وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح پایلوت استحصال عناصر نادر خاکی:
دستیابی به دانش ساخت کارخانه عناصر نادر خاکی، از افتخارات است / سهم 25 درصدی تولیدات معدنی و صنایع معدنی
به گزارش قلم نيوز و به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، رضا رحمانی، در مراسم افتتاح پایلوت استحصال عناصر نادر خاکی و سایر عناصر استراتژیک ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: افتتاح پایلوت عناصر نادر خاکی، یکی از افتخارات است که توانستیم به این دانش و دستاورد برسیم.
وی ادامه داد: در حوزه معدن و صنایع معدنی، از آقای غریب پور و همکاران تشکر می کنم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نهضت ساخت داخل گفت: این اقدام موجب شده تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار کالا به ساخت داخل تبدیل شود. نتیجه آن، صرفه جویی قابل توجه ارزی و ایجاد اشتغال است.

وی ادامه داد: یکی از محورهای ۷ گانه، معادن و انقلاب معدنی است. در این راستا، نقشه راه معدن و صنایع معدنی برای نخستین بار اجرایی شد.

رحمانی با بیان اینکه تولید و صادرات قابل توجه انجام شده در بخش معدن و صنایع معدنی، تنها بخشی از اکتشافات صورت گرفته در کشور است، گفت: امسال بیش از کل اکتشاف انجام شده از زمان تاسیس ایمیدرو، عملیات اکتشافی شروع کردیم و به تازگی وارد اکتشافات عمقی شده ایم.

وی ادامه داد: هماهنگی مناسبی بین بخش دولتی و خصوصی در حوزه اکتشاف صورت گرفت. در حالی که قبلاً هر بخشی جداگانه کار می کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تاکید امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بر استفاده نکردن پول نفت در هزینه های جاری، گفت: یکی از جایگزین های درآمد نفت، بخش معدن است.

وی ادامه داد: نوسازی معادن و تکمیل زنجیره فلزات اساسی در برنامه قرار دارد.

کاهش خام فروشی

رحمانی با اشاره به اینکه صادرات معدن و صنایع معدنی افزایش یافته اما صادرات بخش معدن کاهش یافته است، گفت: این امر، نشان دهنده ایجاد ارزش افزوده در محصولات و فاصله گرفتن از صادرات مواد اولیه و خام فروشی است.

وی ادامه داد: طی سال های اخیر، ۲۳ میلیون تن صادرات سنگ آهن داشتیم که این رقم در سال گذشته به کمتر از ۸ میلیون تن رسید. این روند، کاهش خام فروشی را نشان می دهد. مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به طور جدی، پیگیر کاهش خام فروشی هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه امسال مجوز جذب ۵۰۰ نخبه با حقوق مناسب را در شرکت های بزرگ گرفتیم، گفت: به دنبال آن هستیم که نفرات برتر کنکور، دانشگاه ها و حتی دانشگاه های محل استقرار واحدهای صنعتی و معدنی را جذب کنیم.

وی افزود: مسئولیت این کار به معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارتخانه داده شده است تا نیروهای مستعد را شناسایی و به واحدهای مس، فولاد، آلومینیوم، خودروسازی و غیره معرفی کند. جوانان، بهترین سرمایه ها هستند و اگر بپذیریم که مغزهای جوانان ارزشمند تر از چاه های نفت است، مشکلات حل می شود.

رحمانی خاطرنشان کرد: در حوزه تولید اعم از صنعتی معدنی و حوزه بازرگانی و تجاری و همچنین بخش توزیع، ما دست یاری به سوی شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ ها دراز می کنیم و مطمئن هستیم بازخورد حضور شرکت هایی از این دست در بخش‌های مختلف صنعتی معدنی و تجاری، می‌تواند بسیار فراگیر باشد.

سهم 25 درصدی تولیدات معدنی و صنایع معدنی

رحمانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروز هیچ کمبود کالایی در کشور نداریم، گفت: در ۱۰ ماهه امسال هم تولیدات منتخب کالایی افزایشی بوده و هم واردات کالاهای اساسی با مدیریت کامل انجام شده است.

وی ادامه داد: آمار 9 ماهه صادرات غیر نفتی کشور بالغ بر 32 میلیارد دلار است که نشان دهنده سهم 25 درصدی تولیدات معدنی و صنایع معدنی در این حوزه است.

توانایی ایمیدرو به عنوان قطب توسعه علم و فناوری در حوزه معادن و صنایع معدنی

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در مراسم افتتاح پایلوت استحصال عناصر نادر خاکی و سایر عناصر استراتژیک گفت: ایمیدرو می تواند قطب توسعه علم و فناوری در حوزه معادن و صنایع معدنی در این منطقه باشد و مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی می‌تواند به عنوان شتاب دهنده، شرکت های دانش بنیان و استارت آپی را مورد حمایت قرار دهد.

وی ادامه داد: کشور را دیگر نمی توان با خام فروشی اداره کرد. حذف خام فروشی با توسعه فناوری اتفاق می افتد و این امر، زمانی انجام می شود که طراحی ها، لایسنس ها و ماشین سازی ها در داخل صورت گیرد.

ستاری گفت: تکنولوژی را نمی توان خرید، یاد گرفتنی است و هیچ قرارداد خرید تکنولوژی، به توسعه تکنولوژی منجر نمی شود.

وی ادامه داد: تولید محصول ناشی از پژوهش حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی است و در هیچ کشوری، دولت نمی تواند محصولی قابل رقابت تولید کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به تفاوت قیمت عناصر نادر خاکی و سنگ آهن، گفت: هر کیلوگرم عناصر نادر خاکی ۶۰ دلار و هر تن سنگ آهن ۶۰ دلار است که این تفاوت به دلیل قدرت دانش و ارزش افزوده است.

وی ادامه داد: ارزش افزوده ناشی از استحصال عناصر نادر خاکی در حوزه های نظیر باطری سازی به ۱۰۰ برابر می رسد. اراده شخص وزیر نشان می دهد که پایلوت استحصال عناصر نادر خاکی به کارخانه صنعتی تبدیل می شود.

ستاری خاطرنشان کرد: در برخی شاخص های نیروی انسانی رتبه ۲-۳ در جهان هستیم. هیچ کشوری حتی اروپایی ها، پتانسیل نیروی انسانی ایران را ندارند.

وی ادامه داد: توسعه زمانی اتفاق می افتاد که شرکت های بزرگ در حوزه فناوری سرمایه گذاری کنند. البته این روند، الان شروع شده است.

اقدام بزرگ وزارت صنعت، معدن تجارت و ایمیدرو

پژمان رحیمیان، معاون سازمان انرژی اتمی در مراسم افتتاح استحصال عناصر نادر خاکی و استراتژیک گفت: احداث پایلوت استحصال عناصر نادرخاکی، اقدام بزرگی بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو انجام دادند.

وی افزود: همکاری بسیار مطلوبی بین ایمیدرو و سازمان انرژی اتمی در حوزه اکتشاف شکل گرفت. خوشبختانه در اکتشافات صورت گرفته در کشور، به ذخایر بسیار مطلوبی نظیر معدن ساغند دست یافتیم.

رحیمیان گفت: در خلال جنگ تجاری چین و آمریکا، یکی از موارد، تحریم عناصر نادر خاکی از سوی چین بود.