در دنیای خودرو چه خبر است؟
جی‌ال‌ای 53 کوپه؛ تهاجم به دژ مستحکم ب‌ام‌و ایکس6!
بعد از چندین ماه انتشار تصاویر جی‌ال‌ای کوپه زیر پوشش استتار، بالاخره نسخه جدید این خودرو از سوی مرسدس معرفی شد. جی‌ال‌ای کوپه 2021 همان‌طور که از اسمش مشخص است، اتومبیلی شاسی‌بلند اما با فرمی کوپه‌مانند است که به لطف ب‌ام‌و ایکس6 این سبک از طراحی، طرفدار زیادی پیدا کرده. در نسخه قوی‌تر «جی‌ال‌ای 53» که از سوی ای‌ام‌جی ارائه می‌شود، فاصله گرفتن از قالب جعبه‌ای خودروهای شاسی‌بلند و بهره‌مندی از جلوپنجره عمودی «پان‌امریکانا» مشابه مدل ای‌ام‌جی جی‌تی، باعث شده تا این خودرو چهره خشن‌تری در مقایسه با مدل استاندارد داشته باشد.
سیستم تعلیق بادی ای‌ام‌جی، ارائه هفت حالت مختلف رانندگی (لغزنده، راحت، اسپرت، اسپرت پلاس، شخصی، تریل و شنی مخصوص آفرود)، کاهش پنج سانتی‌متری فاصله دو محور در مقایسه با مدل معمولی، دیسک‌های ترمز 40 سانتی‌متری به همراه کالیپرهای دو پیستونی و تغییرات عمده در طراحی کابین شامل کاهش فضای سر (هدروم) و گنجایش محفظه بار ازجمله ویژگی‌های این محصول خودروساز آلمانی است.
قلب تپنده جی‌ال‌ای 53 کوپه پیشرانه شش سیلندر خطی و سه لیتری توربو است که قدرتی در حدود 429 اسب بخار تولید می‌کند. وجود سامانه تقویتی ای‌کیو مرسدس به‌عنوان بخشی از سیستم هایبرید ملایم، حدود 21 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور به مجموع توان این خودرو اضافه می‌کند. انتقال قدرت در جی‌ال‌ای 53 کوپه بر عهده جعبه‌دنده9 سرعته ای‌ام‌جی و سامانه چهار چرخ محرک 4MATIC است که با این تفاسیر، شتاب 0-96 کیلومتر بر ساعت آن تنها در 5.2 ثانیه رقم می‌خورد. جی‌ال‌ای کوپه 2021 احتمالا از اواسط سال 2020 میلادی عرضه خواهد شد.
https://www.motor1.com/news/367450/mercedes-gle-coupe-amg-53-debut/

50 دلار به ازای بررسی یک دستگاه هیوندای
هیوندای تصمیم گرفته برای ترغیب مشتریان به خرید محصولات این برند کره‌ای، برنامه‌ای تحت عنوان «پیشنهاد بررسی خودرو توسط شهروندان» راه‌اندازی کند. هرکسی که ساکن آمریکا باشد به شرط داشتن زمان کافی، می‌تواند با مراجعه به سایت رسمی هیوندای در این طرح ثبت‌نام کند. افرادی که در سایت ثبت‌نام کرده‌اند به نمایندگی تعیین‌شده مراجعه می‌کنند و پس از انجام روند بررسی، یک کارت 50 دلاری ویزا هدیه می‌گیرند. البته این طرح محدودیت زمانی دارد و هر شش ماه یک‌بار فعال می‌شود، بنابراین نمی‌توان از آن به‌عنوان راهی برای کسب درآمد استفاده کرد! شاید یکی از مشکلات طرح هیوندای، دور بودن نمایندگی‌های منتخب برای انجام بررسی خودرو باشد که می‌تواند استقبال از این برنامه را کاهش دهد.
https://www.motor1.com/news/368157/hyundai-pay-50-test-drive/

