اصلاح تند شاخص تازه واردها را فراری داد
اصلاح تند شاخص بورس

مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه امروز (شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: شاخص بورس هفته گذشته اصلاح بسیار تندی را تجربه کرد و افرادی که سود مورد نیاز را کسب کرده بودند تصمیم به خروج از بازار گرفتند.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه همانند بازار مسکن محل سرمایه‌گذاری با افق بیش از یکسال است، افزود: متاسفانه سرمایه‌گذاران با دید کوتاه مدت وارد بازار سرمایه می‌شوند، با روند مثبت بورس به سرعت اقدام به خرید سهام و نیز در زمان افت شاخص بورس تصمیم به فروش سهام می‌گیرند که این امر زمینه افت شاخص بورس را فراهم می‌کند.

صفاری با تاکید بر اینکه روند کلی بازار صعودی است، گفت: اثر نرخ دلار بر بازار سرمایه خنثی شده است، با توجه به اینکه برخی از گروهها مانند بانکی‌ها و خودرویی‌ها گروه سودآوی نیستند اما در آینده نزدیک به دلیل خبر تجدید ارزیابی بر دارایی‌ها مثبت خواهند شد و روند صعودی را در پیش خواهند گرفت.

هیجان فروش، شاخص بورس را وارد فاز اصلاح کرد

کمال خانزاده کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار ایرنا با اشاره به اصلاح شاخص بورس در بازار هفته گذشته اظهار داشت: هیجان فروش از جمله عوامل اصلی افت چند روز شاخص بورس در بازار هفته گذشته بود.

وی افزود: بعد از بازگشایی نماد بانک ملت با توجه به افزایش ۵۰ درصدی قیمت این سهام، زمینه فشار فروش در سهام بانک ملت ایجاد و باعث شد تا این موضوع به سایر گروه‌ها تسری پیدا کند که این موضوع یک نوع نگرانی را در بین سهامداران ایجاد و باعث شدت هیجان در بازار شد.

خانزاده روند کلی بازار را صعودی اعلام کرد و افزود: با توجه به گزارش ۶ ماهه شرکت‌ها که از هفته آینده تا آخر مهر منتشر می‌شوند و خبر تجدید بر ارزیابی دارایی شرکت‌ها که از هفته جاری در بازار شدت پیدا می‌کند باعث بهبود روند معاملات در بازار سرمایه خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شاخص بورس بعد از هر رشد چشمگیری نیاز به اصلاح دارد، گفت: به طور حتم شرایط بازار بهبود می‌یابد و طبق پیش بینی‌های صورت گرفته شاخص تا ۳۵۰ هزار واحد رشد خواهد داشت.

به گفته وی، افت شاخص بورس در هفته گذشته اصلاح بود و نباید اسم آن را ریزش گذاشت.

خانزاده با تاکید براینکه بازگشایی بانک ملت منجر به افت گروه بانکی‌ها شد، گفت: با توجه به خبر تجدید بر ارزیابی دارایی بانک ملت در هفته جاری از محل سود انباشته و گزارش ۶ ماهه مثبتی که همین بانک ارائه می‌دهد گروه بانکی‌ها دوباره با محوریت بانک ملت، بانک تجارت و بانک صادرات مثبت می‌شود و اقبال به سمت این گروه خواهد آمد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه گروه خودرو اکنون در انتظار خبر تجدید ارزیابی است، افزود: با اعلام یک شرکت از این گروه در خصوص تجدید بر ارزیابی بر دارایی وضعیت گروه خودروسازی تقویت و شرایط آنها بهتر خواهد شد.

ذات بازار سرمایه، اصلاح شاخص بورس است

محمد علی‌زاده آرانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اصلاح شاخص بورس را ذات بازار عنوان کرد و گفت: اینکه روند بازار بخواهد به صورت مستمر مثبت و صعودی باشد در هیچ جای دنیا و هیچ یک از بازارها وجود ندارد.

وی اظهار داشت: زمانی هست که بازار به صورت یک نفس رشد می‌کند اما بالاخره یک جایی نیاز به استراحت دارد تا دوباره شرایط و موقعیت رشد مجدد سهام و شاخص فراهم شود.

علی‌زاده آرانی افزود: طبیعی است که بازار توام با نوسانات مثبت و منفی باشد اگر غیر از این باشد باید به موقعیت بازار شک کرد و دیگر نمی‌توان به روند معاملات بازار اعتماد کرد زیرا بازار در بر خی برخی از زمان‌ها باید منفی شود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، انتظار است تا سهم‌های بنیادی از رشد و سودآوری خوبی در نیمه دوم سال یعنی بعد از ارائه گزارش ۶ ماهه برخوردار باشند.

