استارتاپ ها زمینه ساز ارایه خدمات پشتیبانی و کالاهای دانش بنیان
به گزارش قلم نيوز و به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سید رضا عظیمی در این یادداشت آورده است: با شکل گیری موج استارتاپ ها در اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی کشور و موفقیت پلتفرم استارتاپی در حوزه های خرید کالا و همچنین حمل و نقل اینترنتی - که به مرور به سازمان های بزرگی تبدیل شدند- اهمیت حضور استارتاپ ها در فضای بخش معدن نیز احساس شد. شکل گیری و توسعه استارتاپ های معدنی و حضور فعال آنها در کنار کسب و کارهای این حوزه، موجب شکل گیری نگاهی کلان برای حمایت از استارتاپ های تخصصی معدن شد.
استارتاپ های تخصصی حوزه معدن می توانند با جهت دهی کسب و کارهای حاشیه ای و دامنه ای در زنجیره ارزش معدن، زمینه ساز ارایه خدمات پشتیبانی و نیز ساخت و تولید کالاهای دانش بنیان شوند. این گونه استارتاپ ها می توانند در جهت رفع نیازهای ماشین آلاتی و قطعاتی شرکت های بزرگ معدنی کشور نیز گام بردارند؛ البته به شرط آنکه بتوانند یک مدل کسب و کار مقیاس پذیر و تکرار پذیر داشته باشند.

در این زمینه، تلاش می شود تا با برگزاری دوره های آموزشی و نشست های تخصصی و نیز ساخت و توسعه مدل های موفق از همکاری استارتاپ ها با شرکت های بزرگ، زمینه ایجاد یک چارچوب (Framework) با برنامه استراتژیک و نقشه راه مشخص فراهم شود.

از سوی دیگر استارتاپ ها -که معمولاً ساختارهای غیر بوروکراتیک، چابک و شبکه ارتباطی گسترده تری را دارا هستند- می توانند با ایجاد ارتباط موثر و پایدار با سرمایه گذاران حقیقی، موسسات مالی، بانک ها و سایر تامین کنندگان مالی، به راحتی بخشی از جریان های نقدینگی و سرمایه های سرگردان را به بخش معدن و صنایع معدنی کشور هدایت کنند.

از این رو، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (از زیرمجموعه های ایمیدرو)، از طریق طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، هدایت، جهت دهی و حمایت از استارتاپ های معدنی کشور را در دستور کار خود قرار داده و تاکنون با ۸ استارتاپ در این زمینه همکاری کرده است.

سید رضا عظیمی، مدیراجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیای معادن کوچک مقیاس