اویل پرایس: بزرگ‌ترین موفقیت‌های ایران در تحریم‌ها به‌ دست آمده‌است
به گزارش تارنمای اویل پرایس، برخلاف سال‌های گذشته، ایران در دور جدید تحریم‌های آمریکا نه تنها در تولید بنزین خودکفا شده، بلکه درصدد تقویت ظرفیت صادراتی بنزین نیز است.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس با صادرات محصولات نفتی تنها در هفت ماهه اول سال جاری یکصد میلیون دلار درآمد کسب کرده و این پالایشگاه برای آنکه حجم صادرات و درآمد خود در ماه های آتی از ۳۶۰ هزار بشکه در روز به ۵۴۰ هزار بشکه در روز برساند، برنامه هایی در دست اجرا دارد.

به گزارش اویل پرایس، پالایشگاه ستاره خلیج فارس ذخیره گاز خود را مستقیما از پارس جنوبی دریافت می کند و به رغم تغییرات مختلف در شرکای خارجی، تولید گاز پارس جنوبی، همراستا با هدف کوتاه مدت ایران برای تولید حداقل یک میلیارد متر مکعب در روز، با افزایش همراه است.

اویل پرایس به نقل از منابع خود در ایران مدعی شد: تهران با این امید که تحریم ها دوباره لغو شوند، بازهم  مشغول بررسی طرح های اولیه در بخش بنزین است. این طرح که دو سال و نیم پس از برجام به کار گرفته شد به ایران اجازه میداد تا حداقل ده درصد از کل نیازهای دیزلی و بنزینی اروپای جنوبی را تامین کند و به بزرگ ترین تولید کننده بنزین خاورمیانه تبدیل شود.

صادرات بنزین و تولید پتروشیمی از اجزای کلیدی برنامه ایران برای بقا در شرایط تحریم می باشد. تولید پتروشیمی جزء پایه های مدل اقتصاد مقاومتی ایران است که اساسا مفهوم ایجاد ارزش افزوده از گذر به کارگیری سرمایه های فکری در توسعه کسب و کارها است.

"بیژن نامدار زنگنه" وزیر نفت ایران هفته گذشته گفت: حتی با وجود تحریم ها، ۹۵ درصد از شرکت های پتروشیمی ایرانی می توانند از فروش محصولات خود پول نقد دریافت کنند. کارخانجات پتروشیمی ایران هم اکنون ۶۶ میلیون تن محصول در سال تولید می کنند و پروژه های در دست اجرا تا پایان سال ۲۰۲۵، تولید پتروشمی کشور را به ۱۳۰ میلیون تن در سال می‌رسانند.

اویل پرایس به نقل از دفتر برنامه و توسعه شرکت ملی پتروشیمی ایران نوشت: تقریبا ۲۱ پروژه پتروشیمی به چینی‌ها پیشنهاد شده که هزینه توسعه اولیه آن ۲۰ میلیارد دلار پیش بینی می شود. ۱۹ پروژه دیگر توسط صندوق توسعه ملی ایران تامین مالی می شود که هزینه تقریبی آن شش میلیارد دلار است.

قبل از شروع دوباره تحریم های آمریکا از سوی طرف‌های اروپایی پیشنهاداتی برای ارائه ی جدیدترین فناوری ها ارائه شد. اولین توافق با شرکت ایتالیایی "Maire "Technimont برای ساخت و ساز یک واحد پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی پارس به امضا رسید. همچنین غول مهندسی آلمانی زیمنس، نیز توافق نامه ای با گروه مپنا به امضا رسانده بود که به این شرکت اجازه می داد دانش فنی لازم برای تولید توربین های گازی کلاس اف را به ایرانی ها منتقل کند.

براساس تحلیل اویل پرایس، با توجه به خروج ایالات متحده از خاورمیانه تهران می خواهد تا قبل از کاهش تحریم ها از زمان باقیمانده استفاده کند. تهران همچنین معتقد است که شرکت های اروپایی حتی تا قبل از لغو تحریم ها می توانند در اولین مرحله در بخش پتروشیمی با ایرانی ها وارد همکاری شوند. در این رابطه "سید رضا قاسمی شهری" در یکی از بزرگترین نمایشگاه های صنعت لاستیک و پلیمر دنیا گفت: شرکت صنایع پتروشمی خلیج فارس آمادگی اش را برای چندین توافق نامه با شرکت های مختلف، به ویژه اروپایی اعلام کرده است.