌تواند پیام‌های ناخوشایندی را برای سهام‌داران به همراه داشته باشد. فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه ابا اشاره به پیام شاخص یک میلیونی برای سهام‌داران بازار به «ابتکار» گفت: مهم‌ترین پیامی که شاخص یک میلیونی برای سهام‌داران به ویژه افرادی که با سرمایه‌های خرد به بازار ورود کرده‌اند دارد رعایت کامل احتیاط‌ها و توجه ویژه به ریسک سرمایه‌گذاری‌ها در بازار است. جهش شاخص و شکسته شدن تاریخی سد مقاومتی با هیچ متغیر اثرگذار بر وضعیت اقتصادی تطابق نداشته و بازار به شدت وارد ریسک‌های بالاتری نسبت به گذشته خواهد شد. 

وی در ادامه افزود: کشور در شرایط فعلی بالغ بر ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی دارد، در این میان افراد به منظور حفظ ارزش سرمایه‌های‌شان با توجه به بازدهی بازار در ماه‌های اخیر به سمت بورس حرکت کرده‌اند به همین دلیل بازار بورس در حال حاضر یکه‌تازی می‌کند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که اثر افزایش شاخص، افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و فاصله زیاد بین ارزش ذاتی و ارزش روز سهام باعث می‌شود که آثار تورم را نه تنها در بورس بلکه در تمام بخش‌های اقتصاد نیز شاهد باشیم. 

این کارشناس بازار سرمایه با هشدار به تازه‌واردان ادامه داد: جذب حجم زیادی از نقدینگی در بورس از لحاظ روانی جوی را به وجود می‌آورد و افراد جامعه را تشویق می‌کند تا سرمایه‌های-شان را بدون هیچ توضیح علمی و قابل پذیرشی به بورس وارد کنند و به نوعی تنها بر روی کاغذ از منفعت سرمایه در بازار بورس بهره‌مند شوند. سرمایه‌گذاران به خصوص تازه‌واردان باید به این نکته دقت داشته باشند و تحت تاثیر این جو روانی قرار نگیرند. 

آقابزرگی اظهار کرد: سرمایه‌گذاران قدیمی و حرفه‌ای شناخت کافی از فرازونشیب‌های بازار بورس دارند. احتمالا قیمت سرمایه‌گذاری‌های سهام‌دارن با سابقه که پیش از این انجام داده‌اند بسیار پایین‌تر از قیمت‌های فعلی باشد بنابراین ممکن است ریسک خاصی قابل توجه سهام‌های‌شان نشود. اما افراد تازه‌نفس که بی‌مهابا به سمت بازار روانه شده‌اند و بسیاری از آنها دارایی‌های قابل استفاده در زندگی روزمره خود را نقد و وارد بورس کرده‌اند در معرض خطر بیشتری قرار دارند و باید با احتیاط بیشتر قدم بردارند. متاسفانه بخشی از نقدینگی بدونه پشتوانه و تحلیل اقتصادی به واسطه همین افراد وارد بورس شده است و این اتفاق می‌تواند بازار را ملتهب کند. 

این کارشناس بازار سرمایه از اصلاحات بازار در آینده‌ای نزدیک گفت: اگر بازار را در چند ماه اخیر بررسی می‌کردیم اشتیاقی در میان بود و می‌توانستیم رشد را توجیه کنیم، اما ۱۰۰ درصد افزایش شاخص طی ۳۰ روز کاری قابل‌پذیرش نیست. همانطور که اشاره کردم هیچ گونه تناسبی میان شاخص و وضعیت اقتصادی وجود ندارد. متاسفانه امروزه منابعی که از لحاظ اقتصادی باید عاید بنگاه‌های اقتصادی شود تا افزایش بهره‌وری در شرکت‌ها را داشته باشیم به سمت این بخش از اقتصاد روانه شده است. مجددا تاکید می‌کنم که روند روبه رشد بازار جای نگرانی دارد و اصلاحات این نگرانی را در آینده‌ای نزدیک خواهیم دید.