محدودیت های برخی مدیران صنعت بیمه باعث شد؛
از بین رفتن خرده فروشی بیمه در استان‌ها

حسین بارافکن گفت: صنعت بیمه دراستان خوزستان با چالش های بسیاری روبه رو است و یکی از بزرگترین چالش هایی که کل استان ها با آن درگیرهستند کاهش اختیارات شعب دراستان‌ها است.

وی افزود: شرکت های بیمه ای کشور شعب استانی را از حالت نماینده مدیرعامل دراستان خارج کرده اند به عنوان نمونه نداشتن حدود اختیارات درپرداخت خسارت، تعیین نرخ براساس فرصت ها و تهدیدها سبب شده که شعب استانی دچار مشکلات زیادی شوند.

نائب رئیس شورای هماهنگی خوزستان بیان کرد: مدیر شعبه یک شرکت بیمه ای  برای گرفتن کوچکترین حق بیمه ای باید در ابتدابه تهران اعلام کند و مجوز بگیرد و این حالت تمرکزگرایی در ستاد باعث شده که ازحدود اختیارات شعب کاسته شود.

بارافکن ادامه داد: چالش دیگری که شعب شرکت های بیمه ای با آن درگیر هستند حق بیمه ها است یعنی حق بیمه در استان خوزستان در یافت می شود اما به حساب تهران واریز می شود و این مسئله باعث می شود خسارات در تهران بر اساس سلایق شخصی پرداخت شود.

وی افزود: اگر پرداخت خسارت به عهده شعبه باشد خیلی بهتر می داند که اولویت پرداخت خسارت با کدام بیمه گزار است اما در تهران اولویت مشخص نیست و شعبه در استان با مشکلات بسیار پرتفوی خاصی را می گیرد و تعهد می دهد که خسارت را چند روزه پرداخت می کند و حق بیمه به ستاد می رود و در زمان پرداخت خسارت با تاخیر پرداخت می شود.

رئیس شعبه شرکت بیمه آرمان در استان خوزستان اظهارکرد: این مشکل در کل شرکت های بیمه ای فعال در استان خوزستان حاکم است که باعث ایجاد یکسری معضلات جدی در رابطه با خدمات دهی به مشتریان می شود و زمانیکه خدمات دهی ضعیف باشد بدهی های معوقه بالا می رود .

بارافکن عنوان کرد:مدیران شرکت های بیمه ایی یکسری قوانین و مقررات براساس سلایق شخصی تعیین می کنند وتمام شرکت های بیمه ای یکسری محدودیت هایی در بیمه کردن دارند و این محدودیت ها موجب ضرر کردن نماینده ها می شود زیرا نمی تواند خرده فروشی کند.

وی بیان کرد: در حال حاضر خرده فروشی در استان ها از بین رفته است و نمایندگان که زمانی بال شرکت های بیمه ای بوده اند بسیار ضعیف شده اند.

نائب رئیس شورای هماهنگی استان خوزستان اظهار کرد: بعد از سیل اخیردر استان خوزستان ستاد های شرکت های بیمه ای ابلاغیه صادر می کنند شعب حق فروش بیمه نامه های آتش سوزی ندارند در صورتیکه بعد از سیل تقاضای مردم بیشتر شده و شرکت های بیمه نمی توانند نیاز مردم را برطرف کنند در نتیجه مردم بیمه را در اولویت قرار نمی دهند.

بارافکن گفت: یکی دیگر از چالش هایی که صنعت بیمه با آن درگیر است عدم اطلاع رسانی قواعد و مقرراتی است که در بیمه وجود دارد مانند ماده 8 قانون بیمه های شخص ثالث، به مردم تفهیم نمی شود که کدام ماشین ها در دسته ماشین های نامتعارف قرار دارند.

وی ادامه داد: این عدم اطلاع رسانی که در صنعت بیمه وجود دارد و بیمه مرکزی هم به آن توجهی نمی کند باعث ایجاد بدبینی جامعه نسبت به شرکت های بیمه ای می شود.

رئیس شعبه شرکت بیمه آرمان در استان خوزستان تصریح کرد: صنعت بیمه در بخش بیمه نامه های درمان هم با چالش های زیادی روبه رو است زیرا مراکز درمانی قوانین و مقررات و تعرفه های وزارت بهداشت راقبول ندارند واین موضوع باعث می شودشرکت های بیمه ای با مردم دچار چالش شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر از نظر عددی ضریب نفوذ صنعت بیمه در استان خوزستان پائین است در صورتیکه تمامی صنایع در استان خوزستان هستند اما بیمه نامه های آنها در تهران صادر می شود و در آمار تهران می آید.

رئیس شعبه شرکت بیمه آرمان در استان خوزستان گفت: نزدیک به 30 شرکت پتروشیمی فعال و بزرگترین شرکت فولاد ایران در استان خوزستان است که بیمه نامه های آنها در تهران صادر می شود.

بارافکن اظهارکرد: طبق آمار نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان حق بیمه تولیدی در استان خوزستان وجود دارد که در استان های تهران و اصفهان صادر می شود واین یکی از معایب بزرگ صنعت بیمه است.

نائیب رئیس شورای هماهنگی استان خوزستان گفت: در استان خوزستان بین صدور بیمه نامه و پرداخت خسارت تعادل وجود ندارد ودلیل آن هم این است که کارهای این استان در خارج از استان انجام می شود.

بارافکن تصریح کرد: سیل اخیراستان خوزستان در حدود 12500 میلیاردتومان خسارت به استان وارد کرد که تنها 500 میلیارد آن تحت پوشش بیمه قرارداشت و این نشان می دهد که استانداری هم در ایجاد فرهنگ بیمه در استان ضعیف عمل کرده است.

وی معتقد است که در حال حاضربه علت آلوده بودن هوا و و عدم امکانات بهداشتی در استان خوزستان بیمه نامه های تکمیل درمان بیشترین فروش را نسبت به بقیه بیمه نامه ها در این استان دارند و حق بیمه های درمان هم در این استان به نسبت سایر استان ها بالاتر است و در حدود 60درصد پرتفوی کل شرکت های بیمه ای در این استان روی بیمه نامه های درمان است.

منبع: چابک آنلاین