مدیرعامل منطقه آزاد اروند:
گردش مالی یک میلیون دلاری به واسطه حضور عراقی ها در منطقه / علت معطلی 5 ساعته زائران در مرزهای ایران چه بود؟
گردش مالی یک میلیون دلاری به واسه حضور عراقی ها در منطقه / علت معطلی 5 ساعته زائران در مرزهای ایران چه بود؟

اسماعیل زمانی مدیرعامل منطقه آزاد اروند در نشست خبری امروز درباره مشکلاتی که امسال زائرین داشتند گفت: پیش بینی می شد تعداد زائران کمتر از این مقدار باشند اما تعداد زائرین امسال 50 تا 60 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت بااین وجود مشکل تدارکات برای زائرین از سمت ما نبود و بیشتر مربوط به عراقی ها می شد که ناچار خودمان برای تدارکات به عراق رفتیم که امید می رود از سال آینده با همکاری مسئولین عراقی این مشکلات برطرف شود. 

اسماعیل زمانی درمورد تمهیدات انجام شده برای ساماندهی زائران حسینی در منطقه خرمشهر اظهار داشت: در همه زمینه‌ها پشتیبانی وسیعی در طرف ایران انجام شده است و تاکنون با مشکل خاصی مواجه نبوده‌ایم.

او با اشاره به برخی از مشکلات در در داخل خاک عراق گفت: امسال عراقی‌ها با مشکلات داخلی مواجه بودند و کشور عراق ناامن شده بود به همین دلیل مدیریت سفرهای اربعین در خاک عراق ضعیف شده بود از این رو شاهد به وجود آمدن مشکلاتی برای زائران اربعین حسینی بودیم.

علت معطلی 5 ساعته زائران در مرز ایران

مدیرعامل منطقه آزاد اروند تاکید کرد: البته با پشتیبانی قوی این مشکلات را بلافاصله برطرف کردیم و اجازه ندادیم شرایط برای زائران ایرانی در خاک عراق سخت باشد.

او درمورد علت معطلی چندساعته زائران در مرزهای ایران گفت: فاصله مرز ما با عراق 250 تا 300 متر است که طرف عراقی ها با یکسری محدودیت هایی برای پذیرش مسافر مواجه شدند به همین دلیل تقاضای ورود کمتر زائران به ما را داشتند تا دپوی جمعیت مشکل ساز نشود و ما هم فکر کردیم که اگر مشکل زائران در داخل مرزهای ما انجام شود بهتر است از آنکه زائران بدون امکانات به مرز  عراق بروند و از مسافرین خواهش کردیم تا به منظور تسهیل رفت وآمد 4 الی 5 ساعت در مرز ایران معطل بمانند که خوشبختانه 200 اتوبوس ظرف دیشب به عراق اعزام شدند. 

نرخ ها شکسته شد

زمانی درمورد افزایش نرخ ماشین ها در عراق گفت: طبق مصوبه مورد توافق قرار بر این بود که عراقی‌ها بابت جابجایی هر زائر ایرانی تا نجف مبلغ 120 هزار تومان دریافت کنند اما این رقم با توجه به افزایش تقاضا و کمبود اتوبوس به حدود 700 هزار تومان برای هر زائر رسید.

وی تاکید کرد: ‌دراین خصوص به طور مرتب با مسئولان عراقی برای کنترل نرخ‌ها مذاکره داشتیم و در نهایت 200 دستگاه اتوبوس وارد خاک عراق کردیم تا نرخ‌ها شکسته شود و در حال حاضر نرخ کرایه هر زائر ایرانی تا نجف چیزی حدود 150 هزار تومان است.

زمانی با اشاره به بازسازی خرمشهر – آبادان پس از اتمام جنگ تحمیلی گفت:  در این دوره هر چند اماکن خصوصی و برخی از ساختمان‌ها بازسازی و نوسازی شدند اما شهر ساخته نشد چرا که محور توسعه اقتصادی برای نوسازی منطقه تعریف نشده بود.

زمانی ادامه داد: در خرمشهر بندر و تجارت و در آبادان صنعت نفت محور اقتصادی قبل از جنگ بود که هر دو این محور در طول جنگ تحمیلی از بین رفت و پس از جنگ هم توجهی به بازسازی اقتصادی این دو شهر نشد.

زمانی ادامه داد: بندر خرمشهر به دلیل عدم لایروبی با مشکل کاهش ظرفیت‌ آبراه‌ها مواجه است و در آبادان هم پالایشگاه جدیدی جایگزین پالایشگاه‌های فرسوده نشده است.

مدیرعامل منطقه آزاد اروند گفت: از این رو دولت به فکر ایجاد مزیت اقتصادی در این دو منطقه افتاد و منطقه آزاد اروند را تاسیس کرد البته در ابتدا با محدودیت جغرافیایی در منطقه آزاد اروند مواجه بودیم به طوری که یک ضلع از بلواری از آبادان جزو منطقه آزاد محسوب می‌شود و ضلع دیگر منطقه آ‌زاد نبود و 90 درصد مردم هم در داخل منطقه نبودند.

وی با اشاره به افزایش محدوده جغرافیایی منطقه آزاد اروند در دولت یازدهم گفت: با افزایش محدوده منطقه مزیت‌هایی مانند معافیت مالیاتی معافیت گمرکی، رفع محدودیت تردد اتباع خارجی برای مردم منطقه ایجاد شد و این مزیت‌ها باعث افزایش گردش پول در منطقه شد.

گردش مالی یک میلیون دلاری به واسه حضور عراقی ها در منطقه

وی تاکید کرد: حضور توریست و مسافر خارجی در منطقه باعث بهبود معیشت مردم شد به طوری که پیش از آغاز سفرهای اربعین روزانه 10 هزار عراقی وارد منطقه می‌شوند که گردش مالی یک میلیون دلاری برای مردم این منطقه ایجاد کرده است.

مدیرعامل منطقه آزاد اروند با اشاره به افزایش ظرفیت بازار این منطقه گفت: در حالی که در سال 92 ، بازار خرمشهر توان تحمل گردش غیرنقدی دومیلیارد دلاری را نداشت امروز روزانه گردش غیرنقدی به 15 هزار دلار رسیده است.

وی با اشاره به مزایای ورود توریست به شهرها و مناطق گفت: در تمام دنیا به مسافران یارانه می‌دهند چرا که مسافر عامل رونق اقتصادی است و یکی از عوامل بهبود معیشت مردم منطقه آزاد اروند ورود گردشگران خارجی است و ما هم باید برای حفظ این روند و توسعه آن به مسافران یارانه و سوبسید ارائه دهیم