پاسخ سازمان هواپیمایی به شبهه ایجاد شده در فضای مجازی؛
اختصاصی قلم/ هواپيماي آنتونف 74 ممنوعيت پرواز نداشته است
از حدود پنج سال پیش که رییس جمهور در پی حوادثی که هواپیماهای آنتونوف ۱۴۰ و ۷۴ به وجود آورده بودند، پرواز آن‌ها بر فراز آسمان ایران را ممنوع اعلام کرد تا چندی پیش یکی از مسافران پرواز مشهد- تهران در فضای مجازی اعلام کرد که هواپیمای پویا در این مسیر از آنتونوف ۷۴ استفاده کرده و مشکلات و نگرانی‌های برای مسافران به وجود آورده است .

یک کارشناس سابق پرواز سازمان هواپیمایی در این باره به ایسنا گفت: بین هواپیمای آنتونوف ودیگر هواپیماها تفاوت چندانی وجود ندارد و اگر صلاحیت پروازی برای آن‌ صادر شده، می‌تواند پرواز کند اما باید شرایط خاص خودش که به آن "دیتاشیت" گفته می‌شود، از نظر فنی و علمیاتی رعایت شود که می‌توان به طول پرواز، ارتفاع پرواز، تعداد مسافر مجاز برای جابه جایی، وزن در نظر گرفته شده برای هواپیما و نظایر آن اشاره کرد بنابراین اگر هر هواپیمایی برای مسافران نگرانی و مشکل درست کند، قطعا شرایط فنی و عملیاتی صادر شده برای آن توسط ایرلاین مورد نظر رعایت نشده است و در این زمینه می‌توان به سقوط هواپیمای آنتونوف در سال‌های نه چندان اشاره کرد که به دلیل عدم رعایت وزن در نظر گرفته شده برای این هوایپما و کاهش ارتفاع بود.

این کارشناس پرواز  با بیان این که شرکت هواپیمایی مورد نظر باید در این زمینه پاسخگو باشد که چرا برای مسافران  مشکل و نگرانی ایجاد کرده است اظهار کرد: چندین نکته باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد که عدم کفایت نظارت تیم پروازی و بی دقتی آن‌ها یکی از این نکات است؛ چرا که اگر بیشتر دقت می‌شد چنین نگرانی‌های برای مسافران به وجود نمی‌آمد همچنین اگر هواپیمای آنتونوف، بوئینگ، ایرباس و ... از شرایط فنی و عملیاتی در نظر گرفته شده تخطی کنند، سانحه خلق خواهند کرد و تفاوتی در این زمینه بین آن‌ها نیست.

درهمین رابطه سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد که هواپيماي آنتونف 74 ممنوعيت پرواز نداشته و تمامي گواهينامه هاي صلاحيت پروازي را داراست.

به گزارش روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري، از آنجايي كه در روزهاي اخير مطالب و مسائلي در فضاي مجازي و به تبع آن در بعضي از رسانه ها موضوع پرواز يك فروند هواپيماي آنتونف 74 شركت هواپيمايي پويا با عناوين مختلف، صلاحيت پروازي اين هواپيما را محل شبهه قرار داده است، اداره كل صلاحيت پرواز سازمان هواپيمايي كشوري در پاسخ به مسائل مطروحه نكاتي را جهت پاسخ گويي به رسانه ها به روابط عمومي سازمان اعلام كرد.

1- وزير وقت وزارت راه وشهرسازي در تاريخ 93/10/13 به رئيس وقت سازمان هواپيمايي كشوري ابلاغ كردند "پرواز هواپيماي آنتونف درصورت تحقق شرايط براساس ضوابط هوانوردي بايد اقدام شود در هر صورت نام شركت سازنده هواپيما نبايد مانع پرواز اين هواپيما گردد.

2- اين هواپيما تمامي گواهينامه هاي صلاحيت پروازي براساس الزامات ايكائو را داراست و ممنوعيت پرواز ندارد.

3- هواپيماي مذكور براساس گواهينامه نوع (TC) و ضمائم آن برگه گواهينامه نوع (TCDS) كه توسط نهاد هواپيمايي كشوري اكراين به شماره TL0009صادر شده است قابليت حمل مسافر تا 52 نفر را دارد.

4-در كتاب پروازي هواپيماي An-74TK-200 (كه بنام FM مشهور است) حمل مسافر توسط اين هواپيما از سوي كشور طراح مجاز شناخته شده است لذا طرح مسائل غير كارشناسي و اينكه كدام يك از الزامات و مقررات توسط صلاحيت پرواز سازمان هواپيمايي كشوري رعايت نشده است جز ايجاد شبهه و نگراني براي مسافران هوايي چيزي به دنبال نخواهد داشت.