آداب مراقبت از موها در سرما و وارونگی دما
پوست و مو به‌طور طبیعی تا حدی از آسیب‌ها پیشگیری می‌کند اما باید بخش عمده‌ای از پیامدهای سرما و وارونگی دما را خودتان با اقدامات پیشگیرانه کنترل کنید. ما در این مطلب همراه با دکتر سارا حجتی، متخصص پوست و مو روش‌هایی را برای محافظت از موهای شما در برابر سرما و آلودگی هوا ارائه می‌دهیم تا این آسیب‌ها را به حداقل برسانید. این نکته را به یاد داشته باشید که هرساله همزمان با خداحافظی آفتاب‌های تند تابستان و بادهای خشک پاییز، زمستان با کوهی از مشکلات کاملا جدید به استقبال ما می‌آید که باید با آن کنار بیاییم. چون اگر با سوز و سرما، آلودگی هوا مقابله نکنید، این هوا موهای شما را دچار ریزش، تخریب و شکنندگی خواهد کرد.
تحریک پوست سر ‌و طاسی زودرس پیامد وارونگی دما
موهای بعضی از افراد نسبت به گردوغبار، خاک، آهک و دیگر ذرات معلق در هوا دچار حساسیت شده و در نتیجه موهاي آسیب‌دیده، شکسته و دچار ریزش می‌شوند. طبق تحقیقات به‌دست آمده، ریزش مو که تقریبا بیش از70درصد از جمعیت جهان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند معمولا در جاهایی که میزان آلودگی بیشتر باشد، افزایش می‌یابد. تا جایی که متخصصان و کلینیک‌های صنعت کاشت مو شاهد افزایش مراجعان خود به‌ویژه در محیط‌های شهری هستند که در آن کیفیت هوا بسیار پایین است؛ چراکه آلودگی هوا به همان اندازه که برای پوست مضر است به دلیل داشتن ذرات میکروسکوپی می‌تواند به پوست سر نفوذ کرده و موجب تحریک پوست سر، خارش و ریزش موها شود. امروزه هوای شهرهای بزرگ به‌شدت از گردوغبار، سرب، دود، نیکل، آمونیاک و هیدروکربن پر شده که نه‌تنها اثر جانبی بر سلامت بدن می‌گذارد بلکه موهای ما را به‌شدت تخریب می‌کند. دلیل آن هم وجود سمی در هواست که وارد جریان خون شده و مانع از رشد موها می‌شود. این مشکلات در شهرهای صنعتی و بزرگ بیشتر است. به این ترتیب اقداماتی لازم است تا به سالم نگه داشتن مو و محافظت از خطرهاي آلودگی هوا کمک کند.
پوشیدن کلاه، ماساژهای روغنی و آبرسانی را دست‌کم نگیرید
پوشاندن سر با کلاه: در روزهایی که آب‌وهوا در شرایط ناسالم و آلوده قرار دارد موهای مردان بیشتر از زنان در معرض آسیب قرار دارد. بنابراین توصیه می‌شود که در این روزها حتما از کلاه استفاده کنید. پوشاندن مو و پوست سر راهی مناسب برای محافظت از موها در برابر هرگونه ذرات موجود در هواست که می‌تواند سمی و مضر باشد. پس در روزهای سرد و آلوده پوشاندن پوست و موهای سر را جدی بگیرید.
آبرسانی مداوم به موها: آبرسانی موها و پوست سر از هر جنبه‌ای برای سلامتی شما مفید است. آلودگی و عوامل محیطی مو و پوست سر شما را خشک می‌کند اما خوشبختانه ترکیبات مرطوب‌کننده‌های مو برای خنثی کردن این اتفاق موثرند. در این شرایط به دنبال ماسک‌های آبرسانی باشید که باعث مرطوب و تقویت لایه هیدرو لیپید طبیعی موها شود، چراکه این آبرسان‌ها سطح موها را می‌پوشاند تا به مرطوب نگه داشتن آن کمک کند.
از خشک شدن موها جلوگیری کنید: نرم‌کننده‌های قوی برای موهای خود انتخاب کنید، چراکه تغذیه عمیق موها با نرم‌کننده‌ها روشی مطمئن برای کمک به سالم ماندن آن‌هاست. متخصصان معتقدند در این شرایط تنها نرم‌کننده‌های عمیق و ماساژ روغن‌هایی مانند زیتون، نارگیل و رزماری برای ترمیم موهای آسیب‌دیده و آبرسانی مو تغذیه‌ها مفید خواهد بود.
سشوار و اتو را کنار بگذارید: موهایی آسيب‌مي‌بينند که در معرض آلودگی بیش از حد هوا قرار گرفته‌اند و احتمال ریزش و شکسته شدن ساقه‌های مو بیشتر می‌شود. پس با شروع دوران وارونگی دما این مسئله را هنگام استفاده از اتو و سشوار به‌خاطر بسپارید و تا می‌توانید مقدار گرمای مورد استفاده دستگاه را به حداقل برسانید یا حداقل از محصولات محافظت‌کننده قبل سشوار و اتو کشیدن استفاده کنید.
