بازگشت آنتونف ها به آسمان ایران؟!

یکی از کاربران فضای مجازی در شبکه اجتماعی توییتر مدعی شده بود که در پرواز مشهد – تهران سوار بر هواپیمای آنتونوف شده است که از سوی رییس جمهور ممنوعیت پرواز آن به دلیل ایمن نبودن اعلام شده بود. این کاربر در ادامه اظهارات خود گفت: این هواپیما بدون پنجره بود و در زمان تیک‌آف یک تکه فلزی از سمت خروج اضطراری روی یکی از مسافران افتاد که با کمک کادر پروازی و مسافران بسته شد.

این ادعا در حالی مطرح شده است که مرداد ماه سال ۱۳۹۳ محمد علی ایلخانی - مدیر عامل سابق شرکت فرودگاه‌های کشور - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به تاکیدی که دولت بر امنیت پروازهای مسافری دارد رییس‌جمهور هفته گذشته پرواز ایران ۱۴۰ را ممنوع کرد و پس از آن نیز در دستوری جداگانه پروازهای مسافری هواپیمای آنتونوف ۷۴ را ممنوع و این نوع هواپیما را از چرخه پرواز خارج کرد.

اما حالا به نظر می‌رسد این هواپیما چراغ خاموش به آسمان ایران برگشته و مجوز پرواز دریافت کرده است. چرا که مرتضی دهقان - معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری – در این باره به ایسنا گفت: این نوع از آنتونوف‌های شرکت هواپیمایی پویا مجوز پرواز داشتند و رفع ممنوعیت شده بودند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا در شرایطی که هواپیمای مسافربری پنجره نداشته است می‌تواند مجوز و استانداردهای لازم را برای پرواز کسب کند، ادامه داد: این هواپیما به طور قطع مجوز پرواز داشته، اما از حیث استانداردهای پرواز باید از حوزه تخصصی آن در این سازمان پرس‌وجو کرد.

همچنین رضا جعفرزاده – سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری – در این باره به ایسنا اظهار کرد: این هواپیما ممنوعیت پروازی نداشته و آنطور که به نقل از رییس‌جمهور طرح شده صحت ندارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این هواپیما مجوز پرواز دارد یا خیر نیز گفت: اگر هواپیمایی صلاحیت پرواز نداشته باشد قطعا اجازه پرواز به او داده نمی‌شود.