شریعتمداری در یکصد و چهاردهمین جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان مرکزی:
شفافیت راه حل کاهش به صفر رساندن هدررفت منابع است
به گزارش قلم نيوز و به نقل از مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت تعاون،كار و روفع اجتماعي، شریعتمداری روز دوشنبه در جریان سفر به استان مرکزی در یکصد و چهاردهمین جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان مرکزی افزود: مشکلات واحدهای هپکو و آذرآب ساختاری و تاریخی است، ریشه اصلی این واحدها در واگذاری به اشخاص است و راه‌حل اصلی رفع مشکلات این واحدها نیز در واگذاری است.
وی بیان کرد: در استان مرکزی ۲ هزار و ۷۳۹ واحد صنعتی فعال وجود دارد که ۴۰ واحد آن در شرایط بحرانی و خاص است و تعدادی از واحدها مانند هپکو و آذرآب در کشور صدای زیادی کردند و در هر نشست بررسی مشکلات کارگران هپکو و آذرآب بر پرداخت حقوق این قشر تاکید شده اما آنچه مورد نیاز کارگران این واحدها است، تعیین تکلیف مالکیت واحدهای صنعتی است تا کارگران بدانند آینده آنها در خطر نیست.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: حمایت از کارگران تنها در چارچوب قانون انجام می‌شود، اگر نظم اجتماعی برهم خورد امکان حمایت نیست و در راستای حق و حقوق کارگران همه تلاش‌ها به کار گرفته شده‌است و هیچ کوتاهی صورت نمی‌گیرد .
وی گفت: آذرآب چشم و چراغ صنعت ایران است مگر می‌توان این واحد تولیدی را رها کرد، یک عذرخواهی به مردم و کارگران بدهکار هستیم زیرا باید زودتر از این وضعیت مالکیت این واحدها مشخص می‌شد.
شریعتمداری اظهار کرد: تعداد زیادی از واحدهای تولیدی و صنعتی در کشور خصوصی‌سازی شده، اگر تحت شرایطی تعدادی از آنها مطلوب نبود باید تصمیم گرفته شود که برگردد، نباید معطل شد.
وی تصریح کرد: وقتی اعلام می‌شود حقوق کارگر واحدهای مشکل دار پرداخت شد، منظور حداقل حقوق است، باید این درد را احساس کرد که کارگران شرایط سختی دارند و باید مشکلات صنفی آنها با گوش جان شنیده شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: حفظ اشتغال موجود مهمترین برنامه و هدف مهم دولت است و  از همه ابزارها استفاده می‌شود تا اشتغال‌های موجود کشور حفظ شود.
شریعتمداری گفت: اگر تمام طرح ها، برنامه‌ها و فعالیت های اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گیرد ممکن است به برنامه مورد نظر دست پیدا نکنیم  بر همین اساس استان‌ها در ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی باید پالایشی از برنامه‌های این ستاد داشته باشند.
وی عنوان کرد: باید نقاط ضعف‌های گذشته بررسی شود و اگر اشکالات و موانعی برای فعالیت مردم وجود دارد باید در کوتاهترین زمان ممکن حل و فصل و گره‌گشایی شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اختیارات استانداران در سطح مناطق خدمتی خود، قابل توجه است و انتظار می رود اقتدار استانداران به عنوان نماینده حکومت در استان‌های کشور مورد توجه جدی قرار گیرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: دستورات استانداران به زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به مثابه دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و برای همگان لازم الاجراست.
شریعتمداری عنوان کرد: هر اختیاری از ستاد مرکزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شرطی که آن اختیار تفویضش موجب سلب اختیار سایر استان‌ها نشود، به صورت استانی به استانداران داده می شود.
وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: نظام سلطه جهانی ایران را در راستای جلوگیری از فروش نفت خام تهدید می کند اما نمی‌داند رهبر معظم انقلاب سال‌های گذشته بارها بیان فرمودند که آرزوی حقیقی من آن است که روزی در چاه‌های نفت ایران بسته شود و اقتصاد ایران بر مبنای بدون نفت پایه‌گذاری شود.
شریعتمداری گفت: این امر برای ملت و دولت ایران فرصت مغتنم و ارزشمندی است تا در شرایطی که به کشور فشار وارد می‌کنند تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از منابعی که باید در مجموعه حدود ۳۸۰ هزار میلیارد تومان منابع بودجه عمومی کشور را از حیث درآمد بسازد را به حداقل برسانند اما غافلند که کشور روی پای خود ایستاده و در زمینه‌ها و بخش‌های مختلف با رشد و افزایش اشتغال همراه است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود  با تبریک روز اراک ادامه داد: امام راحل، شخصیتی برجسته نه برای جهان اسلام بلکه برای بشریت است و استان مرکزی افتخار محل تولد این شخصیت ارزشمند را دارد و این افتخار به تنهایی برای این استان کافی است.

