رئیس سازمان امور مالیاتی:
بیمه های عمر از مالیات معاف نمی شوند

پارسا ، رئیس سازمان امور مالیاتی، که به دعوت رئیس سندیکای بیمه گران در جمع بیمه گران حاضر شده بود در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص حذف بیمه های عمر از شمول معافیتهای مالیاتی گفت:من امروز با چالش های بیمه گران بیشتر آشنا شدم اما باید بگویم نظام مالیاتی کشور هم مصائب و مشکلات خودش را دارد.

پارسا گفت: کل مالیاتی که در این کشور وصول می شود چیزی در حدود 7 یا 8 درصد کل درامدهای مردم است با این میزان مالیات اداره کشور غیر ممکن است .

پارسا در اظهار نظری جالب گفت: در این کشور همه به دنبال معافیت مالیاتی هستند و اگر همه رشته ها و در آمدها به دنبال معافیت مالیاتی باشند چیزی از آن نمی ماند که بخواهیم کشور را اداره کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما که نگران درامدهای کشور هستید ایا فکری به حال اجرای کامل اخذ مالیات از پزشکان و وکلا کرده اید،در حالیکه در بسیاری از کشورها به دلیل نگاه فرهنگ سازی مالیات از بیمه های عمر معاف است ،گفت: در بیمه  قانون گذار حمایتهایی داشته است مثلا در زمینه مالیات بر ارزش افزوده از بیمه اصلاحیه ای در حال تهیه است که به مجلس می رود و تلاش شده بیمه مورد توجه قرار بگیرد.

پارسا در سوال دیگری در خصوص اینکه چرا مالیات پزشکان هنوز به طور کامل عملیاتی نشده گفت: قانون گذار تکلیف کرده پزشکان باید کارتخوان نصب کنند و کسانی که نصب نکرده باشند ما از منابع اطلاعاتی دیگر به میزان در امد انها دسترسی خواهیم داشت!

به گفته وی خرداد ماه سال آینده اظهارنامه‌های مالیاتی پزشکان به سازمان امور مالیاتی ارائه خواهد شد و در صورت مشاهده  تناقض جرایم سنگینی بر آن‌ها اعمال خواهد شد.

پارسا در پاسخ به سوال ریسک نیوز مبنی براینکه قانون گذار در برنامه ششم توسعه، مکلف کرده ضریب نفوذ بیمه به هفت درصد برسد ضمن اینکه رشد 50 درصدی در بیمه های عمر را تکلیف کرده حال با خروج بیمه های عمر از شمول معافیتهای مالیاتی در پیش نویس قانون مالیت های مستقیم چطور این تکالیف قانون گذار محقق می شود ، اینگونه پاسخ داد که اینکه دولت و نظام باید نا اطمینانی ها را حداقل کند شکی نیست اما باید توجه کنیم که مالیات مجموعه ای از تغییراتی است که به طور نسبی قرار است مشکلات درامدی و بودجه ای کشور را حل کند

رئیس سازمان امور مالیاتی صراحتا  با بیان اینکه موافق معافیت مالیاتی بیمه های عمر و زندگی نیستیم موضوع مالیات و بیمه مسائلی در هم تنیده هستند و همانطور که صنعت بیمه ما مشکلات خاص خود را دارد نظام مالیاتی کشور نیز مسائل خاص خود را پیش رو دارد.

وی می گوید : رقمی بالغ بر ده هزار میلیارد تومان مالیات وصول می شود در حالیکه فقط حقوق بازنشستگان و شاغلان 18 هزار و 600 میلیارد تومان است گویای این است که مجموعه مالیاتی که اخذ می شود عدد بالایی نیست اما همه بخش ها به دنبال معافیت مالیاتی هستند.

وی به ریسک نیوز گفت: مالیات داروی تلخی است که هیچکس نمی خواهد بخورد ولی اداره کشور هم بدون مالیات امکان پذیر نیست.

پارسا در ادامه مجموع درامدهای مالیاتی هشت ماهه اخیر را رقمی بالغ بر 89هزار میلیارد تومان اعلام کرد که 95درصد ان محقق شده است.

در ادامه پارسا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه اخیرا معاون وزیر بهداشت اعلام کرد که اگر مالیات سیگار را افزایش دهیم سالانه ده درصد به درامدهای کشور اضافه می شود که البته  لابی سیگار نگذاشت این اتفاق بیفتد ایا این ارقام درست است اینگونه در مقام پاسخگویی برامد: من نمی دانم خود ایشان باید پاسخ دهند و البته برنامه ای هم برای افزایش مالیات سیگار نداریم !

به گزارش ریسک نیوز سوالات خبرنگاران و پاسخ های رئیس سازمان امور مالیاتی نمایی از دیدگاه دولت به صنعت بیمه را نشان می دهد که لازم به توضیح بیشتر نیست.

در حالیکه دولت در تامین هزینه های خود درمانده شده فشار بر صنایع خدماتی مانند بیمه راحت ترین راه حل برای تامین در امدهای دولت است از طرفی تکالیف برنامه ششم توسعه برای افزایش ضریب نفوذ بیمه نیز نشان می دهد حاکمیت و دولتمردان هنوز با صنعت بیمه به زبان مشترک نرسیده اند.