پایگاه خبری بانک مسکن منتشر می کند
گزارش هشت ماه افت و خیز در بازار مسکن تهران
به گزارش قلم نيوز و به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بازار معاملات خرید و فروش خانه و آپارتمان در شهر تهران طی هشت ماه اول امسال تغییرات چشمگیر قیمت و حجم معاملات هم در جهت مثبت (افزایش) و هم در جهت منفی (کاهشی) را به خود. نقطه عطف این تغییرات به لحاظ مقطع زمانی، ماه­های اردیبهشت و خرداد 98 بوده است.

روند رشد قیمت مسکن در تهران که از ابتدای سال 97 بواسطه افزایش حجم معاملات خرید مسکن شروع شده بود تا اردیبهشت 98 با شتاب تند ادامه پیدا می کند اما بعد از آن روند رشد قیمت فروکش کرد. در اردیبهشت امسال میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی فروش رفته در شهر تهران 11 درصد افزایش پیدا کرد. این، بالاترین نرخ رشد ماهانه قیمت مسکن در طول این دوره از جهش قیمت مسکن بوده است. به بیان دیگر از ابتدای سال 97 تا کنون که قیمت مسکن همواره افزایشی بود و بارها دچار جهش شد، فقط در یک ماه آن هم اردیبهشت امسال، نرخ رشد ماهانه قیمت از 10 درصد فراتر رفت. در مابقی ماه ها متوسط رشد ماهانه قیمت مسکن حدود 6 تا 7 درصد بود.

با این حال از خرداد امسال به بعد، از میزان نرخ رشد مثبت قیمت مسکن در هر ماه کاسته شد تا جایی که میانگین قیمت در مرداد رشد منفی 3 درصد را به خود گرفت. بنابراین مسیر تغییرات قیمت مسکن در تهران طی هشت ماه اول امسال هم در جهت افزایشی بود و هم در جهت کاهشی.

گزارش هشت ماه افت و خیز قیمت مسکن در بازار خرید و فروش آپارتمان های شهر تهران حاکی است: میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در فاصله ابتدای فروردین 98 تا پایان آبان 98 به رقم 12 میلیون و 810 هزار تومان رسید که 75 درصد بیشتر از میانگین قیمت در هفت ماه اول سال 97 است. در مدت مشابه پارسال هر مترمربع واحد مسکونی در تهران به طور میانگین با قیمت 7 میلیون و 290 هزار تومان فروش رفته بود.

اگر چه معدل هشت ماهه رشد قیمت مسکن در تهران 75 درصد گزارش شده اما در همین ماه گذشته یعنی در آبان، نرخ رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن (رشد نسبت به ماه مشابه در سال 97) رقمی معادل 37.3 درصد اعلام شد.

نرخ رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن در تهران در بهار امسال از 100 درصد تجاوز کرد و بخصوص در ماه اردیبهشت که بیشترین نرخ رشد ماهانه قیمت (11 درصد) ثبت شد، نرخ رشد نقطه به نقطه به 112 درصد رسید که این نرخ نیز بیشترین میزان افزایش نقطه ای قیمت مسکن در تهران طی یکسال و نیم اخیر است.

در یکسال 97 نیز قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران حدود 70 درصد نسبت به یکسال 96 افزایش پیدا کرد.

به گزارش هیبنا، در کنار افت و خیز قیمت مسکن یا بهتر است گفته شود خیز قیمت و سپس افت آن در تهران طی ماه های گذشته از سال 98، نبض معاملات خرید خانه نیز همین وضعیت دو گانه را پشت سر گذاشت.

فروش واحد مسکونی در تهران تقریباً در اکثر ماه های نیمه اول امسال همواره رو به کاهش گذاشت. حجم خرید و فروش آپارتمان در شهر تهران در ماه های خرداد و تیر و مرداد و شهریور امسال به ترتیب 50 درصد، 20 درصد و 30 درصد و 15 درصد نسبت به ماه های قبل شان کاهش پیدا کرد. اما در مهر امسال روند کاهش معاملات متوقف می شود و میزان فروش 19 درصد افزایش پیدا می کند. در ماه آبان نیز برای دومین ماه پیاپی میزان خرید و فروش واحد مسکونی در تهران رشد مثبت حدود 18 درصد را تجربه می کند.

در کل هشت ماه اول امسال در شهر تهران 35 هزار و 400 واحد مسکونی فروش رفت. این میزان معاملات انجام شده در همه ماه های سپری شده از سال 98 به میزان 56 درصد کمتر از حجم معاملات در هشت ماه اول سال گذشته است.

بنابراین اندازه بازار معاملات مسکن سال 98 در تهران به کمتر از نصف سال گذشته کاهش پیدا کرده است. این کاهش معاملات در شرایطی رخ داده که قیمت واحدهای مسکونی در تهران به طور میانگین 1.7 برابر شده است.