بررسی مسائل کارگری استان مرکزی در کارگروه  ملی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید

معاون تنظیم روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست گفت: مشکلات و مسایل کارگری استان مرکزی چندین نوبت با حضور مسئولان استانی در کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ملی بررسی شد و تصمیمات کارگشایی اتخاذ شده‌ است.
«حاتم شاکرمی» افزود: نشست ساماندهی و چاره اندیشی شرکت صنایع آذرآب اراک نیز همین هفته با حضور نمایندگان مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی و مدیران استانی در سطح ملی برگزار و بدون شک تصمیمات راهگشایی نیز در این خصوص اتخاذ می‌شود.
وی اظهار کرد: با وجود این که برخی افراد از مسایل موجود سوء استفاده می‌کنند، شاخص ها و شرایط صنعتی و کارگری استان مرکزی مطلوب  است  و مشکلات و مسایل دو واحد صنعتی این استان نیز در دست بررسی است که به زودی مرتفع می‌شود.
معاون تنظیم روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: مقوله کار سخت و زیان‌آور در نشست‌های متعددی که در سطح استان و کشور مورد بررسی قرار گرفته است و طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کشور، آیین‌نامه این مهم اصلاح شده که بعد از تصویب در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی اجرایی می شود.
شاکرمی در خصوص قرارداد‌های موقت هم گفت: آیین‌نامه جدید این موضوع نیز تدوین شده که پس از تصویب برای اجرا به دولت ابلاغ می‌شود.
وی در خصوص اصلاح ترکیب هیات‌های تشخیص و تجدید نظر وصول مطالبات تامین اجتماعی نیز گفت: دستور بررسی این موضوع از سوی مقام وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی ابلاغ شده که به زودی اجرایی می‌شود.

عملکرد استان مرکزی در پرداخت تسهیلات اشتغال خرد روستایی مطلوب است
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در ادامه این نشست گفت: عملکرد استان مرکزی در پرداخت تسهیلات اشتغال خرد روستایی مطلوب ارزیابی می شود.
«عیسی منصوری» افزود: دولت نسبت به پرداخت تسهیلات اشتغال مسئولیت سنگینی برعهده دارد و بر اساس دستورالعملی که به استان‌ها ابلاغ شده انتظار می رود کمیته نظارت استان برخورد درستی با همه دست‌اندرکارانی که در این مهم فعالیت دارند داشته باشد و منابع موجود به سمت سوی گره‌گشایی از مشکلات اشتغال هدایت شود.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد:  در مناطق روستایی خارج  از ناحیه و شهرک صنعتی امکان پرداخت سرمایه در گردش صرف وجود دارد و ابلاغیه تکمیل طرح‌های نیمه تمام نیز شامل طرح‌های سرمایه در گردش نمی شود چرا که این طرح سرمایه در گردش حداکثر ۱۸ ماه فرصت وجود دارد و این اجازه به این طرح ها داده نشده است.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: به ازای هر کدام از طرح‌ها و سیاست‌های فعال بازار کار یک دستورالعمل ابلاغ و در اختیار استان‌ها قرار گرفته است.
منصوری بیان کرد: در مورد مشاغل خانگی انتظار می رود پرداخت تسهیلات را تنها راه حل این مهم ندانیم و از الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی استفاده شود.
وی گفت: به گفته مسئولان استانی ۳۰ درصد اشتغال استان را نهادهای حمایتی ایجاد می کنند که باید یک گزارش مدون در این خصوص تدوین و برای بازدید به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال شود.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تثبیت اشتغال موجود را رویکرد اصلی این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: مسئولان ذی‌ربط استانی نیز باید این مهم را به جای اشتغال جدید در دستور کار خود قرار دهند.