دشواری های شناسایی خانه‌های خالی
به گزارش قلم نيوز و به نقل از حسین عبده تبریزی، اقتصاددان و صاحبنظر در حوزه بازار مسکن با بیان اینکه عدم تعادل موجود در دوطرف عرضه و تقاضا بازار مسکن از طریق ایجاد ساز و کار مالیاتی برطرف می شود، به پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گفت: بررسی ها نشان میدهد بخش عمده متقاضیان مصرفی موجود در بازار مسکن تهران از خرید ملک یک میلیارد تومانی ناتوان هستند این در حالی است که طی یکسال گذشته، تعداد فایلهای کمتر از قیمت یک میلیارد تومان در بازار محدود بود.

وی به تکرار این وضعیت در بازار اجاره نیز اشاره کرد و افزود: این وضعیت در بازار اجاره نیز به نوعی قابل مشاهده است. به این معنا که بخش عمده موجرین تمایل به افزایش نرخ اجاره به میزان رشد قیمت دلار داشته اند اما به طور مشخص مستاجرین امکان پرداخت ارقام پیش بینی شده از سوی مالکین را ندارند. از این رو گزینه دوم یعنی جابه جایی از یک منطقه به منطقه دیگر(ارزانتر) را انتخاب کردند.

وی در پاسخ به این سوال که اصلاح ساختار فعلی بازار مسکن از چه طریقی امکانپذیر است؟ عنوان کرد: یک نظام مالیاتی به صورت مناسب می تواند رفتار دو طرف عرضه و تقاضا را ساماندهی کند. یعنی در صورتی که اصلاح نظام مالیاتی در بخش مسکن رخ دهد می توان اینطور انتظار داشت که جریان سفته بازی همچون زمان کنونی منجر به تغییر جهت بازار مسکن نشود. چه بسا در گذشته که بحث جدی پرداخت مالیات مطرح نبود چندان به تاثیرگذاری این عامل توجه نمی شد اما امسال که سازمان مالیاتی به پرونده های مالیاتی از سال 92 به بعد رسیدگی کرد احتمال طرح پرسش در خصوص میزان عایدی سرمایه نیز از محل خرید املاک نیز وجود دارد.

عبده به طرح اخذ مالیات از املاک به دو شکل خانه های خالی و مالیات بر عایدی املاک، طی سال های گذشته اشاره کرد و گفت: اگرچه چنین طرح هایی طی سال ها بارها مطرح شده و در مجامع تخصصی مورد بحث قرار گرفته اما به نظر می رسد هنوز عزم و اراده جدی برای اجرایی کردن این تصمیم وجود ندارد.

وی دلیل نبود اراده برای راه اندازی یک نظام مالیاتی در بازار مسکن را وجود تورم دانست و تصریح کرد: مهمترین دلیل در نبود اراده و عزم جدی برای ایجاد این نظام مالیاتی فاکتور تورم است. به این معناکه اگر فردی 30 سال پیش، خانه ای را به قیمت 20 هزار تومان خریداری کرده و در حال حاضر قصد فروش آن خانه به قیمت 2 میلیارد تومان را دارد؛ بخش عمده رشد منجر به ارزش کنونی ملک مربوط به تورم است از این رو برای محاسبه نرخ مالیات باید عناصر موثر بر رشد قیمت از جمله تورم لحاظ شود و اثر آنها حذف شود.

این اقتصاددان در پایان گفت: در خصوص مالیات بر خانه های خالی نیز دسترسی به یک بانک اطلاعاتی که بتواند تشخیص دقیق تعداد خانه های خالی را داشته باشد دشوار است. نکته مهم آن است که راه اندازی یک نظام مالیاتی یک جریان تدریجی است که با اصلاح سایر عناصر تاثیرگذار بر آن باید اتفاق بیفتد.