بیمه مسئولیت، ضرورتی انکارنشدنی
به گزارش قلم نيوز، بیمه‌گران بیمه‌های مسئولیت با دریافت مبالغی متناسب با ریسک از افراد جامعه و انباشت و سرمایه‌گذاری آنها، این امکان را برای بیمه‌گزاران فراهم می‌کنند که ریسک‌های مسئولیت تهدیدکننده خود را با پرداخت حق‌بیمه‌ای که در مقایسه با تعهدات درخواست شده بسیار اندک است؛ واگذار نموده و در برابر آنها از تأمین بیمه‌ای مناسب بهره‌مند شود.

اين بيمه‌نامه با نام «بیمه مسئولیت» باید بتواند از شما و كسب و كارتان در مقابل هرگونه ادعاي خسارت ناشي از حوادث غيرعمدي كه باعث آسيب به افراد و اموال آنها مي‌شود، حمايت ‌كند. به عبارت دیگر، بیمه مسئولیت به عنوان ساز و کاری برای تنظیم روابط اجتماعی مطرح شده است که در کاهش پیامدهای زیان‌بار حوادث ناگوار، غیرمترقبه و ناخواسته تاثیر بسزایی خواهد داشت.

 

*چرا بیمه مسئولیت

همه افراد جامعه با هر شغل و زمینه فعالیتی می‌توانند در قبال دیگران مسئول شناخته شوند. شما باید در اجرای فعالیت‌های خود دقت و احتیاط لازم را داشته باشید تا در جریان زندگی عادی و یا در هنگام فعالیت در زمینه کسب و کار خود، به دیگران آسیب یا زیانی وارد نشود. با این حال بعضاً حتی رعایت تمامی جوانب احتیاط نیز نمی‌تواند مانعی برای پیشگیری یا کنترل آسیب‌ها و زیان‌های مالی و جانی به دیگران گردد و مسئولیت جبران این خسارات می‌تواند بر عهده شما قرار گیرد. وجود همین زمینه‌ها برای مسئول شناخته شدن شما با وجود پای‌بندی به رعایت اصول ایمنی، دلیلی است که همه افراد جامعه با هر فعالیت و کسب و کاری و حتی برای اطمینان و آرامش در جریان زندگی عادی خود باید از بیمه‌های مسئولیت مدنی بهره‌مند باشند تا در زمان بروز حوادث ناگوار برای دیگران در اثر قصور و سهل‌انگاری غیرعمدی خود، همراهی و پشتیبانی بیمه‌گران را در کنار خود احساس کنند.

 

*انواع صدمات وارده به دیگران

 

۱- آسیب‌های بدنی

برخی از صدمات شامل وارد آمدن آسیب جسمی به شخص و یا اشخاص ثالث می‌شود که در صورت بهره‌مندی از تأمین بیمه‌های مسئولیت، تبعات مالی محکومیت به پرداخت هزینه درمان و دیه و ارش برای بیمه‌گزار پوشش داده خواهد شد.

 

۲- زیان‌های مالی

منظور از زیان‌های مالی، خسارت‌هایی است که در نتیجه قصور و سهل‌انگاری شما به اموال دیگران وارد می‌شود. برای مثال شما در حین تخریب یک بنا برای شروع ساخت و ساز، سهواً باعث وارد آمدن خسارت به ساختمان‌های مجاور می‌شوید و جبران این خسارت بر عهده شما قرار خواهد گرفت.

 

*ریسک مسئولیت‌های شما را می‌پذیریم

«بیمه مسئولیت» که نسبت به سایر رشته‌های بیمه‌ای نو ظهور تر است، بیمه‌گزار را در قبال خسارت‌های ناشی از ادعای قانونی دیگران حمایت می‌کند. بنابراین، اگر می‌خواهید دغدغه دیگری به جز رعایت جوانب احتیاط در جریان کار و زندگی عادی خود نداشته باشید و دائم نگران این موضوع نباشید که ناچار شوید در اثر یک حادثه پیش‌بینی نشده و غیرمنتظره که در اثر قصور و سهل‌انگاری غیرعمد برای دیگران پیش می‌آورید، تمام سرمایه‌های زندگی خود را خرج پرداخت خسارت به دیگران نکنید، توصیه ما به شما خرید بیمه‌نامه‌های مسئولیت متناسب با کار و زندگی روزمره‌تان است.

در ادامه همچنان که شما را با انواع بیمه‌های مسئولیت آشنا می‌کنیم، برای شما بیان خواهیم کرد که چگونه می‌توانید با خرید یک بیمه‌نامه مسئولیت، این بخش از ریسک‌های تهدیدکننده در زندگی خود را واگذار کنید و آرامش را برای خود و کسب و کارتان به ارمغان آورید.

