لزوم ورود بخش خصوصی به بازار ساخت و ساز
به گزارش قلم نيوز و به نقل از فرج‌الله رجبی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌ وگو با پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، با اشاره به راهکار افزایش تسهیلات برای تقویت قدرت خرید مسکن، گفت: به نظر من اولویت اصلی وزارت راه و شهرسازی، اختصاص تسهیلات کلان به حوزه ساخت و ساز است، این مسئله قطعاً موجب بهبود وضعیت بازار مسکن می‌شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی وضعیت تولید مسکن به هیچ وجه قابل قبول نیست، بر اساس آمارها در سال‌های گذشته سالانه حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار واحد مسکونی ساخته شده است، این در حالی است که برای تأمین مسکن زوج‌های جدید، سالانه باید ۸۰۰ هزار تا یک میلیون واحد مسکونی تولید شود.

وی با بیان اینکه کبود تولید و در مقابل افزایش تقاضا برای خرید مسکن طی سال های اخیر مهم ترین عامل رشد قیمت در این بازار بوده است، گفت: البته در ماه‌های اخیر شاهد ثبات نسبی در بازار بوده ایم، اما به طور حتم با هر تلاطم و اقدامی، بازار دچار تحول خواهد شد.

رجبی، افزایش تسهیلات برای تقویت قدرت خرید مصرف کننده می تواند منجر به تلاطم قیمت در بازار مسکن شود، تصریح کرد: به نظر من یکی از عوامل احتمالی برای افزایش قیمت مسکن، افزایش تسهیلات خرید مسکن است، قطعاً در زمانی که بازار با کمبود مواجه است و اقدامی برای تولید مسکن صورت نگرفته، افزایش تسهیلات تنها به گران شدن دوباره قیمت‌ها منجر می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: در شرایط کنونی دولت باید تمام تمرکز خود در حوزه مسکن را برای افزایش تقویت بخش ساخت و ساز و سازندگان بگذارد؛ در این شرایط اگر دولت بتواند بخش خصوصی را برای تولید گسترده مسکن به میدان بیاورد، نیاز به ورود دستگاه‌های دولتی نخواهد بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: لازمه ورود بخش خصوصی به حوزه بازار ساخت و ساز مسکن، شفاف سازی وضعیت بازار و ایجاد چشم انداز روشن درباره آینده این حوزه است، در این صورت سازندگان تمایلی بیشتری برای فعالیت خواهند داشت.