نگرانی بخش خصوصی از تصویب نشدن FATF
نگرانی بخش خصوصی از تصویب نشدن FATF

موضوع عضویت ایران در FATF نه تنها فعالان اقتصادی بلکه بسیاری از بهارستانی ها و هیات دولت را نیز نگران کرده است این موضوعی که حالا بسیاری از بخش خصوصی برای تصویب آن لحظه شماری می کنند منتظر هستند تا به واسطه آن گره از مشکلات بخش خصوصی و حتی جلوی ضربه زدن به نظام بانکی و نشانه گرفتن به سمت بانک ها را بی اثر کند و بتوانند درمسیر شفافیت جابه جایی را به راحتی انجام دهند.

غلامرضا انصاری معاون اقتصادی وزیرخارجه معتقد است: FATF شرط نیست بلکه ضرورتی برای ادامه کار است. کشورهایی که حتی از چین هم با ما دوست‌تر هستند به ما اعلام کرده‌اند که پس از عبور از این ضرب‌الاجل نمی‌توانند هیچ‌گونه نقل و انتقال بانکی با ما انجام دهند اعم از اینکه بانکی درتحریم باشد، یا نباشد.

عباس آرگون عضو هیات نمیاندگان اتاق تهران می گوید ایران بدون عضویت در اف ای تی اف (FATF ) نمی تواند با دنیا ارتباط داشته باشد و این اقدام دولت یک ضرورت است.

وی می گوید: نمی توانیم انتظار داشته باشیم که با دنیا تعامل داشته باشیم و ارتباط ولی قوائد جهانی را رعایت نکنیم و آن ها را نپذیریم؛ اگر ایران به عضویت اف ای تی اف در نیاید عملا به معنی آن است که راهی برای مراودات بانکی، مالی، فاینانس خارجی و... به وجود نخواهد آمد.

 او در ادامه می گوید:« اگر به دنبال جذب سرمایه گذاران خارجی هستیم و به دنبال نشان دادن شفافیت های مالی در کشورمان و همچنین مبارزه با پولشویی و... پیوستن به اف ای تی اف یک قائده است که در حال حاضر نیز همه کشورهای جهان به جز ایران و کره شمالی به ان پیوسته اند و حالا نیز شرایطی پیش آمده که ایران نیز از لیست سیاه خارج شود و به این قائده جهانی بپیوندد و همگام با دنیا عمل کند.

پدرام سلطانی نماینده ایران در فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان دراین خصوص اعتقاد دارد: تعداد کشورهای عضو FATF کمتر از کشورهایی هستند که توصیه‌های این کارگروه را رعایت می‌کنند پس نیازی نیست که ما حتما عضو آن بشویم.

 اگر توصیه‌های این کارگروه را مورد توجه قرار دهیم می‌توان به راحتی از لیست سیاه خارج شد و در حال حاضر مهمترین توصیه‌های این کارگروه پذیرش و تصویب کنوانسیون پالرمو و CFT است.

 ما اگر جزو کشورهایی قرار بگیریم که این دو توصیه را اجرایی کرده‌اند، بسیاری از موارد اتهامی از جمله پولشویی و جرائم سازمان یافته مبرا خواهیم شد.

رضا کامی عضو اتاق بازرگانی ایران: برای آن‌که اقتصاد کشور با تزلزل بیشتری روبه‌رو نشود چاره‌ای جز پیوستن به FATF نداریم.امیدوارم مخالفان FATF بهانه‌جویی نکنند و اجازه دهند پالرمو و CFT تصویب شود. فعالان اقتصادی منتظر تصویب اقدام مالی مشترک هستند و هر گونه تأخیر در تصویب ،صدمه‌های جبران‌ناپذیری را وارد می‌کند.