*انواع بیمه مسئولیت

 

*بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان

اگر شما به صورت حقیقی یا حقوقی با دیگران تحت عناويني همچون كارگر يا كارمند و به طور كلي كاركنان (اعم از قراردادي، روزمزد، استخدامي، پيماني و يا...) در فعالیت‌های شغلی گوناگون کار می‌کنید و در ازاي این فعالیت به آنها دستمزد می‌دهید و امكان مسئول شناخته شدن شما به عنوان کارفرما در قبال کارکنان در حوادث ناشي از كار وجود دارد، می‌توانید از این بیمه‌نامه استفاده کنید.

از این‌رو، این بیمه‌نامه را کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی از جـمله شرکت‌‌‌ها، سازمان‌ها، کارخانـجات و کارگاه‌هایی که در امور تولید، تعمیرات و خـدمات فـعال هـستند و نیز مجـریان پروژه‌های عمرانی و سازندگان بناهای مسکونی وتجاری می‌توانند درخواست کنند.

 

*بيمه‌نامه مسئوليت تولیدکنندگان کالا در قبال استفاده‌کنندگان

چنان‌چه به سبب عیب و نقص مـوجـود در کالای تولیــدی شما، آسیب جـانی یا زیان مــالی به استفاده‌کننده وارد شود، خسارت مشتری شما بر اساس شرایط بیمه‌نامه پرداخت می‌شود. پوشش این بیمه‌نامه علاوه بر استفاده‌کنندگان از کالاها قابل تسری به اشخاص ثالث نیز هست. همچنین، علاوه بر تولیدکنندگان، سایر فروشندگان و توزیع‌کنندگان نیز با توجه به شرایط، می‌توانند این بیمه‌نامه را خریداری کنند.

 

*بیمه مسئولیت حرفه‌ای 

در بیمه‌نامه مسئولیت حرفه‌ای کالا در بین نیست؛ بلکه مشتری شما از خـدمات حرفـه‌ای شما استفاده می‌کند و گاهی ممکن است که این خدمات بدون این‌که شما بخواهید، آسیب بدنی یا مـالی ‌به مشتری‌تان وارد آورد. شما برای درخواست و خریداری این گونه از بیمه‌نامه‌های مسئولیت باید یک شخص حرفه‌ای باشید. یعنی نوعی تخصص همراه با گواهینامه معتبر و البته، مجوز قانونی برای فعالیت حرفه‌ای خود داشته باشید.

 

*بیمه مسئولیت مدنی عمومی 

اما همیشه این‌گونه نیست که افرادی که در اثر قصور و سهل‌انگاری غیرعمدی شما آسیب می‌بینند کارکنان شما باشند یا خریداران محصولات تولیدی شما باشند و یا از خدمات حرفه‌ای شما استفاده کرده باشند. ممکن است موارد بسیاری پیش بیاید که زیان‌دیده‌ها هیچ‌گونه رابطه خاصی با شما نداشته باشند که این می‌تواند تک‌تک افراد جامعه را در بر بگیرد. بیمه مسئولیت مدنی عمومی، راهکاری است که برای حمایت از شما در برابر چنین زمینه‌های بالقوه‌ای از مسئول شناخته شدن شما طراحی شده است.

 

*چگونه بیمه مسئولیت بخریم؟

آیا خواندن مطالب بالا شما را به فکر فرو برد یا دچار نگرانی کرد؟

البته که هدف ما از این نوشته، نگران کردن شما نیست. انگیزه ما تلاش برای آگاه‌سازی شماست تا بتوانید با شناخت تهدیداتی که از ناحیه ریسک‌های مسئولیت متوجه شماست، مانند همه تدبیرهای عالی و بی‌نقص دیگری که برای جنبه‌های گوناگون زندگی خود دارید، برای این عامل تهدیدکننده نیز به فکر چاره‌اندیشی باشید.

پس همین حالا دست به کار شوید. به یکی از نمایندگی‌های شرکت بیمه ملت در سراسر کشور مراجعه کنید و با بهره‌مندی از مشاوره تخصصی رایگان، بیمه‌نامه‌های مسئولیت مدنی متناسب با کار و زندگی خود را درخواست و خریداری کنید. شبکه فروش بزرگ بیمه ملت با بیش از هزار نمایندگی فعال در سراسر کشور آماده خدمت‌رسانی به شماست.

 

راستی! ما برای پاسخ‌گویی به نیاز شما به دریافت راهنمایی تلفنی نیز به فکر بوده‌ایم. با مرکز ارتباط با مشتریان شرکت بیمه ملت به شماره 02185333، فاصله ما و شما فقط به اندازه یک تماس تلفنی است. در انتظار تماس‌تان هستیم.