زنگ خطر صادرات محصولات پتروشیمی
هراس از کرونا به پی‌وی‌سی رسید

روز جاری در پی انتشار و شیوع ویروس کرونا در برخی شهرهای کشور، سفر به عتبات تعلیق شد. در این رابطه، سرپرست معاونت عتبات سازمان حج و زیارت گفت:هم‌اکنون با توجه به دیده شدن نمونه‌هایی از ویروس کرونا در کشور، مرزها بسته شده است و امکان اعزام زائران در قالب کاروان‌ها از مرزها وجود ندارد؛البته عراقی‌ها می توانند از مرزهای زمینی به کشورشان بازگردند. همچنین اعزام کاروان‌های عتبات به صورت هوایی نیز فعلا متوقف شده است و در حال حاضر اعزامی به عتبات صورت نمی‌گیرد.

این در حالی است که بسته شدن مرزهای زمینی و هوایی ایران و عراق تنها به دلیل ممنوعیت سفر عتبات نبوده وهیچ گونه ترددی در مرزهای خسروی، مهران و چذابه انجام نخواهد شد. در این بین گفتنی است مهم ترین مقاصد صادراتی محصولات پتروشیمی کشور به عراق و افغانستان است که بسته شدن مرزهای عراق می تواند زنگ خطر بزرگی برای این صادرات محصولات در آینده نزدیک باشد.

از سویی دیگر با توجه به مسائل FATF و شیوع کرونا که سبب رشد نرخ دلار در روزهای اخیر شده، تحلیلگران بازار پتروشیمی بر این باورند که افزایش نرخ ارز نمی تواند ریسک کاهش تقاضای محصولات پتروشیمی در بازارهای منطقه را کاهش دهد و احتمالا برای کوتاه مدت با افت بیشتر قیمت محصولات پتروشیمی به ویژه پی وی سی رو برو خواهیم بود. در حال حاضر قیمت پی وی سی به 16 هزار و 850 تومان بازگشته که افت تقاضا از سوی کشورهای همسایه و همچنین کاهش رقابت در بورس کالا نیز موید عقب نشینی بیشتر قیمت این محصول در روزهای آینده است.