ارزش صادرات صنعت برق، مخابرات و تجهیزات پزشکی از ۱۳۴ میلیون دلار گذشت
«کیوان گردان» به شبکه اطلاع رسانی وزارت صنعت اعلام کرد: عمده صادرات این صنعت به کشور عراق و در زمینه تجهیزات صنعت برق بوده، زیرا عراق به لحاظ زیرساخت های برق به شدت ضعیف و اغلب مردم این کشور از ژنراتورهای خانگی برق می گیرند.

وی اضافه کرد: صادرات به عراق و توسعه روابط تجاری و صنعتی بین تهران- بغداد فرصت مناسبی است که پیش روی قرار دارد و نیازمند حمایت همه ارگان ها به ویژه وزارت نیرو است و صنعت برق ایران توانمندی زیادی در وارد شدن به مراودات تجاری با عراق دارد.

به گفته گردان، پارسال ۵۸ ردیف تعرفه که  بیشتر در حوزه تجهیزات پزشکی بود و توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برآن تاکید شد، اضافه و به اجرا درآمد. 

مدیرکل دفتر صنایع برق و الکترونیک گفت:۱۶ تعرفه نیز ویرایش شده است که از این تعداد ۱۰ مورد شرح تعرفه است و ۶ مورد نیز در زمینه افزایش ردیف تعرفه ها بوده است.

وی ارزش میزان واردات سال گذشته در حوزه برق، الکترونیک، مخابرات و تجهیزات پزشکی را ۴.۸ میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش ایرنا،آمارها و گزارش های پیشین سازمان توسعه تجارت ایران گویای آن است که انواع تابلو و تجهیزات برق صنعتی ایران به کشورهای عراق، افغانستان، سوریه، آفریقای جنوبی و سودان صادر شده و واردکنندگان سیم و کابل- تابلو و تجهیزات برق صنعتی ایران هم کشورهای افغانستان،

عراق، سوریه، ترکمنستان و عمان بوده اند و در سال ۹۵ عراق، افغانستان، سوریه، آفریقای جنوبی و سودان در مجموع ۹۰ درصد کل تابلو و تجهیزات برق صنعتی صادراتی ایران را جذب کردند.

بررسی های کارشناسی و دیدگاه های فعالان این بخش نشان می دهد سختی رقابت با تولیدکنندگان چینی و ترکیه ای به لحاظ قیمت و تنوع تولیدات برای ماندگاری در بازارهای موجود و نفوذ به بازارهای جدید صادراتی از مشکلات این عرصه به شمار می رود.

فقدان برندهای معتبر شرکت های تولیدی و صادراتی و نیز تعامل اندک با صاحبان برندهای جهانی از دیگر دغدغه های این بخش است.

مشکلات ناشی از رشد قیمت مواد اولیه به دلیل افزایش نرخ ارز و پیامدهای ناشی از تحریم های بین المللی در اجرای طرح های مخابراتی و الکترونیکی در خارج از کشور تاثیر بسیاری بر صدور محصولات و کالاهای این گروه گذاشت.

 مشکل بودن دریافت تسهیلات ریالی از بانک ها و غیررقابتی شدن تولید در همسنجی با محصولات مشابه خارجی در سایر بازارهای هدف تاثیر مستقیم گذاشته است.

فقدان زیرساخت ها و تجهیزات مناسب با تجارت خارجی ایران و مشکلات رایج در بندرها برای بارگیری، انبار، انتقال و... نیز مانعی بر سر راه سرعت گرفتن فرآیند صادرات به شمار می رود.