مدام به بچه‌ها نگویید می‌توانند!
به نقل از دیلی‌میل، دانشمندان می‌گویند گفتن این جمله به بچه‌ها که با تمرکز حواس روی هر کاری می‌توانند آن را به خوبی انجام دهند، ممکن است نادرست باشد و در واقع نتایج کار آنها و نمرات‌شان را بدتر کند.

تقویت مصنوعی خودباوری دانش‌آموزان ممکن است به توانایی آنها با کنار آمدن با مشکلات جدی در مدرسه اختلال ایجاد کند و در واقع بیشتر از اینکه خوب باشد، به آسیب بیشتر منجر شود.

مطالعه روی دانش‌آموزان مدارس ابتدایی در اسکاتلند نشان داد کسانی که سعی در ایجاد انگیزه در کودکان دارند تا آنها سخت‌تر تلاش کنند، بهبودی در نتایج آزمون آنها نیافتند و این انگیزه کاذب موثر واقع نشده بود.

در نهایت مشخص شد که نمرات در سراسر کشور در حال کاهش است و کارشناسان هشدار داده‌اند که جملات انگیزشی کمکی نمی‌کنند.

دکتر تیموتی بیتس، سرپرست این مطالعه گفت: آنچه می‌بینیم کاهش نمرات در سراسر کشور است، بنابراین گفتن این جمله به دانش آموز که یک ابرقهرمان کارتونی به تو در ریاضی کمک می‌کند پس عاشق ریاضیات شو، نوعی سرپوش برای مشکلات بزرگی در آموزش است.
این کارشناس روانشناسی از دانشگاه "ادینبرو" به نقل قول یک کودک خردسال اشاره کرد که می‌گوید به دلیل داشتن یک طلسم احساس بهتری نسبت به یک درس دارد.

یک دختر دبستانی گفت: من الان عاشق ریاضی هستم، چون ابرقهرمانان به من کمک می‌کنند.

به این دلیل که معلمان آن دبستان دو شخصیت را به بچه‌ها معرفی کرده‌اند تا آنها را تشویق به درس خواندن کنند، در حالی که ممکن است نتیجه عکس بدهد.

دکتر بیتس می‌گوید: در حقیقت درس‌هایی وجود دارند که دانش آموزان به طور طبیعی در آنها خوب نیستند و اینکه تنها به آنها گفته شود که اگر تلاش کنند می‌توانند آن درس را با نمره خوب بگذرانند، ایده آل نیست.

اگرچه نگرش مثبت بسیار مهم است، اما زیاده روی کردن در آن ممکن است باعث نادیده گرفتن این شود که هر کس استعداد خاص خود را دارد و قرار نیست همه در یک مبحث خوب باشند.

دکتر بیتس گفت: ذهنیت رشد و دادن انگیزه کاذب به کودکان می‌گوید که می‌توانند مغز خود را دوباره برنامه‌ریزی کنند، اما مطالعه ما این آزمایش را انجام داد که آیا استفاده از این جملات و آموزه‌ها می‌تواند نمرات دانش آموزان را بهبود بخشد و فهمیدیم که اینگونه نیست.

این تحقیق در مجله Experimental Psychology منتشر شده است.