بهترین شیوه گندزدایی منازل

مهندس محسن فرهادی ، با تاکید بر رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط در روزهای شیوع کروناویروس، گفت: شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون بویژه پس از بازگشت به منزل از نکات بسیار مهم است. استفاده از آب ژاول یا وایتکس برای گندزدایی سرویس بهداشتی، حمام، نقاطی از ساختمان که دچار خوردگی نمی‌شود می‌تواند مناسب باشد و خانواده ها از آن استفاده کنند.

وی درخصوص راه‌های گندزدایی سطوح، افزود: استفاده از وایتکس به گونه‌ای که به ازای هر یک قسمت وایتکس، ۹۹ قسمت آب در نظر بگیرند، مناسب است. یعنی به ازای یک لیوان وایتکس باید از ۹۹ لیوان آب برای رقیق کردن آن استفاده کنند. توجه کنند که سیستم تهویه محیط هنگام کار با وایتکس روشن باشد و خود شخص نیز برای جلوگیری از آسیب‌های پوستی از دستکش استفاده کند.

فرهادی برای گندزدایی سایر سطوح استفاده از الکل را پیشنهاد داد و گفت: استفاده از الکل معمولی به نسبت دوسوم به یک سوم مناسب است؛ الکلی که معمولا از داروخانه‌ها خریداری می‌کنیم ۹۶درجه الکلی دارد که این درجه خاصیت ضدعفونی کنندگی ندارد؛ به همین دلیل باید رقیق شود. اگر در نظر بگیریم یک لیتر الکل ۹۶ درجه خریداری کرده‌ایم باید حدود ۷۰۰ سی‌سی آب به آن اضافه کنیم تا الکل ۷۰ درجه تولید شود که مناسب گندزدایی میز ناهارخوری، کابینت‌ها، گوشی موبایل، کارت‌های بانکی و... است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ ماده شیمیایی ضدعفونی کننده را نباید با مواد شوینده مخلوط کرد، ادامه داد: مخلوط کردن مواد شوینده و ضدعفونی کننده‌ها نه تنها خاصیت سمی برای فرد و محیط ایجاد خواهد کرد بلکه می تواند خاصیت ضدعفونی کنندگی خود را نیز از دست داده و عوارض سختی برای فرد بر جای بگذارد.

فرهادی در ادامه با بیان اینکه الکل صنعتی یا متانول خاصیت ضدعفونی کنندگی به مراتب کمتری نسبت به اتانول دارد، اظهار کرد: مواد سمی متانول از راه پوست جذب بدن می‌شود. توصیه می‌کنیم مردم از متانول استفاده نکنند تا عوارض کمتری متوجه آنان باشد.

وی ضمن ابراز امیدواری برای گذر موفق از این ایام، خاطرنشان کرد: جدا کردن لباس بیرون و داخل منزل از آن جهت که جلوی آلودگی فرش، مبلمان و... را بگیریم، بسیار مهم است و در صورت رعایت این موضوع نیازی نیست به طور مداوم به فکر گندزدایی سطوح یاد شده باشیم.