آیا نور درمانی برای پوست شما مفید است؟
جوان‌سازی و درمان آکنه به شیوهLED تراپی
دیگر حالا نور هم می‌تواند ابزاری قدرتمند در مراقبت از پوست باشد، چه به صورت LED تراپی و چه به شکل یک لیزر ساده برای درمان آکنه‌ها. متخصصان پوست و کارشناسان زیبایی با اطمینان به شما می‌گویند که این روش‌های درمانی سبک و بدون عوارض می‌تواند اثر چشمگیری روی پوست بگذارد. بنابراین ما این‌جا در کنار شما و همراه با دکتر مجید میرزاخانی اصول درمان به شیوه LED تراپی و نوردرمانی پوست را توضیح مي‌دهیم تا به شما بگوییم آن‌ها چه هستند؟ چگونه کار مي‌کنند و توصیه‌های متخصصان برای افزودن آن‌ها به روال مراقبت از پوست چیست ؟ 
ترمیم پوست با نورهای آبی و قرمز 
سابقه استفاده از نوردرمانی برای رفع مشکلات پوستی قدمت تقریبا طولانی دارد تا جایی که در دهه‌های 90 میلادی از این شیوه برای درمان زخم‌ها و بهبود بافت‌های آسیب‌دیده پوست دریانوردان استفاده مي‌شد اما برای این‌که دقیق‌تر بدانید این روش چیست به زبانی ساده به شما مي‌گوییم که در نور درمانی دستگاه LED یا یک دیود تابش‌دهنده نور با لامپ‌های مخصوص وجود دارد که فقط طول موج‌های مشخص و رنگ‌های خاصی از نور را مي‌تاباند. این امواج نوری به عمق پوست نفوذ کرده و باعث فعال کردن سلول‌هایی در لایه‌های پوست مي‌شوند که هرگونه تغییر در طول موج و رنگ‌ها هم نتایج متفاوتی را به همراه دارد اما معمولا در مراقبت از پوست به شیوه نور درمانی از فرکانس‌های نور قرمز و نور آبی استفاده مي‌شود که بدون ایجاد درد به درون پوست نفوذ و شروع به ترمیم می‌کنند. البته رنگ‌های دیگری از جمله سبز و زرد هم در این روش گاهی مورد استفاده قرار مي‌گیرند اما چندان متداول نیستند. 
درمان با نور قرمز مفید برای رفع آکنه 
نور درمانی به دلیل این‌که بر خارجی‌‌ترین لایه پوست یعنی اپیدرم تاثیرگذار است مي‌تواند فواید زیادی داشته باشد. این رنگ نور در LED تراپی ضدالتهاب است و با جذب از طریق اپیدرم به تحریک کلاژن و درنهایت معالجه آکنه‌های روی پوست کمک مي‌کند. نور قرمز مزایای ضدپیری پوست هم دارد؛ چراکه فعالیت پروتئین کلاژن منجر به کاهش خطوط و چین و چروک روی پوست مي‌شود و بعد از چند جلسه پوستی نرم‌‌تر و شاداب‌‌تر خواهید داشت. از طرفی هم موجب تسریع بهبود آسیب‌ها در مواردی هم مي‌شود که دچار تحریکات پوستی هستند. 
نور آبی مفید برای از بین بردن باکتری‌های پوست 
همان‌طور که درمان با نور قرمز مي‌تواند التهابات پوستی را کاهش دهد، نور آبی هم در نور درمانی با تمرکز روی غدد چربی پوست، مانع از تجمع چربی و ایجاد آکنه شده و باکتری‌های زیر پوست را از بین مي‌برد که همین ویژگی آن را به ابزاری عالی برای درمان آکنه‌ها تبدیل کرده است، تا هیچ اثری از باکتری‌های موجود در منافذ پوست باقی نماند. درواقع نور آبی با استخراج باکتری‌های جمع شده در آکنه آن‌ها را از عمق پوست استخراج کرده و بیرون مي‌کشد. بنابراین LED تراپی مي‌تواند ابزاری فوق‌العاده برای یک متخصص زیبایی باشد؛ چون در صورتی که بعد از پاک‌سازی صورت حتی اگر اثری از آلودگی و باکتری روی پوست باقی باشد مي‌تواند صورت فرد را زیر نور آبی قرار داده و با استخراج تمام باکتری‌ها به او اطمینان دهد که همه باکتری‌ها از بین رفته‌اند و جای جوش‌ها بدون نگرانی در جلسات آینده برطرف خواهد شد. 
