بیکاری دانش‌آموختگان معدن در مازندران
سید مجتبی مرتضوی روز یکشنبه درگفت وگو با خبرنگاران در ساری افزود: در این استان حدود یک هزار و ۵۰۰ فارغ التحصیل معدنی صرفا عضو نظام مهندسی معدن استان قرار دارند که بخش اندکی از این فارغ التحصیلان در رشته مرتبط با معدن اشتغال دارند.
وی دلیل اصلی بیکاری این فارغ التحصیلان را غیرفعال بودن نیمی از معادن، عدم تمکین کارفرمایان واحدهای فعال در به کارگیری مهندسان معدن اعلام کرد و افزود: در حال حاضر از ۲۵۶ معدن دارای مجوز در مازندران حدود ۱۲۰ معدن در حال کارند و مابقی به دلایلی از جمله کم رونقی بازار فروش ، کمبود نقدینگی و بهسازی معادن غیر فعالند.
وی عمده فعالیت معدنی در این استان را زغال سنگ، سن و ماسه، آهک، سلیس و فلورین بیان کرد.
مرتضوی اظهار داشت: در معادن فعال نیز کارفرمایان به دلایلی از جمله بالا بودن تجهیزات ایمنی و فنی و خودرایی در فعالیت معدنی از به کارگیری کارشناس فنی و ایمنی در این واحدها خودداری می کنند که بی توجهی به این مقوله به خصوص ایمنی می تواند خطرات زیادی را متوجه کارگران معدن کند.
وی اضافه کرد : طبق آمار حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر در ۱۲۰ معدن فعال استان اشتغال دارند که یک هزار و ۵۰۰ شاغل معدن در حوزه زغال سنگ هستند.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان مازندران افزود: بیکاری حاکم بر جامعه فارغ التحصیلان معادن در این خطه شمال کشور می تواندانگیزه جوانان را برای روی آوری به این رشته تحصیلی کاهش دهد.
مرتضوی معتقد است که با فعال شدن معادن خاموش در استان مازندران و اجباری شدن به کارگیری مسوول فنی و ایمنی در کارگاههای فعال معدنی در این خطه شمال کشور می توان آمار فارغ التحصیلان بیکار رشته معدن را کاهش دهد.
وی اضافه کرد : علاوه بر آن حضور مسوول فنی و ایمنی در کارگاههای معدن آمار تلفات ناشی از حوادث کار را در این بخش کاهش خواهد داد و باعث ارتقاء ایمنی معادن می شود.
به گفته وی در سال جاری سه کارگر در معادن استان مازندران جان خود را از دست دادند که به کارگیری مسوول فنی و ایمنی می توانست تلفات ناشی از کار در معادن را کاهش دهد.
این مسوول تشکل مردم نهاد معدنی در مازندران عدم به کارگیری مسوول فنی و ایمنی در کارگاههای معدنی را صرفا منوط به این خطه شمال کشور ندانست، ولی آمار معادن فاقد کارشناس فنی و ایمنی را در مازندران به نسبت میانگین معادن کشور بالا دانست.
به گفته وی در سطح کشور حدود ۷ هزار و ۵۰۰ معدن فعال است که ۶ هزار و ۲۰۰ کارشناس فنی و ایمنی در این معادن بر امر ایمنی و فنی کار نظارت دارند.
 کم تعداد بودن معادن در مازندران 
رئیس سازمان نظام مهندسی معادن مازندران می گوید: با وجود وسعت پهنه معدنی به دلیل تلاقی استخراج ذخایر معدنی با محیطزیست و منابع طبیعی صدور مجوز برای فعالیت معدنی در استان با دشواری انجام می شود.
مرتضوی بدعهدی برخی کارفرمایان معادن نسبت به تعهدات زیست محیطی را دلیل اصلی برای مقاومت محیط زیست و منابع طبیعی برای صدور مجوز معادن اعلام کرده است.
مازندران بر اساس آمارهای رسمی دارای بیشترین میزان ذخایر فلورین و سنگ گرانیت در کشور است. این استان همچنین رتبه دوم ذخیره زغال سنگ کشور را در اختیار دارد .
بیشترین سهم واحدهای تولیدی معدنی استان متعلق به معادن واریزه کوهی ، زغال سنگ ، سنگ آهک و لاشه و کمترین آن متعلق به سیلیس ، سرب ، روی و گچ است.
آئین نامه اجرایی قانون معادن که در ماده ۶۵ آن عنوان شد انجام عملیات معدنی باید تحت نظر مسئول فنی و مسؤول ایمنی و حفاظت درمعادن انجام گیرد و همچنین در ماده ۶۶ این آئین نامه در تعریف مسئول فنی عنوان شد که مسئول فنی عملیات کسی است که اداره کلیه امور فنی معدن به عهده اوست وتوسط دارنده پروانه عملیات ازمیان افراد واجد شرایط انتخاب و به وزارت معادن و فلزات معرفی می‌شود.
همچنین ماده ۶۸ این آئین نامه به استناد بند (۳) آئین نامه‌های حفاظت وبهداشت کار تمامی معادنی که بیش از (۲۵) نفر کارگر داشته باشند، عملیات باید تحت نظر یک نفر مسؤول‌حفاظت وایمنی صلاحیت دار انجام گیرد و در معادنی که کمتر از (۲۵) نفر کارگر دارند این مسئولیت به عهده سرپرست و مسؤول فنی معدن می‌باشد.