وی خاطرنشان کرد: تحلیلگران نسبت به معاملات بورس اظهارنظر مثبت داشتند و اکثر آنها روند مثبتی را برای نیمه دوم سال  بورس در نظر گرفتند.

علی‌زاده آرانی تاکید کرد: اگر سرمایه‌گذاران در بورس دقت لازم را داشته باشند و به جای دید کوتاه‌مدت با دید میان مدت وارد بازار سرمایه شوند به طور قطع با سودآوری خوبی مواجه خواهند شد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه هنوز صنایع فولادی، پالایشگاهی و پتروشیمی نسبت به دیگر صنایع با حرکت خاصی همراه نبودند، گفت: اگر قرار باشد سهام این صنایع هم سو با شرکت‌هایی که رشد هیجانی داشتند حرکت کنند به طور حتم شاخص بورس مثبت می‌شود و سهام شرکتهای بنیادی با رشد و افزایش قیمت مواجه خواهند شد.

وی اظهار داشت: در نیمه دوم سال سرمایهگذاران با احتیاط و شناسایی سهام خوب اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند.

نگاه مسئولان به سمت رونق بورس است

در ادامه مهدی ساسانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بازار سرمایه از سال گذشته که شروع به رشد کرد روند بسیار خوبی را در پیش گرفت.

وی ادامه داد: به طور طبیعی خیلی از قیمت‌ها به رشدی دست یافتند که سهامداران با یک تلنگر در صف فروش قرار می‌گیرند و اقدام به فروش سهام خود خواهند کرد.

وی با بیان اینکه نکته مثبت این است که همه نگاه‌ها از جمله وزیر اقتصاد تا رییس بانک مرکزی و رییس سازمان بورس تاکید بر رونق بورس دارند، گفت: دیگر بازارها جایی برای رشد ندارند و اکنون در حالت رکود به سر می‌برند از طرف بورس نقدینگی‌های موجود در اختیار سهامداران را به صورت چشمگیری جذب کرده است.

ساسانی اظهار داشت: سالهایی بود که ارزش معاملات در طول روز ۱۰۰ میلیارد تومان بود اما اکنون ارزش معاملات به صورت روزانه به چهار هزار میلیارد تومان رسیده که این موضوع نشان‌دهنده داد و ستد پول نقد است که اکنون در حال انجام است.

این کارشناس ازار سرمایه با بیان اینکه دست و به دست شدن سهام در بین سهامداران زمینه رشد یا افت شاخص بورس را فراهم می‌کند، گفت: به نظر میرسد که میتوان نسبت به رشد بازار سرمایه امیدوار بود، در این بین نوساناتی در بازار وجود خواهد داشت اما کلیت ماجرا نشان می‌دهند که به انتهای روند صعودی بورس نرسیده‌ایم و هنوز جا برای رشد برخی سهم ها وجود دارد.

وی افزود: رشد قیمتی برخی از سهم‌ها به صورت حبابی بوده است اما این موضوع را نمی‌توان به کل بازار تعمیم داد و می توان از میان صنایع موجود در بازار سهم‌هایی را پیدا کرد که همچنان نقدینگی تمایل به ورود این سهم ها دارد.

ساسانی در پایان گفت: دو گروه خودرو و بانکی ها همچنان جا برای رشد دارند زیرا عامل رشد این گروه که تجدید بر ارزیابی دارایی است هنوز محقق نشده است.

ورود نقدینگی، اصلی‌ترین عامل رشد شاخص بورس

حمیدرضا صفری، کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار ایرنا گفت: بازار رشد پرشتابی را در ابتدای سال تجربه کرد و کدهای بسیار زیادی  توسط سهامداران جدید اخذ شد.

وی ادامه داد: هر بار در عرضه‌های اولیه جدید شاهد هستیم که خرید سهامداران در عرضه‌های اولیه شکسته می‌شود.

وی گفت: درصدی از این سهامدارن جدید به دلیل رکود موجود در دیگر بازارها وارد این بازار شدند و باعث رشد پرشتاب شاخص بورس شد.

صفری گفت: در چند وقت اخیر نه تنها قیمت‌های جهانی و نرخ بهره تغییر چندانی نداشتند بلکه قیمت ارز هم در وضعیت ثابت به سر می‌بردند بنابراین فقط جریان نقدینگی باعث رشد شاخص بورس شد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: زمانی که قیمت‌ها افزایش می یابد نقدینگی بیشتری وارد بازار می‌شود تا بتواند بازار را مثبت نگه دارد اما از یک جایی به بعد شاهد بهم ریختگی موازنه موجود در بازار خواهیم بود.