حداقل 10 جلسه درمان نیاز است 
LED تراپی در کنار غیرتهاجمی و مفید بودن با هر دو روش درمانی نور آبی و قرمز تا رسیدن به نتایج دلخواه شما چند جلسه طول مي‌کشد. معمولا پوست ما با این شیوه درمان بعد سه تا چهار جلسه شروع به تغییر مي‌کند اما درنهایت با اتمام دوره درمان نتایج حاصل شده چشمگیر و قابل توجه خواهند بود. به این ترتیب به کمی صبر و چندین جلسه درمانی که حدودا هر جلسه حدود 20 دقیقه طول می‌کشد نیاز است تا پس از چند ماه به مرور پوست جوانی و شادابی خود را بازیابی کند. به‌طور معمول در کلینیک‌های پوست و زیبایی 10 جلسه درمانی به فاصله حدود یک هفته در میان به شما پیشنهاد مي‌شود و در آخر پس از تمام جلسات با تجویز پزشک خود بهتر است هرچند ماه یک بار درمان را ادامه دهید. 
آیا نور درمانی برای سلامتی خطری هم دارد؟ 
نور درمانی یا LED تراپی یک روش غیرتهاجمی است که مي‌توان از آن برای انواع پوست استفاده کرد. نوردرمانی به‌عنوان درمانی بی‌خطر و موثر برای آکنه و پیری پوست به وسيله بسیاری از متخصصان پوست و زیبایی دنیا توصیه مي‌شود و امنیت آن را آکادمی پوست آمریکا تایید كرده است. از سویی دیگر چون LED تراپی حاوی پرتوهای ماوراء‌بنفش نیست. برای استفاده مداوم هم بی‌خطر است. تنها در بعضی موارد هنگام انجام کار احتیاط ضروری است. برای مثال حتما همیشه قبل از شروع این سبک درمان‌های زیبایی، با متخصص پوست خود مشورت کنید. سپس فراموش نکنید که در این شیوه بسیار مهم است که همیشه چشم‌ها را با عینک مخصوص بپوشانید و به طور مستقیم به نورها نگاه نکنید. در صورت استفاده از داروهای خاص و هنگام بارداری به سراغ این نوع درمان نروید و در آخر هم این‌که در جلسات نوردرمانی نباید هیچ ‌گونه آرایشی روی پوست خود داشته باشید. به‌طور کلی اگر این روش نوین به وسیله یک کارشناس زیبایی یا یک متخصص پوست انجام گیرد، بهترین و چشمگیر‌ترین نتیجه را به شما خواهد داد. 
دستگاه‌های LED تراپی خانگی هم موجود است 
تعدادی از ابزارهای نور درمانی LED در سال‌های اخیر به شکل‌های پنل، ماسک و دستگاه‌های دستی به بازار آمده است که خودتان می‌توانید هر بار در منزل به مدت چند دقیقه آن‌ها را روی صورت‌تان قرار دهید اما این‌که استفاده شخصی از آن‌ها تا چه اندازه ایمن و موثر است، دکتر میرزاخانی این‌گونه توضیح مي‌دهد: «گفتن این‌که دستگاه‌های نور درمانی خانگی همانند نوع پیشرفته آن‌ها کارآمد و بی‌خطر است کمی دشوار است؛ چراکه شرکت‌های سازنده معمولا اطلاعات دقیق و روشنی از عملکرد و اثرگذاری این دستگاه‌ها ارائه نمي‌دهند. از طرفی هم بعضی از آن‌ها احتمالا به خوبی بسته‌بندی و تبلیغاتی که ارائه مي‌دهند هم كار نمي‌كنند. پس درواقع مي‌توانند به پوست آسیب برسانند. حتی مواردی از مراجعه‌کنندگان هم بوده که با استفاده از این دستگاه‌ها دچار اختلال رنگدانه و ملاسما شده‌اند؛ چون آن‌ها هم فکر نمي‌کردند که نوع خانگی نوردرمانی شاید چندان هم بد نباشند. بنابراین فقط به نام و برند در هنگام خرید خیره نشوید و مطمئن شوید که این دستگاه استاندارد و واقعا موثر است. در غیر این صورت اگر کار را به متخصص بسپارید قطعا نتایج قابل قبول‌تری به‌دست خواهید آورد. در مراکز درمانی و زیبایی پزشک شما با بررسی‌های لازم براساس مشکل پوستی شما از این روش و درنهایت از فرکانس‌های نور قرمز یا آبی استفاده مي‌کند. در نتیجه شما بدون آگاهی از شرایط پوست و میزان مقاومت آن نمي‌توانید کاری برای بهبودی و جوان‌سازی آن انجام دهید. پس احتیاط کنید و مراقب باشید.