اختصاصی قلم/ اجاره بهای مسکن در نیمه دوم سال در هاله ای از ابهام

اجاره بهای مسکن در نیمه دوم سال در هاله ای از ابهام

افزایش اجاره بها امروزه مشکل بسیاری از خانواده هاست و مستاجرینی که از مدت ها قبل قید پیش خرید خانه را زده و به ناچار اجاره نشینی را انتخاب کرده بودند در تابستانی که گذشت مشکلات زیادی برای تامین یک واحد مسکونی کشیدند که دراین میان چاره ای برای اجاره نشین ها جز تغییر منطقه سکونت و کاهش متراژ نذاشت و حتی در بسیاری از موارد باعث حاشیه نشینی برخی ها شد.

اما اینکه این بازار متلاطم و علی رغم وعده های دولت برای کاهش قیمت ها همچنان به طور عملی محقق نشده است و وعده ها تنها در حد حرف باقی مانده است و نتوانسته کمکی به حال مستاجران کند و جز کاهش قیمت های جزیی آن هم دربرخی موارد چیزی نصیب مستاجران نشده است.

مقداد همتی کارشناس مسکن درباره پیش بینی بازار اجاره مسکن در 6 ماهه دوم سال به خبرنگار قلم نیوز گفت: افزایش قیمت ها اتفاق افتاد و هراتفاقی که باید برسر این بازار می آمد رخ داد و فکر نمی کنم که قیمت ها از این بالاتر رود از طرف دیگر فصل نقل و انتقالات گذشته است و به نظر می رسد بازار اجاره نسبت به گذشته آرام تر شده است.

همتی اضافه کرد: آنچه در بازار مسکن وجود دارد کاهش قیمت 5 الی 10درصدی نرخ های اجاره بها است و به نظر می رسد در6 ماهه دوم این کاهش به ثبات برسد.

او درپاسخ به این سوال که چرا 2 ساله شدن قراردادهای اجاره درعمل به موفقیت نرسید گفت: تازمانی که سامانه ملی مالکیت درکشور اجرا نشود این طرح ها کمکی به حال مصرف کننده نمی کند و شفافیتی نیز حاصل نمی شود اما با راه اندازی این سامانه مشخص می شود که چه کسی درکجا زندگی می کند و چه چیزی به نامش است که به تبع آن می تواند چنین طرح هایی ضمانت اجرایی پیدا کند درغیر این صورت این طرح ها عقیم می ماند