چطور در قرنطینه خانگی خوش بگذرانیم؟

اکرم عظیمی ، با تاکید بر لزوم توجه به سلامت جسم و روان اعضای خانواده در این روزها، اظهار کرد: برای مدیریت سلامت در خانواده های دارای فرزند، ابتدا لازم است سلامت جسمی و روان شناختی والدین تامین شود.

وی رعایت دستورالعمل ها و نکاتی که پزشکان مطرح می کنند، از جمله ماندن در خانه و عدم تردد غیرضروری، استفاده از دستکش و ماسک، شستشوی به موقع و کامل دست ها را برای حفظ سلامتی جسمی ضروری دانست و افزود: رعایت تغذیه مناسب موجب پیشگیری از بیماری و ارتقاء سلامت بدن شده و نشاط جسمی و به تبع آن نشاط روان را فراهم می کند.

خواب مناسب و تحرک کافی، لازمه سلامتی

این دکترای روان شناسی بالینی با اشاره به اهمیت خواب مناسب و تحرک کافی برای حفظ سلامت جسم و سلامت روان، خاطرنشان کرد: احتمالا در شرایط فعلی و با تغییر برنامه های عادی زندگی، نظم خواب و مقدار و کیفیت تحرک جسمی افراد تغییر می‌ کند، ممکن است افراد شب ها دیرتر به رختخواب رفته و صبح ها دیرتر از خواب بیدار شوند، در حالی که ساعات خواب مناسب برای تنظیم چرخه آرام سازی بدن باید حوالی ۱۱ شب تا نهایتا ۸ صبح باشد و اگر فرد در این محدوده زمانی خواب با کیفیتی را تجربه نکند، در روزهای آتی احتمالا احساسات و رفتارهای ناخوشایند را تجربه خواهد کرد.

وی به والدین توصیه کرد که برای حفظ سلامت جسمی فرزندانشان برنامه ریزی لازم و روش‌های خلاقانه را به کار برند و افزود: والدین می‌توانند از کلیپ های آموزشی در زمینه بهداشت پیشگیری در مقابل کرونا مخصوص کودکان استفاده کرده و به کودکان خود آموزش‌های لازم را به شیوه صحیح و متناسب با سن آنها ارائه دهند.

عظیمی همچنین به اهمیت برنامه ریزی برای تحرک اعضای خانواده از طریق ورزش های متناسب با محیط خانه اشاره و تصریح کرد: چنانچه سلامت جسمی افراد تامین نشود، ارائه راهکارهای روان شناختی چندان مثمرثمر نخواهد بود و بدون داشتن تحرک، مواد نشاط آور به اندازه کافی در بدن ترشح نمی شود.

وی ادامه داد: پس از بهبود سلامت جسم، نوبت به سلامت روان می رسد، اما والدین باید ابتدا فعالیت روزانه ای در راستای سلامت روان فردی خود انجام دهند و سپس برای فرزندان شان برنامه ریزی کنند، چرا که والدینی که سلامت خودشان در سطح نرمالی نباشد، کلام و رفتار مناسبی در برخورد با فرزندان نداشته و روزهای آتی را به کام خود و خانواده تلخ خواهند کرد.

وی یادآوری کرد: منظور ما راهکارهای ساده در این زمینه است، به عنوان مثال اگر هر فرد روزانه ۱ تا ۱۵ دقیقه، به صورت عمدی و خودخواسته، یک فعالیت مورد علاقه را انجام دهد؛ باعث ترشح مواد نشاط آور و تنظیم هورمون استرس در بدن خواهد شد.

پیشنهاداتی برای فعالیت های نشاط آور

این دکترای روانشناسی بالینی با تاکید بر اینکه برنامه های پیشنهادی باید متناسب با هر فرد باشد و برنامه ثابتی نمی‌توان برای همگان تجویز کرد، با این وجود، خوردن میوه، غذا و تنقلات مورد علاقه، تماشای آلبوم خانوادگی، تماشای عکس مناظر طبیعی و یا عکس های پرندگان، تماشای کلیپ، شنیدن صدای طبیعت مانند آبشار یا پرندگان، گوش دادن به موسیقی بدون کلام، مطالعه کتاب طنز و نت گردی به صورت کوتاه مدت، دوش گرفتن، آب دادن به گل و گیاه و یا هرنوع فعالیتی که برای فرد لذت‌بخش باشد و بتواند در کوتاه مدت (کمتر از ۱۵ دقیقه) انجام دهد را می توان از فعالیت های نشاط آور برشمرد.

