هیبنا گزارش می دهد
حمایت سازنده ها از ساخت و سازهای حمایتی مسکن/ خانه­ اولی­ ها در اولویت طرح اقدام ملی قرار بگیرند
به گزارش قلم نيوز میدانی خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا نشان می دهد : انبوه سازان و سازندگان واحدهای مسکونی نسبت به ورود به طرح های ساخت مسکن برای اقشار و گروه های جامعه به خصوص متقاضیان مصرفی متعلق به گروه های درآمدی متوسط، آمادگی دارند اما در عین حال یک روش بهینه برای ورود به این پروژه ها را به مسوولان مسکن پیشنهاد می کنند.

بررسی ­ها نشان می­ دهد: در شرایط فعلی که سازندگان مسکن به دلیل فروش نرفتن تعداد قابل توجهی از واحدهای مسکونی آماده عرضه به بازار مسکن با محدودیت برای تامین منابع مالی ساخت مسکن مواجه هستند اتصال بی واسطه متقاضیان مصرفی به پروژه های ساخت و ساز می تواند بخش قابل توجهی از دغدغه های سازنده ها از بابت دو موضوع مهم را برطرف کند.

در حالیکه هم اکنون سازندگان واحدهای مسکونی به دلیل نبود چشم انداز رونق مسکن در کوتاه مدت و میان مدت نسبت به ادامه پروژه های نیمه تمام و شروع پروژه های جدید ساختمانی دچار تردید شده اند اتصال زوج­ های فاقد مسکن مجهز به امتیاز تسهیلات خرید مسکن یکم به پروژه های جدید می تواند یک محدودیت مهم آن ها از بابت تامین منابع مالی اولیه برای ساخت واحدهای مسکونی در قالب پروژه های جدید را برطرف کند.

انبوه سازان پیشنهاد می کنند حال که دولت در اقدامی جدید عملیات ساخت واحدهای مسکونی مصرفی در قالب طرح اقدام ملی ساخت 400 هزار واحد مسکونی در سراسر کشور را آغاز کرده است می تواند از طریق اتصال متقاضیان خرید مسکن با استفاده از تسهیلات بانکی به پروژه ها نسبت به رفع دغدغه سازنده ها از بابت تامین منابع مالی اولیه برای شروع پروژه های جدید اقدام کند.

به اعتقاد آنها این اقدام به خصوص با اتصال متقاضیان و سپرده گذاران تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم به پروژهای تعریف شده برای ساخت مسکن در قالب طرح اقدام ملی می­ تواند در وهله اول منجر به رفع بخش قابل توجهی از نیاز سازنده ­ها به منابع مالی جدید برای رونق ساخت و ساز و کمک به دولت و متقاضیان مصرفی مسکن برای ساخت واحدهای مسکونی مورد نیاز و متناسب با الگوی غالب تقاضا در جامعه شود.

از سوی دیگر این اقدام منجر به هدفمند شدن ساخت و سازهای مسکونی در کشور خواهد شد؛ انبوه سازان معتقدند در صورت اتصال متقاضیان مجهز به تسهیلات مسکن به پروژه های ساخت و ساز و ایجاد ارتباط ایمن بین متقاضیان و سازنده ها، این اطمینان در سمت عرضه از بابت وجود مشتری برای واحدهای در دست ساخت ایجاد خواهد شد و بنابراین انگیزه ورود به عرصه ساخت و ساز در این گروه از فعالان بازار مسکن که هم اکنون در شرایط رکودی قرار گرفته اند تقویت خواهد شد.

این اقدام در نهایت نه تنها منجر به رونق کسب و کار سازنده ها به نفع تقاضای مصرفی خواهد شد بلکه با کمک به سیاست گذار مسکن در اجرای پروژه های تعریف شده، می تواند در تحقق برنامه های تعریف شده به منظور اجرای این طرح در بدنه دولت اثرگذار باشد.

این اقدام همچنین منجر به راه اندازی بازار ایمن و قابل اطمینان پیش فروش مسکن به عنوان یکی از مهمترین روش های تامین مالی ساخت واحدهای مسکونی از یک سو و خانه دار شدن متقاضیان مصرفی از سوی دیگر می شود.