شرکت‌های بیمه‌ای فروش بیمه نامه حیوانات خانگی را فراموش کردند؟

فارغ از غلط یادرست بودن این مساله، به نظر می رسد که در کشور نیز نگهداری انواع حیوانات مثل طوطی سانان، خرگوش و انواع پرندگان زینتی در منازل رو به گسترش بوده  و تعداد پرورش دهندگان، دامپزشکان و فروشگاه های مرتبط با این حیوانات هم رو به افزایش است.

باید توجه داشت که بسیاری از این حیوانات (مانند پرندگان زینتی  وحتی گربه‌ها) دارای ارزش ریالی بالایی بوده و هزینه های نگهداری و درمانی خاص خود را دارند.

ازسوی دیگر به گفته صاحبان آنها، این حیوانات برای صاحبان خود با اهمیت بوده و نیاز به انواع پوشش های بیمه ای دارند.

به طور معمول حیوانات خانگی از نظر بهداشتی نیازمند تست های درمانی مکرر هستند و بهتر است که حداقل 4 بار درسال به دامپزشک خود مراجعه کنند.

بنابراین برای کاهش بار مالی هزینه های درمانی،آرامش خاطر برای صاحبان حیوانات خانگی و حمایت از جامعه دامپزشکی، طرح بیمه حیوانات خانگی در دنیا مطرح شد.

شکی نیست که مهمترین انگیزه صاحبان حیوانات خانگی برای بیمه کردن حیوان خود، داشتن آرامش خاطر و دانستن اینکه در صورت بیمار شدن حیوان  و یا حتی تصادف ، می توانند باز پرداخت مالی دریافت کنند.

درنمونه های خارجی این بیمه نامه مواردی همچون سن ، گونه و نژاد حیوان خانگی(بعضی از نژادها بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های خاص هستند )، مکانی که در آن زندگی می کند(هزینه دامپزشکی در مناطق شهری بسیار بیشتر از مناطق روستایی است) و بسته به پوشش انتخابی حق بیمه متغیراست.

همچنین دیده می شود که حیوانات مسن و حیوانات بزرگتر نیز با نرخ بیمه  بالاتری روبرو هستند، زیرا این گروه در زمینه بیماری ها ریسک پذیرتر هستند.

چند سالی است که طرح بیمه حیوانات خانگی در ایران هم مطرح شده و تعدادی از شرکت های بیمه ای نیز به فعالیت در این زمینه پرداخته اند.

اما به گفته فعالان صنف حیوانات خانگی، شرکت های بیمه ای بسیار با تاخیر وارد این حوزه شده و این قسمت از بازار را هنوزشناسایی نکرده اند.

درهرحال موضوع بیمه نامه حیوانات خانگی در ایران عبارت است از پرداخت هزینه های جراحی و بیمارستانی ناشی ازحوادث و بیماری های دام های کوچک.

 البته داشتن شناسنامه و میکروچیپ از الزامات اولیه برای خرید این بیمه نامه است.

هر چند که در این بین، برخی ازدامپزشکان کشور، به این طرح بیمه ای اعتماد کافی ندارند و از سوی دیگر  صاحبان حیوانات خانگی نیز از وجود طرح بیمه حیوانات خانگی اطلاع چندانی ندارند.

ازنگاه این دامپزشکان، علت مهجور ماندن بیمه‌نامه حیوانات خانگی درایران، حجم پایین تبلیغات درباره نحوه نگهداری ازحیوانات خانگی  است.

مدیر یکی از کلینیک های بزرگ دامپزشکی تهران با بیان اینکه "از بین مشتریانی که به کلینیک مراجعه می کنند هیچ فردی تابه حال موضوع بیمه را مطرح نکرده است"، گفت: " شرکت های بیمه هم چندان پیگیر این موضوع نیستند و طرح ارائه شده از سمت آنها چندان کارشناسی شده نیست."!

این دامپزشک مدعی شد که دامپزشکان خوب با شرکت های بیمه ای قرارداد نمی بندند و افزود: واقعیت این است که باید دید روش های پرداخت شرکت های بیمه به چه شکل است زیرا هزینه یک ارتوپدی بین 3 تا 4 میلیون تومان است.

مدیر یکی دیگر از کلینیک های بزرگ شهر کرج گفت: با وجود گذشت مدت ها هنوزاطلاع رسانی دقیقی در خصوص این موضوع صورت نگرفته، باید اطلاعاتی از شرکت بیمه دریافت کنیم تا آن را بدرستی به صاحبان حیوانات خانگی منتقل کنیم.

این دامپزشک گفت:درحال حاضرصاحبان حیوانات خانگی بسیار می پرسند که آیا راهی برای کاهش هزینه ها وجود دارد؟زیرا  اگر خدمات بیمه ای گسترش پیدا کند و این طرح فعال شود با استقبال خوبی روبرو می شود.

نوید نوین، مدیرفروش استارت آپ بیمه ای ازکی هم در این خصوص، گفت: در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه استقبال خوبی از طرح بیمه حیوانات خانگی شد و در حال حاضر این بیمه نامه در حد محتوا روی بلاگ ازکی قرار داده شده  اما در حد میزان مطالعه مطلب، تعداد بازدید آن بالا بوده است.

واقعیت این است که حتی اگر مخالف نگهداری ازحیوانات درخانه ها باشیم، روند نگهداری انواع حیوانات تزئینی وکوچک و بزرگ درکشور رو به رشد بوده، بنابراین شرکت های بیمه می توانند بازاری خوب برای فعالیت در این زمینه داشته باشند.

تردیدی نیست که شرکت های بیمه ای هم می توانند برای ایجاد پرتفوهای جدید درزمینه فروش بیمه نگهداری حیوانات خانگی ورود جدی تری داشته باشند به شرط آنکه مطالعه دقیق تری هم در این زمینه انجام دهند.