وقتی کلاشنیکف هم حریف ب‌ام‌و نمی‌شود!
اگر قرار باشد به منطقه‌ای خطرناک بروید اما درعین‌حال می‌خواهید سواری لوکسی تجربه کنید، پس یک ب‌ام‌و ایکس5 وی‌آر6 به دردتان می‌خورد! این خودرو که در بخش خارجی هیچ‌گونه تفاوتی با دیگر خودروهای ایکس5 جاده‌ای ندارد، می‌تواند از سرنشینان خود در مقابل گلوله‌های شلیک‌شده از یک اسلحه کلاشنیکف ای‌کی-47 محافظت کند. این میزان حفاظت برابر با سطح «وی‌آر6» زرهی است و به همین دلیل ب‌ام‌و تصمیم گرفته نام خودروي ضدگلوله خود را از آن بگیرد. خودروساز آلمانی ادعا می‌کند که این اتومبیل به لطف پنل‌های فولادی با مقاومت بالا حتی در مقابل 15 کیلوگرم بمب تی‌ان‌تی از فاصله چهارمتری هم مقاوم است.
وجود ورق‌های آلومینیومی در زیر بدنه و بخش محفظه بار، سقف زره‌پوش مقاوم در برابر 200 گرم ماده انفجاری سی4، اینترکام برای برقراری ارتباط با محیط خارج، لاستیک‌هایی با دیواره جانبی به‌منظور رانندگی در شرایط پنچری ، شیشه‌هایی به قطر 30 میلی‌متر با محافظ و پوشش مخصوص باک بنزین ازجمله امکانات استاندارد این خودرو است. ب‌ام‌و ایکس5 وی‌آر6 از پیشرانه 4.4 لیتری دوقلو توربوي هشت سیلندر خورجینی بهره می‌برد که 523 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. با شتاب 0-100 کیلومتر بر ساعت 5.9 ثانیه، این خودرو می‌تواند به‌سرعت از مهلکه فرار كند و سرنشینان خود را نجات دهد. هنوز اطلاعاتی در رابطه با قیمت و زمان عرضه آن منتشر نشده است.
https://www.motor1.com/news/367199/bmw-x5-protection-vr6-debut/

رکوردشکنی پورشه تایکان در پیست نوربرگرینگ
پورشه تمام تلاش خود را به کار بسته تا نشان دهد محصول الکتریکی جدیدش یعنی «تایکان» قوی‌تر از اتومبیل‌های ساخت شرکت تسلاست. حالا این نماینده خودروساز آلمانی توانسته با ثبت زمان هفت دقیقه و 42 ثانیه در پیست 20.6 کیلومتری نوربرگرینگ نوردشلیفه، سریع‌تر از هر خودروي چهاردر برقی باشد و به هدف مدنظر پورشه دست یابد. البته لارس کرن، راننده سری مسابقات جی‌تی3، نقش مهمی در رسیدن به این رکورد داشت. تایکان از دو پیشرانه الکتریکی با مجموع قدرت 600 اسب بخار بهره می‌برد. همچنین این خودرو مجهز به سامانه «کنترل شاسی  4دی پورشه» است که وظیفه دارد شاسی این سدان الکتریکی را تحلیل و همگام‌سازی كند. پورشه تایکان به‌زودی یا به عبارت دقیق‌تر چهار سپتامبر در نمایشگاه فرانکفورت 2019 رونمایی خواهد شد.
https://www.motor1.com/news/367076/taycan-four-door-ev-nurburgring-record/

جگوار لندروور و توسعه هدآپ دیسپلی سه‌بعدی
گروه جگوار لندروور درحال‌توسعه سامانه هدآپ دیسپلی سه‌بعدی هستند. این فناوری هوشمند که بخشی از سامانه‌های اطلاعات و سرگرمی نسل بعدی است، می‌تواند محتوای کاربردی نقشه را روی مسیر نمایش دهد. برای مثال وقتی خودرو از خط خارج می‌شود، سامانه هدآپ دیسپلی سه‌بعدی علامت‌هایی را منطبق بر خطوط جاده ترسیم می‌کند تا راننده را از رخداد چنین تغییری آگاه سازد. این سامانه همچنین به فناوری «ردگیری چشم» مجهز است تا با دنبال کردن جایگیری راننده، تصویر سه‌بعدی دقیقی ایجاد کند. گروه جگوار لندروور معتقد است که این فناوری می‌تواند تا حد زیادی ایمنی رانندگی را بهبود دهد؛ خصوصا آن‌که برخی معتقدند هدآپ دیسپلی عادی حواس راننده را پرت می‌کند.
https://www.motor1.com/news/367317/jlr-3d-hud-technology/

انتشار تیزری مبهم از خودروي آفرود الکتریکی آئودی
نمایشگاه فرانکفورت امسال میزبان تعداد بیشتری از خودروهای عجیب‌وغریب نسبت به قبل خواهد بود. یکی از این محصولات متفاوت که مزین به نشان آئودی است و تیزری مبهم از آن منتشر شده، «ای‌آی: تریل کواترو» کانسپت نام دارد. خودرویی که ایده اتومبیل‌های آفرودی آینده را به تصویر می‌کشد و چهارمین کانسپت الکتریکی خودروساز آلمانی است. هرچند تصویر منتشر شده بسیار تیره است اما می‌توان دریافت که در بخش جلو و عقب هیچ سپری نصب نشده تا بیشترین میزان زاویه اوورهنگ ایجاد شود. بدین ترتیب نگرانی بابت عبور از مسیرهای پر افت و خیز وجود ندارد. هرچند در طراحی خودرو خطوط شکسته حرف اول را می‌زند اما خطوط منحنی خصوصا در لبه بالایی شیشه‌های کناری به چشم می‌خورد. هنوز اطلاعات دقیقی از پیشرانه خودرو منتشر نشده است و باید تا برگزاری نمایشگاه فرانکفورت صبر کرد.
https://www.motor1.com/news/366741/audi-ai-trail-quattro-teaser/

