سامانه پایش وضعیت نیروگاه‌ها، بهره‌وری را یک درصد رشد داد
سیدمحسن مرجان مهر در نشستی خبری افزود: سامانه پایش وضعیت نیروگاهی (CM) که با همکاری بخش خصوصی دانش بنیان به نتیجه رسیده و آماده سرویس دهی صنعتی است، مرکزی در پژوهشگاه نیرو خواهد بود که همه نیروگاه های کشور را به صورت آنلاین رصد و پایش مستمر خواهد کرد و سرویس های لازم را در زمینه‌های مختلف بهره برداری، عیب‌یابی و تعمیرات ارائه می دهد.

وی ادامه داد:با توجه به طرح های دانش بنیانی که در پژوهشگاه نیرو راهبری می شود، دو طرح مهم را در صنعت برق بر اساس فناوریهای روز و نقشه راه دستیابی به فناوری های جدید پیگیری کرده و به نتیجه رسانده‌ایم که یکی سامانه پایش وضعیت نیروگاهی CM و دیگری طرح ارتقا و تطبیق با شرایط محیطی توربین گازی HAS است.

مرجان مهر خاطرنشان ساخت: آنچه امروز به نتیجه رسیده بر مبنای نقشه راهی است که در حوزه بهبود عملکرد نیروگاهی پیاده سازی شده و یک مسیر حمایتی را از ایده ها تا پروژه های بخش خصوصی در پژوهشگاه نیرو پیموده است.

معاون فناوری پژوهشگاه نیرو گفت: یکی از این طرح هابحث راه اندازی مرکزی جهت پایش و عیب یابی و رصد وضعیت توربین های نیروگاهی بوده که می توان برای همه نیروگاه های حرارتی کشور پیاده سازی کرد.

وی افزود: حدود ۲ تا ۳ میلیون یورو هزینه احداث این مرکز و سامانه مربوطه خواهد بود که فعالیت این مرکز موجب افزایش یک درصدی راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور شده و با احتساب قیمت آزاد سوخت، سالانه ۱۰ برابر هزینه ای که صرف احداث آن می شود، به صنعت برق کشور بازمی گردد که این سودآوری علاوه بر آثار مثبتی است که از بهینه سازی تعمیرات و ... نصیب صنعت برق کشور خواهد شد.

مرجان مهر ادامه داد: نتایج اجرای آزمایشی طرح HAS در نیروگاه های کرمان و یزد، نتایجی مثبت و قابل اتکا و بر اساس طراحی های پیشین بوده و اکنون آماده اجرای پایلوت طرح مرکز CM هستیم.

وی افزود: پیش بینی ما این است که طی ۲ تا ۳ سال آینده همه نیروگاه های حرارتی کشور به سامانه CM متصل شده و رصد و پایش آنلاین آنها در مرکز CM انجام شود.

معاون فناوری پژوهشگاه نیرو  در باره طرح دوم گفت: طرح ارتقا و تطبیق با شرایط محیطی توربین گازی HAS از آنجا حائز اهمیت است که توربین های گازی در شرایط ایزوی محیطی ظرفیت اسمی خود را در زمان تولید خواهند داشت اما با توجه به اینکه اغلب این توربین ها در شرایط محیطی گرم تر شرایط ایزو مورد استفاده قرار می گیرند، توان تولیدی آنها افت می کند که با استفاده از طرح HAS و بازچینی پره های کمپرسور، شاهد افزایش توان خروجی توربین ها هستیم.

مرجان مهر افزود: معاونت برق و انرژی وزارت نیرو و شرکت تولید نیروی برق حرارتی در اقدامی موثر و قابل تقدیر، دو نیروگاه کرمان و یزد را به عنوان پایلوت اجرای طرح HAS قرار دادند و این بسیار نکته مهمی است که یک واحد ۵۰ میلیون دلاری در اختیار یک طرح فناورانه دانش بنیان قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر فناوری HAS در همه نیروگاه‌های کشور اجرایی شود، حدود ۲۰۰۰ مگاوات به ظرفیت عملی تولید برق کشور افزوده می شود.

این مقام مسئول  ادامه داد: اگر می خواستیم این ۲۰۰۰ مگاوات را با ساخت واحدهای جدید نیروگاهی به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کنیم، نیازمند ۶۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری بودیم اما اجرای طرح HAS در همه نیروگاه‌های کشور یک پنجم این مقدار هزینه به همراه دارد و با حدود ۱۲۰ میلیون یورو، این ۲۰۰۰ مگاوات افزایش ظرفیت عملی تولید برق را محقق خواهد شد.

مسعود آسایش رئیس مرکز توسعه فناوری توربین های گازی پژوهشگاه نیرو هم در این نشست گفت: ۸۰ درصد تولید برق کشور در نیروگاه‌های حرارتی انجام می شود و هر نوع ارتقای راندمان و بهبود فرآیند در واحدهای حرارتی به صورت قابل توجه روی بهبود فرآیندها در صنعت برق کشور تأثیر گذار است.

وی افزود: در کشور به صورت عمده دو نوع توربین گازی داریم که یکی توربین های گازی V۹۴.۲ زیمنس و دیگری توربین‌های F۹ مدل های GE‌ است.

رئیس مرکز توسعه فناوری توربین های گازی پژوهشگاه نیرو تصریح کرد: تولید توربین های گازی با ظرفیت اسمی در شرایط ایزو، یعنی در شرایطی که رطوبت هوا ۶۰ درصد، درجه حرارت هوا ۱۵ درجه و در سطح دریای آزاد باشیم تعریف شده و هرچه قدر از این شرایط فاصله داشته باشیم، شاهد افت تولید توربین هستیم.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که در کشور در زمان‌هایی به بیشترین توان خروجی توربین ها نیاز داریم که درجه حرارت محیط بالا است، یعنی از ابتدای خردادماه تا پایان شهریورماه که نیازمند خروجی حداکثری توربین ها هستیم به خاطر دمای محیطی بالا، با افت تولید توربین های گازی مواجه می شویم.

آسایش با بیان اینکه "طرح HAS به منظور بازچینی پره های ثابت کمپرسورها تأثیر بسزایی روی افزایش توان خروجی توربین های گازی دارد"، گفت: نزدیک کردن شرایط نصب توربین ها با شرایط طراحی برای گرفتن خروجی نزدیک به ظرفیت اسمی از هدفگذاری های اصلی این طرح بوده که موفق شدیم با پیاده سازی طرح HAS در توربین های گازی V۹۴.۲ به میزان ۲.۵ تا ۱۰ مگاوات افزایش توان داشته باشیم، همچنین این طرح در توربین های F۹ افزایش توانی برابر با ۲.۵ تا ۷ مگاوات به دنبال داشت.