فضاپیمای هندی‌ها در این تصویر است
به نقل از اسپیس، شاید با نگاهی به عکس زیر تصور کنید که این عکس تنها یک تصویر از ماه و دهانه‌های آن است.

ولی  باید گفت ناسا این عکس را منتشر کرده و گفته که کاوشگر هندی‌ها جایی در این محدوده است و همین نقطه از ماه جایی است که امید یک کشور پشت آن است.

اوایل ماه میلادی جاری "سازمان پژوهش‌های فضایی هند"(ISRO)  اعلام کرد که فرود اولین فضاپیمای این کشور در نزدیکی قطب کشف نشده جنوب ماه نافرجام مانده است و  فرودگر فضاپیمای "چاندرایان -۲ "(Chandrayaan-۲) موسوم به "ویکرام "(Vikram) در فاصله ۲.۱ کیلومتری از سطح ماه ارتباط خود با زمین را از دست داده و تماس با کاوشگر چند ثانیه پیش از فرود قطع شده است.

از زمان قطع ارتباط هندی‌ها با این کاوشگر، ایسرو مشغول انجام عملیات‌های نجات بوده است. ناسا هم با ارسال "مدارگرد شناسایی ماه"(LRO) بر فراز منطقه فرود کاوشگر هندی، به ایسرو کمک کرد.

ولی "مدارگرد شناسایی ماه" ناسا هم تاکنون نتوانسته کاوشگر هندی‌ها را پیدا کند.

این فضاپیمای ناسا در تاریخ ۱۷ سپتامبر زمانی‌که بر فراز ناحیه احتمالی فرود ویکرام پرواز می‌کرد، یک عکس از ماه گرفت.

مکان فرودگر ویکرام جایی میان دو دهانه برخوردی ماه به نام‌های "منزینوس"(Manzinus) و "سیمپلیوس"(Simpelius) است.
آخرین اطلاعات ردیابی شده که "ویکرام" به زمین ارسال کرده، نشان می‌دهد که این ربات از مسیر خارج بوده است و بنا بر گفته ناسا مکان آن هنوز مشخص نیست.

البته فضاپیمای ناسا تنها یک بار از منطقه احتمالی فرود ویکرام گذشته که به علت سایه شدید آفتاب، شرایط رصد نامساعد بوده است. به همین دلیل قصد دارد ماه دیگر هم از فراز این محل عبور کند که احتمالا مشاهده مطلوب‌تری از محل فرود انجام خواهد داد.

به رغم سکوت "ویکرام" و کم‌خبری از "ایسرو" برای انتشار تصاویر فرودگر، "سازمان پژوهش‌های فضایی هند" معتقد است که ماموریت "چاندرایان -۲" به طور کلی موفقیت‌آمیز بوده است و ۹۰ تا ۹۵ درصد از اهداف هندی‌ها را برآورده کرده است.