راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری و شتابدهی سلامت الکترونیکی شرق کشور
 مرکز شتابدهنده سلامت الکترونیکی متاسل قصد دارد تا با ایجاد محیطی پویا برای استفاده هرچه بهتر از تکنولوژی‌های رایانه‌ای، تلفن همراه و اینترنت برای پاسخگویی نیازهای ارائه‌دهندگان و گیرندگان خدمات حوزه سلامت با دقت، سرعت و خلاقیت هر چه بیشتر عمل کند. شتابدهنده سلامت دیجیتال تلاش می‌کند با شتابدهی تخصصی کسب و کارهای نوپا در حوزه سلامت دیجیتال و حوزه‌های مرتبط به توانمندسازی شرکتهای نوپا و استارتاپ‌ها در این زمینه یاری رساند.

دکتر ممیزان، رییس مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این باره اظهار کرد: حوزه توسعه فناوری‌های سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با توجه به توانمندی‌های موجود در سطح استان خراسان بزرگ از قبیل مراکز علمی و دانشگاهی، اعضای هیات علمی و دانشجویان علاقه‌مند، گروه‌های آموزش تخصصی انفورماتیک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت در دانشگاه‌ها، شرکت‌های فناور و نیز منابع فیزیکی موجود مصمم است با هدف ایجاد و تسریع در تجاری سازی محصولات دانش‌بنیان نسبت به جذب و استقرار شتاب‌دهنده‌های تخصصی حوزه سلامت در مراکز رشد دانشگاه با استفاده از توان بخش خصوصی اقدام کند.

دکتر ممیزان خاطر نشان کرد: بر این اساس در سال جاری باید  دو شتابدهنده تجهیزات پزشکی و شتابدهنده سلامت الکترونیک در این مرکز مستقر شوند که با توجه به تلاش‌های انجام شده معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه از سال گذشته و با  هدایت و همکاری مستقیم ستاد توسعه فناوری اطلاعات معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و راهنمایی یکی از شرکت‌ها و با حضور و مشارکت بخش خصوصی نسبت به تاسیس و راه‌اندازی مرکز تسهیل‌گری استارتاپ‌های حوزه سلامت با عنوان اختصاری "متاسل" بعنوان اولین شتابدهنده سلامت الکترونیکی در این منطقه از کشور با اهداف مشخص اقدام شده است.

مهندس دانیال اعلمی دوست، مدیر شتابدهنده متاسل نیز در خصوص دوره کشف شتابدهنده متاسل گفت: بسیاری از استارتاپ‌ها در مراحل اولیه راه‌اندازی، فرآیندهای کسب و کار خود را به درستی نمی‌شناسند که به ناتوانی آنان در یافتن مشتری و فروش می‌انجامد؛ مساله‌ای که در کوتاه‌مدت، افت استارتاپ و در دراز مدت، شکست آن را به دنبال خواهد داشت.

اعلمی دوست افزود: شتاب‌دهنده سلامت الکترونیکی مِتاسِل با آگاهی کامل نسبت به چالش‌های مراحل اولیه استارتاپ‌ها، دوره‌ای باعنوان «کشف» را طراحی کرده است که به استارتاپ کمک می‌کند تا به درک درستی از فرآیندهای خود برسند و مسیر رسیدن به سرمایه‌گذار را آغاز کنند. این دوره دو ماهه کاملاً رایگان است و شتاب‌دهنده در این مرحله به کمک خدمات خود، به استارتاپ‌ها کمک می‌کند تا از یک طرف، زمان و هزینه‌های راه‌اندازی کسب‌وکار را کاهش و ازطرف دیگر، احتمال موفقیت خود را افزایش دهند؛ دراین حال، شتاب‌دهنده نیز به این درک می‌رسد که کدام استارتاپ‌ها صلاحیت لازم برای سرمایه‌گذاری در دوره شتاب را دارا هستند.

وی به  خدمات شتاب‌دهنده در دوره کشف اشاره و اظهار کرد: کارگاه‌های آموزشی تخصصی در حوزه‌های مختلف راه‌اندازی استارتاپ، مانیتورینگ استارتاپ به کمک تیم منتورهای شتاب‌دهنده، پشتیبانی کامل مدیر شتابدهی در طول دوره، اتصال استارتاپ به افراد و سازمان‌هایی که به پیشرفت استارتاپ کمک می‌کنند، جلسات تبادل تجربه با بنیان‌گذاران استارتاپ‌های موفق، ارائه فضای کاری مشترک و اینترنت از جمله خدمات این مرکز است.

مدیر شتابدهنده متاسل خاطر نشان کرد: استارتاپ‌ها پس از گذراندن این دوره قادر خواهند بود تا مشتریان کلیدی خود را پیدا کنند، بازار هدف خود را بهتر بشناسند، مدل کسب و کار خود را اعتبارسنجی کنند، فرآیندهای کسب و کار خود را درک کنند، تیم اولیه خود را بازسازی کنند و برای دوره چهار ماهه شتاب خود، برنامه‌ای عملیاتی تدارک ببینند.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی مشهد، وی شرط پذیرش استارتاپ در دوره کشف را فعالیت بصورت تیمی دانست و افزود: استارتاپ باید محصول اولیه خود را ساخته باشد و در طی دوره، در مکان شتاب‌دهنده حضور فعال داشته باشد. پس از ۶۰ روز، استارتاپ‌های حاضر در دوره کشف به جلسه اختتامیه دعوت خواهند شد تا به دفاع از عملکرد خود بپردازند. استارتاپ‌هایی می‌توانند به دوره شتابدهی ورود پیدا کنند که به انسجام لازم رسیده باشند و نظر هیأت داوران را جلب کنند.