اوراق بهادار، جایگزین مناسب بیمه اتکایی در شرایط تحریم

یونس مظلومی که در پنل «ابزارسازی در تامین مالی» در حاشیه کیش اینوکس ۲۰۱۹ سخن می گفت، با بیان این که نهادهای مالی به ویژه شرکت های بیمه در دنیا و البته ایران تحت شدیدترین نظارت های مالی قرار دارند، گفت: شرکت های بیمه بنا به اصول بیمه گری و البته مقررات جاری، باید ریسک های خود را توزیع کنند، در حالی که اکنون شرکت های اتکایی خارجی حاضر به مشارکت با ما نیستند و ظرفیت های داخلی هم محدود است.

او ادامه داد: یک شرکت بیمه نمی تواند هر چقدر خواست ریسک قبول کند و بیمه نامه صادر کند، بلکه برای این کار محدودیت دارد.

وی افزود: این محدودیت هم از نظر ظرفیت در هر ریسک و هم از نظر مجموعه ریسک هایی که توسط یک شرکت قبول می شود محدودیت دارد، در نتیجه لازم است چندین مدل توزیع ریسک برای شرکت ها تجویز کنیم.

مدیرعامل شرکت بیمه تعاون با بیان این که در گذشته که در شرایط تحریم نبودیم توزیع ریسک از طریق بیمه اتکایی انجام می شد، گفت: روش این گونه بود که با انتخاب یک ابزار اتکایی، ریسک ها به صورت مشارکتی تقسیم می شد و تنها بخشی از ریسک نزد شرکت اصلی بیمه گر باقی می ماند؛ حتی اگر در مجموع کل خسارت شرکت در یک حادثه فاجعه آمیز بیش از حد مشخص می شد، شرکت های اتکایی خسارت را به شرکت پرداخت می کردند.

مظلومی با اشاره به این که اکنون این ابزارها موجود نیست، تاکید کرد که استفاده از ظرفیت اوراق بهادار می تواند بهترین جایگزین برای توزیع ریسک باشد.

به گفته او، با استفاده از ابزار اوراق بهادار به راحتی می توان بازار سرمایه را در پذیرش ریسک شرکت های بیمه و سرمایه گذاران را در سود ناشی از عملیات بیمه گری شریک کرد.

مدیرعامل شرکت بیمه تعاون با بیان این که شرکت های بیمه حق بیمه های دریافتی به ویژه حق بیمه های مربوط به بیمه نامه های عمر را به صورت بلندمدت سرمایه گذاری کرده و در نتیجه بخش قابل توجهی از منابع خود را به دارایی با نقدشوندگی نه چندان بالا تبدیل می کنند، اظهار کرد: تبدیل داشته ها به اوراق بهادار می تواند در کمترین زمان آنها را به دارایی نقد مبدل کرده و در اختیار بیمه گران قرار دهد.

وی در تشریح مزیت دیگر اوراق بهادار بیمه ای نیز گفت: شرکتی که بیمه عمر فروخته و قرار است حق بیمه آن را طی ۱۵ سال به مرور وصول کند، می تواند حق بیمه انتظاری را به صورت اوراق بهادار بفروشد تا از منابع وصولی برای سرمایه گذاری نقدی استفاده کند.

مظلومی با تاکید بر این که اوراق بهادار، بهترین ابزار برای تبدیل تعهدات آتی بیمه گزاران به دارایی نقد است، اظهار کرد: با این روش هم شرکت بیمه تامین مالی می شود و هم صاحبان اوراق سودشان را دریافت می کنند.