یك مقام مسئول:
اولویت شركت آب منطقه ای تهران برای تحقق شعار امسال ارتقای بهره وری است
خسرو ارتقایی روز پنجشنبه تاكید كرد: سیاست این شركت استفاده از همه منابع موجود و در دسترس آب به صورت بهینه است.
به گفته این مقام مسئول، هر چند كاهش تلفات آب در سازه های عظیمی همچون سد معنا ندارد، اما می توان با تعمیر و نگهداری صحیح خطوط اصلی انتقال آب، نیروگاه ها و تجهیزات سدها، تلفات آب را به حداقل رساند.
وی با اشاره به طرح ساماندهی آب های سطحی جنوب تهران گفت: این طرح با هدف افزایش بهره وری آب اجرایی می شود تا با شیوه بازچرخانی، دوباره این كالای ارزشمند وارد مدار مصرف شود.
اجرای طرح ساماندهی 200 میلیون مترمكعب از روان آب های جنوب تهران با مشاركت بخش خصوصی و استفاده از روش B.O.T (ساخت،اداره و انتقال) انجام می شود.
بازچرخانی (بازیافت) آب یعنی استفاده دوباره از فاضلاب و آب آلوده تصفیه شده است كه برای اهداف سودمند مانند آبیاری كشاورزی یا فضای سبز، فرآیندهای صنعتی، فلاش كردن در سرویس های بهداشتی، ایجاد دریاچه های مصنوعی، آتش نشانی، شستشوی فضاهای شهری، كارواش، تغذیه منابع آبی، تهیه بتن، آبنماها و ... كاربرد دارد.
ارتقایی در ادامه افزود: شركت آب منطقه ای تهران در تلاش است امسال اجرای طرح انتقال آب از سد امیركبیر به تهران را كه اینك بیش از 96 درصد پیشرفت فیزیكی دارد با تامین اعتبارات باقیمانده به اتمام برساند.
به گفته وی، این طرح با سرمایه گذاری به ارزش بیش از سه هزار میلیارد ریال به قیمت ثابت اجرایی شده است.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای تهران گفت: تداوم و استمرار اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی، دیگر موضوعی است كه به منظور تحقق شعار سال جاری دنبال می شود كه همسو با ارتقای بهره وری این نهاده ارزشمند است.
به گفته این مقام مسئول، اقدام های انجام شده در طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی و تداوم اجرای این طرح در سال های آینده، به طور قطع از اضافه برداشت آب جلوگیری كرده و كاهش افت سطح آب سفره های زیرزمینی را به دنبال خواهد داشت.
طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی با توجه به مصوبه شورای عالی آب اقدام های مشترك وزارتخانه های كشور، جهاد كشاورزی، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور را به دنبال دارد كه به همراه وزارت نیرو باید در خصوص مدیریت مصرف آب پیاده شود.
بر اساس این طرح، سال گذشته 475 میلیون مترمكعب، در چهار سال آینده 5.7 میلیارد مترمكعب و پس از 20 سال 110 میلیارد مترمكعب اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی كنترل خواهد شد.