آخرین وضعیت کیفیت سوخت توزیعی در کشور

زهرا سماعی درباره آخرین وضعیت کیفیت سوخت در کشور اظهار کرد: طی پاییز امسال به صورت تصادفی از ۱۶۳ جایگاه توزیع سوخت در محورهای مواصلاتی - که در قانون هوای پاک از آن‌ها نامبرده شده - نمونه‌برداری صورت گرفته است.

وی افزود: خوشبختانه گوگرد موجود در نفت گاز در بیشتر جایگاه‌ها نسبت به ابتدای امسال وضعیت بهتری داشت و بیشتر نمونه‌ها در حد استانداردPPM ۵۰ بود. در برخی دیگر از نمونه‌ها نیز محتوای گوگرد در حد ۱۰۰ PPM  بود اما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که سال‌های گذشته گوگرد موجود در سوخت گازوئیل حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ و حتی تا ۱۰۰۰ PPM بود و این نشان می‌دهد که سوخت گازوئیل به استاندارد نزدیکتر شده است.

سرپرست دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در برخی از نمونه‌ها میزان گوگرد نفت گاز زیر ۵۰ PPM و در برخی نمونه‌ها به طور تصادفی حدود ۲۵۰ PPM بود.

به گفته سماعی این نمونه‌برداری‌ها نشان می‌دهد که آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور طی مهر و آبان ارتباطی به کیفیت سوخت گازوئیل نداشت. طی سال گذشته کیفیت این سوخت از حد استاندارد فاصله بیشتری داشت اما با این وجود روزهای آلوده کمتری در کلانشهرها داشتیم.

وی در ادامه با بیان اینکه محتوای گوگرد بنزین در شهرهای کشور نیز مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: محتوای گوگرد در این سوخت طی ماه‌های مهر و آبان نوساناتی داشته و به‌صورت یکنواخت نبوده است. در برخی جایگاه‌ها محتوای گوگرد بنزین زیر ۵۰ PPM و در برخی دیگر حدود ۸۰ PPM گزارش شده است همچنین میزان گوگرد بنزین طی دو ماه ابتدایی پاییز نیز وضعیت بهتری نسبت به ابتدای سال داشت.

ابتدای مهر ماه امسال سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کردند که نمونه‌برداری‌های صورت گرفته از سوخت بنزین در تهران نشان می‌دهد که غلظت گوگرد در کلیه نمونه‌ها - شامل بنزین معمولی و سوپر - در تابستان سه برابر حد مجاز بود.