بسته‌های تشویقی که به جذب سرمایه‌گذاری در قطعه‌سازی می‌انجامد
«آرش محبی‌نژاد» امروز (یکشنبه) ‌ بيان كرد: به منظور ارتقای داخلی‌سازی قطعات، مقرر شده تا مشوق‌هایی از سوی خودروسازان برای تسریع در امور و ایجاد انگیزه در قطعه‌سازان داده شود.

به گفته این مقام صنفی، خرید قطعات تولیدی قطعه‌سازان با همان قیمت‌های مشابه وارداتی و انعقاد قرارداد تضمین خرید با قطعه‌سازان به مدت بازگشت سرمایه، از جمله محورهای مشوق های پیشنهادی است و به این ترتیب خیال قطعه ساز راحت می شود که مشتری خود را دارد.

وی بیان داشت: در موضوع انعقاد قرارداد تضمین خرید، قطعه‌سازان درخواست دارند که منابع (Source) جدیدی تعیین نشوند، تا تیراژ برای آنها اقتصادی باشد.

محبی نژاد گفت:‌ اعطای تسهیلات بلندمدت کم‌بهره به قطعه‌سازان یا مشارکت در بخشی از سرمایه گذاری آنها و خرید نقدی از قطعه‌سازان در ابتدای کار (همچون خرید از خارجی ها)، سایر محورهای مشوق‌های پیشنهادی برای فعالان این صنعت است.

وی خاطرنشان کرد: اجرایی شدن این مشوق ها، جهشی در صنعت قطعه سازی و داخلی‌سازی ایجاد خواهد کرد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان اظهار داشت:‌ ایران‌خودرو چنین بسته‌ای را تدوین کرده که هنوز ابلاغ و اجرایی نشده و سایپا نیز تدوین بسته مشابهی را دنبال می‌کند.

وی گفت: اجرایی شدن این بسته‌های تشویقی، جذب سرمایه در قطعه‌سازی را به دنبال خواهد داشت؛ صنعتی که اکنون به دلیل زیانده بودن حتی با فرار سرمایه مواجه است.

محبی نژاد ابراز امیدواری کرد با اجرایی شدن مصوبه افزایش حد اعتباری حدود ۱۰ هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو که به تازگی به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده و پرداخت آن به قطعه سازان، شرایط بهتری را در این صنعت شاهد باشیم.

وی تاکید کرد: سرعت عمل در ابلاغ این مصوبه به بانک ها و پرداخت آن بسیار مهم است و باید حداکثر تا پایان ماه جاری به دست قطعه سازان برسد تا موثر و مشکل گشا باشد.

 شاغلان مستقیم زنجیره تامین خودروسازی در رده‌های یک، دو و سه از کل ۵۵۰ هزار نفر در سه موج بیکاری سال ۹۷، نزدیک به ۲۸۰ هزار نفر تعدیل یا تعلیق شده‌اند.

بخشی از نیروهای تعلیق شده با تزریق چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات در پایان سال ۹۷، به طور موقت به کار بازگشتند و برآورد شده با آغاز نهضت ساخت داخل قطعات خودرو، نزدیک به ۵۰ هزار نفر اشتغال از دست رفته تاکنون احیا شده باشد.

حدود هزار و ۲۰۰ قطعه ساز رسمی در کشور فعالند که تاکنون نزدیک به ۴۰۰ واحد آن‌ها تعطیل یا نیمه تعطیل شده‌اند.