کتاب «حسابداری مدیریت در صنعت بانکداری» در بانک صادرات ایران رونمایی شد
به گزارش قلم نيوز و به نقل از روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، کتاب «حسابداری مدیریت در صنعت بانکداری» تالیف دکتر ابوالقاسم فخاریان، عضو پیوسته انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان(CIMA) به عنوان طی مراسمی با حضور مولف، اساتید برجسته رشته حسابداری و حسابرسی کشور(برخی اعضای جامعه حسابداران رسمی، انجمن حسابداران خبره، انجمن حسابداری ایران، انجمن حسابرسان داخلی و ...)، مدیران و فعالان بازار سرمایه، مدیرعامل بانک صادرات ایران، اعضای هیئت‌مدیره، معاونان، مدیران و کارشناسان این بانک در برج سپهر رونمایی شد.
در این مراسم که ناصر پرتوی، رئیس هیئت‌مدیره و دبیرکل انجمن حسابداری ایران اجرای آن را بر عهده داشت، اساتید و پیشکسوتان رشته حسابداری کشور به سوالات متعدد مطرح شده در حوزه حسابداری مدیریت پاسخ داده و کارکرد مباحث این کتاب در بانک‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 
 در این نشست ابوالقاسم فخاریان با اشاره به خلاء مقوله «حسابداری مدیریت در صنعت بانکداری»، از ضرورت‌های تالیف این کتاب سخن گفت و افزود: در هیچ جای دنیا کتابی با این عنوان وجود ندارد. تالیف آن گام اولیه است و امیدوارم با راهنمایی همکاران و پیشکسوتان، گام‌های بعدی را استوارتر برداریم.
دکتر علی ثقفی، استاد دانشگاه و موسس انجمن حسابداری ایران نیز در این خصوص اظهار کرد: سالیان طولانی است که عنوان حسابداری مدیریت وجود دارد و تدریس می‌شود اما همواره در کنار گزارشگری مالی برون سازمانی به آن پرداخته شده در صورتی که حسابداری مدیریت مقوله‌ای درون‌سازمانی است. در این حوزه برای درون سازمان مجبور نبوده‌ایم هیچ نوع استانداردی را رعایت کنیم که ضروری است این امر به طور جدی در دستور کار قرار بگیرد.
وی افزود: حسابداری مدیریت باید ایجاد ارزش افزوده کند و ضمن کاهش هزینه و صرفه‌جویی، ریسک سازمان را نیز کاهش دهد.
وی تاکید کرد: برای بلوغ در حسابداری مدیریت باید از فناوری اطلاعات استفاده حداکثری صورت گیرد.
سعید جمشیدی‌فرد، رئیس شورای عالی جامعه حسابداران رسمی نیز با بیان اینکه حسابداران سربازان مبارزه با فساد هستند، تالیف این کتاب را نویدی برای دانش حسابداری در حرفه بانکداری عنوان کرد و ضرورت تخصصی‌تر شدن بخش‌های مختلف حرفه حسابداری را مورد تاکید قرارداد.
علی رحمانی، اولین مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار، رئیس کمیته برنامه‌ریزی رشته حسابداری در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و استاد داانشگاه الزهرا نیز در این نشست گفت: حقیقت این است که کاربردهای حسابداری مالی به دلیل الزامات قانونی با اهتمام جدی‌تری روبرو بوده و استانداردهایی مشخص‌تری دارد از این رو اگر سازمانی در حوزه حسابداری مدیریت به استانداردها و پیشرفت‌هایی رسیده باشد، نشان از بلوغ آن سازمان دارد.
هوشنگ خستویی، پیشکسوت حرفه حسابداری نیز در این مراسم تالیف این کتاب را موجب تقویت صنعت بانکداری برشمرد و از زحمات مولف قدردانی کرد.
مدیرعامل بانک صادرات ایران در این نشست با تاکید بر اینکه امروزه بیش از هر زمان دیگری بدون پشتوانه‌های نظری و علمی نمی‌توان کار کرد، گفت: کتاب مذکور الگویی مفید در جهت ارائه مفاهیم کاربردی در حوزه حسابداری مدیریت در بانک‌ها است و مفتخریم که رونمایی از این کتاب ارزشمند در بانک صادرات ایران صورت می‌گیرد.
حجت‌اله صیدی در بخش دیگری از سخنان خود، تعامل سهامداران و مدیران در بانک‌ها را مورد تاکید قرار داد و افزود: بر اساس تجربه شخصی عرض می‌کنم که سهامداران و مدیران در بانک‌ها تضاد منافع ندارند بلکه تعامل دارند و در مسیر فعالیت بانک این همسویی تداوم دارد. در بانک‌ها این امر در قالب تئوری بازی‌ها  ساری و جاری است تا جایی‌که در تعامل با فعالان اقتصادی از آنها حمایت می‌کنیم تا چرخ تولید به گردش دربیاید و در عین حال منافع بانک نیز حفظ شود.
کتاب «حسابداری مدیریت در صنعت بانکداری» با نگاهی مفهومی- مدیریتی در ١٤ فصل، پس اشاره به کلیات، ویژگی‌های صنعت بانکداری از منظر حسابداری مدیریت، هزینه‌یابی و محاسبه بهای تمام شده خدمات در صنعت بانکداری، مدیریت هزینه در بانک‌ها، کاربرد هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت در بانک‌ها، بودجه و نظام کنترل بودجه، بودجه‌بندی سرمایه‌ایدر بانک‌ها و معرفی بودجه‌بندی نوین، حسابدرای مدیریت استراتژیک، ارزیابی عملکرد متوازن با ابزار BSC، مدیریت ریسک و حسابداری مدیریت، اندازه‌گیری سودآوری شعب، گزارشگری مالی  و مدیریت در بانک‌ها، روش مطلوب راهبردی بانک‌ها و سازو کار واحد حسابداری مدیریت را تشریح کرده است. این کتاب توسط انتشارات دانشگاه خاتم در ٢٤٠ صفحه منتشر شده است.