ارتباط مستقیم بیماری دهانی "پیوره" با فشار خون بالا
به نقل از گیزمگ، مطالعات فراتحلیلی اخیر پژوهشگران نشان می‌دهد ارتباط مستقیمی میان بیماری پیوره و فشار خون بالا وجود دارد و هرچه سلامت دهان و دندان فرد وخیم باشد، خطر ابتلای آن فرد به فشار خون بالا بیشتر است.

پیوره یا پیرادندان‌آماسیا بیماری بافت‌های اطراف دندان (gum disease) بیماری عفونتی است که در ناحیه لثه‌ها و سایر بافت نگه‌دارنده دندان رخ می‌دهد. در این بیماری از قسمت پایینی دندان‌ها خونابه می‌آید و دهان بد بو و عفونی می‌شود. شیوع پیوره که نوع جدی‌تری از بیماری لثه است، با افزایش سن بیشتر می‌شود.

مهم‌ترین علامت پیوره، ورم لثه‌هاست که باعث می‌شود لثه‌ها به‌ویژه موقع مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان به راحتی دچار خون‌ریزی شوند.

پژوهشگران انجمن قلب و عروق اروپا طی این مطالعه فراتحلیلی اثبات کردند که ارتباط مستقیمی میان بیماری دهانی پیوره و فشار خون بالا وجود دارد. پژوهشگران طی این مطالعه ۸۱ داده مربوط به این موضوع را از ۲۶ کشور جمع‌آوری کرده و نتیجه گرفتند بین این دو بیماری ارتباط مستقیمی وجود دارد.

به گفته پژوهشگران هنگامی‌که فرد دچار پیوره می‌شود، احتمال ابتلای او به فشار خون بالا ۲۲ درصد افزایش می‌یابد و اگر بیماری پیوره درمان نشود و وضعیت فرد وخیم‌تر شود، احتمال ابتلای او به فشار خون ۴۹ درصد بیشتر می‌شود.

"فرانسسکو دی آیتو" (Francesco D'Aiuto)، نویسنده ارشد این مطالعه از "کالج دانشگاهی لندن" گفت: ما دریافتیم هرچه بیماری پیوره فرد وخیم‌تر باشد، احتمال فشار خون او نیز به همان میزان افزایش می‌یابد. به نظر می‌رسد بین سلامت دهان و دندان و فشار خون بالا ارتباط مستقیمی وجود دارد.

طی این مطالعه فراتحلیلی پژوهشگران با اینکه دریافتند این بیماری دهانی می‌تواند منجر به فشار خون بالا شود، اما نتوانستند موضوع دیگری را اثبات کنند و آن موضوع این بود که آیا با درمان این بیماری دهانی، فشار خون بالای افراد نیز کاهش می‌یابد یا خیر. پژوهشگران برای این موضوع نیز بررسی‌هایی انجام دادند، اما گفتند برخلاف موضوع پیشین این موضوع را نمی‌توانیم اثبات کنیم؛ چراکه نمی‌توانیم به طور قطع بگوییم که فرد با درمان بیماری پیوره می‌تواند فشار خون بالای خود را نیز کاهش دهد یا خیر.

پژوهشگران اظهار کردند: پژوهش ما گام مهمی در علم پزشکی است؛ زیرا ارتباط میان بیماری پیوره و فشار خون بالا اثبات شد، حال باید بر روی این موضوع تمرکز کنیم که آیا درمان پیوره می‌تواند سبب کاهش فشار خون بالا شود یا خیر.

یافته‌های این مطالعه در مجله" Cardiovascular Research "منتشر شد.