۱۰۲ هزار متر حفاری در بخش اکتشافات معدنی
موضوع مهمی که در این ارتباط باید مورد توجه قرار گیرد، این است که این میزان حفاری، در شرایط تحریم های ظالمانه و فشارهای خارجی اجرا شده و عملیات اکتشافی انجام شده، شامل اکتشاف های عمومی، شناسایی و پی جویی بوده که بطور عمده مربوط به سنگ آهن، زغال سنگ، بوکسیت، عناصر نادرخاکی، طلا و مس بود.

براساس جداول آماری مربوطه، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در زمینه اکتشاف آهن و زغالسنگ سال گذشته ۵۶.۴ هزار متر حفاری با هزینه ۲۵۱ میلیارد ریال و شرکت آلومینای ایران نیز در زمینه اکتشاف اندیس های بوکسیت ۱۶.۷ هزار متر حفاری به ارزش ۶۰ میلیارد ریال انجام داد.

علاوه براین در چارچوب طرح توانمند سازی اکتشافات، برای اکتشافات، شناسایی، پی جویی و برداشت در قالب ژئو فیزیک هوایی ۶.۱ هزار متر حفاری با صرف ۵۳۸ میلیارد ریال انجام شد. مجتمع طلای زرشوران (آذربایجان غربی– تکاب) نیز برای ۱۶.۳ هزار متراکتشاف تکمیلی، رقم ۶۴ میلیارد ریال را صرف کرد.

در طرح تیتانیوم کهنوج به منظور اکتشاف تکمیلی ۶.۷ هزار متر به میزان ۲۷ میلیارد ریال اختصاص یافت. برای طرح مهدی آباد (سرب و روی – یزد) برای اکتشاف تکمیلی ۶.۴ هزار متر،  ۲۷ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شد.

سازمان ایمیدرو در دوره زمانی ۹۷- ۱۳۹۳ برنامه اکتشاف ذخایر معدنی جدید را در گستره ای به وسعت ۲۷۰ هزار کیلومتر مربع اجرا کرد و برای امسال ۳۰۰ تا ۳۱۰ هزار کیلومتر مربع پیش بینی شده است.

آمارهای پیشین گویای میزان ذخایر شناسایی کشور با رقم حدود ۶۰ میلیارد تن است که از این رقم نزدیک به ۴۰ میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.

بررسی فعالیت های اکتشافی در دولت یازدهم گویای آن است که برنامه جدید اکتشافی از منطقه مستعد معدنی سنگان (شمال شرق – خراسان رضوی) آغاز شد و پس از آن به نوار شرقی و دیگر مناطق گسترش یافت.

حاصل فعالیت در ۳۶ پهنه، شناسایی بیش از ۴۰۰ محدوده معدنی بود و پروژه های اکتشافی در قالب ۸۲ پروژه در فازهای اکتشاف عمومی، تفصیلی و تکمیلی در مناطق مختلف کشور اجرا شد.