آنچه امروز در مجلس گذشت
 جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست مسعود پزشکیان برگزار شد و بررسی گزارش رئیس دیوان محاسبات کشور در مورد تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور، بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده  و ...در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.


در ابتدای جلسه مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه مجلس را برعهده دارد، گفت: حال برادرمان آقای لاریجانی خیلی خوب است و ایشان از هفته آینده در صحن مجلس حضور می‌یابند.

حقوق ۵۳ میلیون تومانی یک مدیر/تخلفات در عملکرد ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی

عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات کشور با حضور در مجلس ضمن قرائت گزارش تفریغ بودجه ۹۷ گفت که طبق این گزارش حقوق بالغ بر ۵۳ میلیون تومان داده شده است؛ همچنین بر اساس رسیدگی‌ها اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که ارز ۴۲۰۰ تومانی را گرفته اما وارداتی نداشته‌اند.

وی همچنین  شرایط کرونایی را باعث تاخیر در ارائه این گزارش مطرح کرد و گفت: این گزارش در قالب چهار بخش منابع و مصارف، تبصره‌ها و ماده واحده و نظارت و پیش بینی‌ها تهیه شده است. البته تعدادی از مصوبات سری شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در تهیه تفریغ بودجه تاثیرگذار بوده، ما گزارش تفریغ نفت و صندوق توسعه ملی را به صورت سری تهیه و تحویل رئیس مجلس داده‌ایم.

گزارش دیوان محاسبات در خصوص عملکرد ارز ۴۲۰۰ تومانی باید در اختیار مردم قرار گیرد

پس از قرائت این گزارش پزشکیان تاکید کرد که مردم باید به صورت شفاف در جریان قرار گیرند که براساس گزارش دیوان محاسبات در بودجه ۹۷ عملکرد تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی چگونه بوده و برای متخلفین چه احکامی صادر شده است.


در ادامه جلسه علنی امروز، علنی عبدالرضا مصری،  نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت که امروز مجلس برای سرعت در بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده نطق و تذکر ندارد.

در جریان بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده، نمایندگان  در مصوبه‌ای سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از ارزش گمرکی کالاهای وارداتی را تعیین کردند.

با تصویب ماده ۴۹ لایحه مالیات بر ارزش افزوده هم نمایندگان مجلس منابعی را برای پیشگیری و پوشش کامل درمان در روستاها و تامین تجهیزات بیمارستانی و مراکز بهداشت و درمانی اختصاص دادند. 

همچنین پس از بررسی  مواد ۵۰، ۵۱ و ۵۲ لایحه مالیات بر ارزش افزوده، مقرر شد که منابعی از محل مالیات‌های اخذ شده برای پیشگیری و کاهش مصرف دخانیات، توسعه ورزش همگانی و اصلاح الگوی مصرف و سبک زندگی تخصیص یابد.

در ادامه نادر قاضی‌پور، عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی هم به تعیین میزان دستمزد کارگران در سال جاری انتقاد کرد و خطاب به عبدالرضا مصری نایب رییس مجلس که اداره جلسه علنی را برعهده داشت، گفت: آقای مصری شما عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی هستید میزان تعیین شده به عنوان حداقل دستمزد کارگران ظلم در حق آن‌هاست.

در همین رابطه حمیدرضا حاجی‌بابایی، رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس از بررسی موضوع حقوق و دستمزد کارگران در جلسه فراکسیون ولایی خبر داد.

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی  لایحه حمایت از حقوق افراد مبتلا به اختلال های روانی را اعلام وصول کرد.

عبدالرضا مصری هم که اداره بخش پایانی جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت گفت: برخی نمایندگان پیگیر حال آقای لاریجانی بودند، حال ایشان مساعد است و ان‌شاءالله بعد از دستور پزشکان در جلسه علنی مجلس حضور پیدا خواهد کرد.

وی با اعلام پایان جلسه علنی امروز گفت که نطق‌ها و تذکرات نمایندگان که در جلسه امروز مطرح نشده به فردا موکول خواهد شد.