وی ادامه داد: پس از طی دو مرحله سلامت جسمی و روانی والدین، اکنون ظرفیت روانشناختی برای مدیریت شرایط فرزندان فراهم شده و والدین از لحاظ کنترل هیجانات، تاب آوری و خلاقیت در سطح مناسبی قرار دارند.

عظیمی با بیان اینکه برای کودکان قبل از سن دبستان روزانه تا ۴۵ دقیقه (۲ زمان ۲۰ دقیقه ای و یا ۳ زمان ۱۵ دقیقه ای) و برای فرزندان در سن دبستان روزانه تا ۳۰ دقیقه فعالیت مشترک بین والدین و فرزند بسیار موثر بوده و باعث نشاط در فضای خانه می شود، اضافه کرد: نکات مهم در این فعالیت ها، مشترک بودن بین والد و فرزند و نه فرزند به تنهایی و خوش گذرانی برای طرفین است.

چطور در فضای خانه بازی کنیم؟

وی  با اشاره به بازی های متنوعی که احتیاج به وسایل گران قیمت ندارند و تنها نیاز به خلاقیت والدین دارد، مانند اسم-فامیل، زوووو، هپ ۵ تایی، جابجایی اشیا درخانه، پانتومیم، ۲۰ سوالی، دوز و خیلی بازی های دیگری که مناسب شرایط منزل است، خاطر نشان کرد: زمان خوش گذرانی می‌تواند شامل قصه خوانی، قصه گویی مشترک بین والدین و فرزند، نقاشی، تعریف خاطره، درست کردن هنرهای خانگی ساده باشد.

این دکترای روانشناسی بالینی با تأکید بر اینکه بازی، فرآیند تخلیه هیجانی منفی و جایگزینی هیجان مثبت را شروع و میزان تنش ها در خانواده را کاهش می دهد، گفت: چنانچه فرزند شما فردی حساس یا دچار استرس باشد درباره شرایط این روزها یعنی بیماری کرونا با او صحبت کرده و احساس و نگرانی های او را جویا شده، آنها را بپذیرید و انکار نکنید، درحالی که جملاتی مانند "نگرانی که نداره" صرفا مانع ابراز احساسات و در نتیجه تجمع احساسات منفی در بدن فرد خواهد شد.

عظیمی با اشاره به اینکه شاید بیشتر افراد در روزهای سال فرصت بازی، خاطره گویی و صحبت با فرزندان و اعضای خانواده را نداشته باشند، تصریح کرد: اکنون می توانید از این فرصت اجباری بهره برده و از آن برای نزدیک شدن اعضای خانواده از طریق تجارب مشترک استفاده کنید.

استفاده طولانی مدت از رسانه ها آسیب زا است

وی خاطر نشان کرد: یادمان باشد که ارتباط با رسانه ها و تماشای بیش از حد آنها می‌تواند سلامت جسمی و روانی افراد را به شدت تحت تاثیر قرار دهد، پس به کودکان خود روزانه تا ۳۰ دقیقه اجازه بازی با موبایل و رایانه و نهایتأ تا ۲ ساعت اجازه تماشای برنامه های تلویزیون را بدهید.

این روان شناس بالینی با تأکید براینکه اعضای بزرگسال خانواده نیز باید میزان استفاده از رسانه ها را مدیریت کنند، افزود: تماشای مداوم سریال‌ها و فیلم‌ها در ایام قرنطینه خانگی و تعطیلات پیش رو توصیه نمی شود.

اضطراب در کودکان را درمان  کنید

عظیمی یادآور شد: والدین نباید جلوی فرزندان خود دغدغه های مرتبط با سلامت و ایمنی را مطرح کنند، زیرا کودکان ظرفیت تحلیل این صحبت ها را نداشته و صرفا هیجانات منفی مانند اضطراب را تجربه خواهند کرد.

این دکترای روانشناسی بالینی با بیان اینکه فرزندان شما می توانند روزهای خوبی را سپری کنند، خاطرنشان کرد: چنانچه فرزند شما اضطراب را به صورت کلامی یا عملی (شامل شب ادراری، ناخن جویدن، تیک و ...) بروز می‌دهد به یک روانشناس بالینی مجرب مراجعه و مشکل را سریعا رفع کنید.