رییس پژوهشکده بیمه اعلام کرد:
رشد ۸درصدی صنعت بیمه در دهه گذشته

حمید کردبچه در نشست خبری بیست و ششمین همایش ملی بیمه و توسعه که صبح امروز برگزار شد، گفت: همایش امسال تفاوت ویژه‌ای با سال‌های قبل دارد زیرا بر اساس نظرسنجی‌هایی که سال گذشته انجام شد  به این نتیجه رسیدیم که در همایش یک روزه فرصت کافی برای بحث مباحث علمی مربوط به صنعت وجود ندارد بنابراین شورای سیاست‌گذاری تصمیم گرفت امسال همایش در دو روز 12 و 13 آذر برگزار شود.

وی افزود: در یک دهه گذشته  صنعت بیمه رشد 8درصدی را تجربه کرده است و اگر بخواهیم به همین منوال پیش برویم 15سال طول می‌کشد که به ضریب نفوذ 7درصدی برسیم و این همایش برای این است که بتوانیم نرخ رشد 8درصدی به 16درصد برسانیم.

 رئیس پژوهشکده بیمه  یادآور شدمیانگین ضریب رشد بیمه در جهان 6 است و براساس برنامه ششم ما باید تا پایان سال 1400 به ضریب نفوذ 7 در کشور برسیم. البته با توجه به افزایش نرخ رشد و توجه بیشتر به بیمه‌های زندگی این امر ممکن خواهد بود. علاوه بر آن کشوری مثل کره جنوبی ضریب نفوذ 12 دارد که ظرفیت بالای صنعت بیمه را نشان می‌دهد.

کردبچه با بیان اینکه اولویت اول بیمه مرکزی برای افزایش ضریب نفوذ، بیمه‌های زندگی است، گفت: سهم عمده ضریب نفوذ در کشور متعلق به بیمه‌های غیرزندگی است و با توجه به اینکه بیمه‌های زندگی تا حد زیادی تحت تاثیر شرایط اقتصادی و تورم هستند و ماهیت سرمایه‌گذاری بیمه آن‌ها پررنگ‌تر است، در شرایط فعلی کشور افزایش رشد آن‌ها سخت به نظر می‌آید.

رییس پژوهشکده بیمه تاکید کرد: شاید بتوان گفت صنعت بیمه به بحث معافیت‌های مالیاتی بی توجه بوده است و لیزینگ در این حوزه بهتر عمل کرده اما پژوهشکده اقداماتی در دست اجرا دارد تا به این موضوع بیشتر بپردازد.

وی در خصوص برنامه‌های آموزشی بیمه مرکزی خاطرنشان کردسیستم بانکی عملکرد بسیار خوبی در حوزه آموزش داشته و مرکز آموزشی هم دارد. ما هم برای تقویت این حوزه نامه‌ای دادیم که صنعت بیمه متولی یک نهاد آموزشی شود و پژوهشکده پروپوزالی را برای آن آماده کرده است.