رکود اقتصادی، بهترین فرصت برای توسعه صنعت بیمه است

احمد رضا ضرابیه در پنل «تحول دیجیتال و افزایش ضریب نفوذ» که در دومین روز بیست و ششمین همایش ملی بیمه و توسعه برگزار شد با تاکید بر این که شرکت ها باید نیاز مشتری را شناخته و بر اساس آن محصول را طراحی کنند، اظهار کرد: در حالی که همه چیز در دنیا در حال تغییر است، ما نمی توان با ابزارهای کنونی به فعالیت خود ادامه بدهیم، بلکه باید ابزارها را به روزرسانی کنیم.

او با اشاره به این که رسیدن به ضریب نفوذ ۷ درصدی در دو سال و چند ماه باقی مانده تا سال ۱۴۰۰ ابتدا امری سخت به نظر می رسد، ادامه داد: اتفاقا در شرایط عادی اقتصادی، بازار رقابتی است و همه به فکر فروش محصولات موجودند، در حالی که تحریم ها و رکود اقتصادی می تواند ما را به طراحی و ارائه محصولات نو متناسب با شرایط موجود ترغیب کند.

وی به افزایش تولید و صادرات محصولات غیرنفتی طی دوره تحریم اشاره و خاطرنشان کرد: وقتی نمی توانیم نفت را به اندازه کافی تولید و صادر کنیم، راه دیگری جز عدم اتکا به آن نداریم و این می تواند زیرساخت های تولیدی کشور را تقویت کند؛ کما این که اکنون میزان صادرات غیرنفتی از مرزهای کشور در حال افزایش و به معنی واقعی، «رونق تولید» در حال تحقق است.

ضرابیه با اشاره به این که شرکت تحت مدیریتش به دنبال طراحی ابزارهای و رویکردهای جدید بوده است، گفت: فروش بیمه های خرد و درمان انفرادی به جای اتکا به محصولات رایج در بازار، توانسته تجربه موفقی در شرکت بیمه سامان به نمایش بگذارد و این نتیجه قراردادن «مشتری» به عنوان محور توسعه شرکت است.

مدیرعامل شرکت بیمه سامان همچنین به لزوم ارائه سریع، راحت و شفاف محصولات به مشتریان اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از اصلی ترین چالش های ما در صنعت بیمه، نیروی متخصص در حوزه بیمه و سایر فناوری ها به ویژه فناوری اطلاعات است، در حالی که اگر نگاه متفاوتی به نیروی انسانی داشته باشیم و از آن بهره بردای مختلف کنیم، تحولی جدی در این حوزه ایجاد می شود.

ضرابیه با تاکید بر این که باید «نوآوری» را بشناسیم و آن را به محصول یا نگاه به حوزه آی تی محدود نکنیم، افزود: نوآوری، مشخصا در حوزه «نیروی انسانی» استف به طوری که دست کم ۴۳۰ شرکت بیمه در دنیا اذعان کرده اند که مزیت رقابتی آنها ناشی از قوت همکاری و اکوسیستمی است که انتخاب کرده اند.

وی همچنین داده های موجود در صنعت بیمه را کم نظیر خواند و ضمن تایکد بر لزوم استفاده همه جانبه از محتوا و تحلیل این داده ها، اظهار کرد: امروز آن قدر که استفاده از فناوری اطاعات در سطوح عمومی و مصرف کنندگان خدمات بانکی رایج شده، در حوزه بیمه این اتفاق رخ نداده است، در حالی که می توان از ظرفیت استارت آپ ها برای توسعه این بخش بهره برد.