توجه به روان از اولویت اصلی سلامت سالمندان است
به گزارش قلم نيوز و به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، دکتر صادق جلیلی با بیان اینکه مردم جامعه باید نگاه احترام‌آمیزی به سالمندان داشته باشند گفت : مهمترین عنصر دوران بازنشستگی تجربه و استفاده و بهره مندی آن تجربیات توسط نسل جدید است. جامعه ایرانی با بهرگیری از آموزه های دینی باید نگاه خاصی به جایگاه و منزلت سالمندان داشته باشند، سالمندانی که بخشی از مسیر زمانی عمر خود را پشت سرگذاشته اند و در یک وضعیت ناپایدار جسمی و بعضاً اقتصادی قراردارند نیاز به توجه بیشتری دارند.

مدیر درمان تامین اجتماعی خوزستان در ادامه افزود: جامعه به ما مسئولان نگاه می‌کنند اگر ما بتوانیم برنامه‌هایی داشته باشیم که نشان دهد، علاوه بر حفظ احترام سالمندان نگرانی و دغدغه این قشر را داریم قطعاً نسل جدید هم بیشتر هوای سالمندان را خواهند داشت. که این خود می‌تواند دوران شیرین و جذابی را برای سالمندانی که نیازهای اجتماعی، رفاهی و مراقبتی‌شان افزایش پیدا کرده، خلق کنند. البته باید گفت سالمندان هم نباید تصور کنند چون این مشکلات وجود دارد نباید مراقب سلامتی خود باشند بلکه آنها هم باید در این مورد توجه بیشتری بکنند.

وی تاکید کرد : سالمندان و بازنشستگان باید انجام ورزش های سبک از قبیل پیاده روی را به صورت روزانه در برنامه های خود بگنجانند، و با نسل های دیگر ارتباط عاطفی ایجاد کنند، حتی اگر توجه لازم را از دیگران دریافت نکردند این نباید باعث سرخوردگی آنها شود.

دکتر صادق جلیلی که متخصص روانپزشکی است، تصریح کرد: با پیشرفت علم پزشکی، امید به زندگی بالا رفته و جمعیت سالمندان در ایران افزایش پیدا کرد. اگر از هم‌ اکنون برنامه‌ریزی‌های لازم را در این زمینه انجام ندهیم و زیرساخت‌ها را آماده نکنیم در سال‌های آتی با رشد بی‌رویه جمعیت سالمندی، مشکلات عدیده‌ای بوجود می‌آید که کشور را به سمت بحران سوق خواهد داد.

مدیر درمان تامین اجتماعی خوزستان خاطر نشان کرد: برنامه ریزی جهت هرگونه خدمات، نیازمند شناخت نیازهای واقعی سالمندان است. مهم‌ترین نیاز سالمندان مربوط به درآمد آنها ست. همچنین وضعیت سلامت سالمندان بیانگر آن است که مهم‌ترین مشکلات سالمندان به ترتیب مربوط به مشکلات قلبی‌، عروقی، ارتوپدی، شنوایی و بینایی است.

وی تاکید کرد اگر ما در مورد سالمندان و سنین پیری و حتی تمام قشرهای جامعه برنامه‌ریزی و نگاه دوراندیشانه‌ای داشته باشیم می توانیم در آینده با نیازهای جسمی و روانی اقشار مختلف به‌صورت مطلوب مواجه شویم.