چای با طعم ذرات پلاستیک
به گزارش نیوساینتیست، نتایج پژوهش‌های محققان کانادایی نشان داد که یک چای کیسه‌ای پلاستیکی در دمای ۹۵ درجه سانتی‌گراد در هر فنجان، حدود ۱۱.۶ میلیارد ذره میکروپلاستیکی آزاد می‌کند. این مقدار چندین بار از میزان میکروپلاستیک‌های موجود در سایر غذاها و نوشیدنی‌ها بیشتر است.  

میکروپلاستیک‌ها ذرات کوچک پلاستیکی هستند که ابعادی بین ۱۰۰ نانومتر تا ۵ میلی‌متر دارند.

ناتالی توفنکجی استاد دپارتمان شیمی دانشگاه مک گیل می‌گوید: «این مقدار در مقایسه با دیگر غذاهای حاوی ذرات میکروپلاستیکی، خیلی زیاد است. بنابر گزارش‌ها، نمک آشپزخانه که حاوی مقدار نسبتا زیادی از میکروپلاستیک است، در هر گرم از خود تقریبا ۰.۰۰۵ میکروگرم پلاستیک دارد. با وجود ۱۶ میکروگرم پلاستیک در هر فنجان، حجم پلاستیک موجود در یک فنجان چای هزاران بار (از این مقدار) بیشتر است.»

تیم توفنکجی برای دستیابی به این یافته‌ها چهار نوع چای کیسه‌ای مختلف از فروشگاه‌های مونترآل تهیه کرده و پس از خیساندن آن‌ها در آب ۹۵درجه، آب را با اسپکتروسکوپ و میکروسکوپ الکترونی تجزیه و تحلیل کردند.

در حالی که میکروپلاستیک‌ها به طور روزافزون در آب آشامیدنی یافت می‌شوند، سازمان بهداشت جهانی مدعی است که هیچ مدرکی دال بر خطرناک بودن این مواد برای سلامت انسان‌ها وجود ندارد. توفنکجی و همکارانش برای آزمایش احتمال سمی بودن ذرات آزاد شده از چای کیسه‌ای‌های پلاستیکی، کک‌های آبی را در معرض آب آلوده با این ذرات قرار دادند.

به گفته توفنکجی، «اگرچه این ذرات کک‌ها را از بین نبردند اما تاثیرات رفتاری و ناهنجاری های رشدی قابل توجهی را در آن‌ها ایجاد کردند.»

با این حال برای درک تاثیرات احتمالی این ذرات پلاستیکی بر سلامت انسان به آزمایش و پژوهش بیشتر نیاز است.