ورود پورشه به فرمول ای با 99ایکس
مدتی است که ورود به رقابت‌های اتومبیلرانی به‌منظور نمایش قدرت و توان شرکت‌های خودروساز به حرکتی فراگیر تبدیل شده. حالا پورشه که سعی در برقی کردن محصولات تولیدی خود دارد تصمیم گرفته در سری رقابت‌های «فرمول ای» حضور پیدا کند و به همین دلیل چندی پیش خودروي مسابقه‌ای خود را با نام «99ایکس الکتریک» رونمایی کرد. این خودرو 900 کیلوگرم (با راننده) وزن دارد که تقریبا نیمی از آن یا به عبارت دقیق‌تر 385 کیلوگرم، سنگینی باتری‌های آن است. باتری‌هایی که به پیشرانه الکتریکی 335 اسب بخاری آن نیرو می‌دهند. حداکثر سرعت این خودرو 280 کیلومتر بر ساعت و شتاب 0-100 آن در حدود 2.8 ثانیه است. آندرا لوترر و نیل جانی دو راننده تیم پورشه خواهند بود که به‌زودی با 99ایکس در رقابت‌های جایزه بزرگ فرمول ای مسابقه خواهند داد.
https://www.carmagazine.co.uk/car-news/first-official-pictures/porsche/99x-electric-formula-e-race-car/

تصویری اسرارآمیز که خودرو بعدی لامبورگینی را معرفی می‌کند
لامبورگینی در تلاش است پیش از سال میلادی 2020 جدیدترین محصول خود را معرفی کند. این خودروساز ایتالیایی چندی پیش با نمایش عکسی مبهم در صفحه رسمی اینستاگرام خود، بسیاری از طرفدارانش را به وجد آورد. باکمی دقت در این عکس که تنها دو چراغ ستاره‌ای شکل و نشان لامبورگینی دیده می‌شود، می‌توان دریافت که این خودرو شباهت زیادی با کانسپت «ترزو میلنیو» دارد. کانسپتی که نخستین بار در اواخر سال 2017 میلادی با همکاری دانشگاه ام‌آی‌تی معرفی شد و یکی از عجیب‌ترین ویژگی‌های آن، تعمیر خودکار بدنه بود! با میکرو کانال‌هایی که وظیفه داشتند در صورت شکستگی، مواد ترمیم‌کننده را به نقاط ضربه دیده بفرستند. ترزو میلنیو که در زبان ایتالیایی به معنای «هزاره سوم» است، احتمالا در نمایشگاه فرانکفورت به نمایش در می‌آید و باید دید که چه مقدار از ویژگی‌های نسخه کانسپت را در خود خواهد داشت.
https://www.motor1.com/news/366615/lamborghini-frankfurt-motor-show-teaser/

ب‌ام‌و ایکس6 وانتابلک، به سیاهی سیاه!
به‌تازگی ب‌ام‌و با همکاری دو شرکت «سوری نانو» و «لِویتِیشن» نسخه جدیدی از ب‌ام‌و ایکس6 را معرفی کرده است. این خودرو که از پوششی با رنگ مشکی خاص به نام «وانتابلک» و با کد «وی‌بی‌ایکس2» بهره می‌برد، شاید یکی از شگفت‌انگیزترین رنگ‌هایی باشد که تابه‌حال دیده‌اید. این رنگ به گفته شرکت، 99 درصد نور محیط را جذب می‌کند و به همین جهت نمی‌توان هیچ‌گونه ردی از خطوط بدنه ایکس6 را روی آن مشاهده کرد. هنوز هزینه نصب این کاور مشکی اعلام نشده اما احتمالا می‌توان آن را روی هر نسخه‌ای از این شاسی‌بلند کوپه نصب کرد. نسل سوم ب‌ا‌م‌و ایکس‌6 ماه گذشته با ظاهری مشابه ایکس5 و در سه نسخه رونمایی شد. این خودرو هم‌اکنون با قیمت پایه 65 و 68 هزار دلار برای نسخه‌های sDrive40i و xDrive40i و 86 هزار دلار برای نسخه M50i به فروش می‌رسد.