موهای خشک و وز نتیجه نادیده گرفتن سرما
هیچ‌وقت نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که اگر احتیاط‌های لازم در این فصل رعایت نشود، هوای خشک و خشن این روزها می‌تواند موهای شما را خراب کند. با سردتر شدن هوا کار موهای شما برای حفظ رطوبت سخت‌تر، موها شکننده و آسیب‌پذیرتر می‌شوند. بنابراین پیش از بروز هر مشکلی در سرما از موها مراقبت بیشتری به عمل بیاورید.
نگذارید پوست سر خشک و شوره‌دار شود: پوست سر ما به دلیل نداشتن رطوبت هوا در ماه‌های سرد خشک و حساس‌تر از همیشه است که این منجر به بروز شوره و سوزش پوست سر، درنهایت ریزش موها می‌شود اما آنچه بيشتر ما متوجه آن نیستیم این است که مشکل شوره سر و خشکی کف سر در این فصل با مراقبت درست قابل کنترل است. تنها چیزی که شما نیاز دارید یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا نارگیل و یک قاشق چای خوری آب لیمو است. روغن را چند ثانیه گرم و سپس آن را با آب لیمو مخلوط کنید. روغن را روی پوست سر خود ماساژ داده و به مدت 20 تا 30 دقیقه صبر کنید و درنهایت با شامپو خوب بشویید.
وز موها را به حداقل برسانید
یکی از آزاردهنده‌ترین چیزها درمورد سرما همین حالت برق‌گرفتگی موهاست. به نظر می‌رسد که کلاه پشمی، پیراهن، ژاکت، روسری در این فصل به دلیل خشکی آشفتگی موها را چندین برابر می‌کند. پس بهتر است برای مقابله با این مسئله در هنگام شانه کردن موهای خود از یک برس پلاستیکی با دندانه‌های نرم استفاده کنید. موهای خود را فقط با آب ولرم و نه آب گرم بشویید، چون چربی طبیعی محافظت و تغذیه‌کننده موها بعد از شستن با موهای خیلی گرم از بین می‌رود. برای صاف و یکدست نگه داشتن موهای خود هم از نرم‌کننده استفاده کنید.
عسل درمانی کنید
کمبود رطوبت در زمستان نه‌تنها پوست سر شما را خشک می‌کند بلکه باعث می‌شود موهای شما وز و ظاهر آن بی‌روح و بد حالت شود. برای پیشگیری از این مشکل هم موهای خود را با یک شانه چوبی دندانه‌دار شانه بزنید تا گره‌های آن کاملا باز شود سپس عسل را به طول موهای خود از ریشه تا نوک بمالید. موها را با کلاه حمام یا حوله بپوشانید و حدود 30 دقیقه منتظر بمانید و در آخر با آب ولرم بشویید. عسل رطوبت‌گیر است و با مهر و موم کردن رطوبت در تارهای مو به بازگرداندن درخشش به موهای خشک و آسیب دیده شما کمک می‌کند.
نرم‌کننده‌ها را از خودتان دور نکنید
موهای شما در تمام زمستان به رطوبت نیاز دارد. استفاده از روغن‌های مو و مرطوب‌کننده‌های عمیق حداقل یک‌بار در هفته برای حفظ سلامت موهای شما در سرما بسیار حیاتی است. مهم است که پس از هربار استحمام، شست‌وشوی موها را با نرم‌کننده تمام کنید. در استفاده از نرم‌کننده دست و دلباز باشید و تمرکز را بیشتر روی ساقه‌های مو معطوف کنید، زیرا این قسمت از آسیب‌پذیرترین قسمت‌های موهای شما هستند. برای چند دقیقه نرم‌کننده را روی موها بگذارید و سپس آن را با آب خنک یا ولرم بشویید. توصیه می‌کنیم شست‌وشوی سر را با آب خنک به پایان برسانید. زیرا این باعث می‌شود رطوبت موها حفظ و ظاهر آن‌ها صاف و زیبا به نظر برسد.
از ریزش موها در فصل سرما با روغن زیتون جلوگیری کنید
این روش موثر و مفید در این روزهای سرد برای مراقبت از موها معجزه می‌کند پس دو قاشق چای خوری روغن زیتون را گرم کنید و آن را به آرامی روی پوست سر خود ماساژ دهید. این ماساژ آرام باعث می‌شود به مرور روغن به عمق ریشه‌ها نفوذ کند و با مرطوب نگه داشتن پوست سر به بهبود گردش خون کمک کند. از طرفی فولیکول‌های مو به‌اندازه کافی تغذیه و همچنین از ریزش مو جلوگیری می‌شود. از خواص روغن زیتون طبیعی در مراقبت از موها در سرما و آلودگی غافل نشوید، چون اثر آن را به چشم خواهید دید.