دیدگاه موافقان و مخالفان بورس انرژی ؛
اختصاصی قلم/ اما و اگرهای بورس انرژی پس از یک سال
اما و اگرهای بورس انرژی پس از یک سال
با شدت گرفتن تحریم های نفتی علیه ایران عرضه نفت در بورس انرژی یکی از اصلی ترین راهکارها برای فروش نفت و دورزدن تحریم ها بود ؛درست زمانی که مشتریان سنتی ایران یکی پس از دیگری تحت فشار آمریکا مجبور به قطع همکاری با ایران می کردند مسئولان به دنبال راه چاره ای بودند که بتوانند مشتریان خود را حفظ کنند .

بنابراین ایده شکل گیری و فعال شدن بورس انرژی شکل گرفت و فعالیت خود را آغاز کرد اکنون پس از گذشت یکسال برخی ها معتقدند بورس انرژی آنگونه که انتظار می رفت تاثیری در بودجه کشور نداشت و درست در بدترین زمان ممکن بدون درنظر گرفتن زیرساخت های لازم و تضمین های لازم به بخش خصوصی اجرایی شد. 

ضرورت ایجاد بورس انرژی

به عقیده  امیری خامکانی نایب رییس کمسیون انرژی مجلس راه اندازی بورس انرژی و تهیه زیرساخت های آن قادرخواهد بود کشور را از فشارهای  ایجاد شده رها کند.

خامکانی معتقد است:قطعا دشمن پاتک خاص خود را در برابر روش‌های مختلف ایران برای دور زدن تحریم‌های نفتی خواهد زد این درحالی است که پس از گذشت یک سال از آغاز به کار این بورس اما برخی ها معتقدند که کارایی این بورس و درآمد زایی آن برای کشور چندان چشمگیر نبوده است. 

بورس انرژی در زمان بدی اجرا شد

خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس درمورد میزان موفقیت بورس انرژی به خبرنگار قلم نیوز گفت: عرضه نفت در بورس انرژی چندان موفقیت آمیز نبود چرا که تاثیر چندانی بر میزان بودجه کشور نداشت و این به آن دلیل بود که این طرح در زمان بدی اجرا شد .

هدایت الله خادمی افزود: بورس انرژی باید در زمانی عملیاتی می شد که کشور در شرایط عادی بود تا زیرساخت های لازم برای آن به مرور فراهم می شد و ازطرف دیگر تضمین های لازم برای ورود بخش خصوصی به این عرصهداده می شد که بدون درنظرگرفتن این شرایط و درست در بدترترین زمان ممکن این طرح اجرا شد  به همین دلیل آن تاثیرگذاری که باید در بودجه بگذارد را نداشت.