ارزش مادی حفاظت از محیط زیست در «چرخ»
به نقل از روابط عمومی شبکه چهار، برنامه‌ تلویزیونی «چرخ» در این قسمت میزبان حسین غیاثی‌نژاد، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران خواهد بود.

این استاد دانشگاه درباره‌ی این موضوع گفت‌وگو خواهد کرد که محیط‌زیست چقدر ارزش مادی دارد، حفاظت نکردن از آن چقدر ضرر اقتصادی دارد، تمرکز بر مدیریت پسماند زباله‌ها چه فوایدی دارد و عدم مدیریت پسماندها چقدر ضرر اقتصادی دارد.

بر اساس تازه‌ترین آمارهای اعلام‌شده سالانه در جهان حدود ۲ میلیارد تن زباله‌ی صنعتی و شهری تولید می‌شود که ارزش بازار آن از مرحله‌ی جمع‌آوری تا بازیافت، به ۵۰۰ میلیارد دلار می‌رسد. طبق آمارهای منتشرشده، روزانه بیش از ۵.۳‌ میلیون تن زباله در جهان تولید می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۸ سرانه‌ی تولید جهانی زباله در هر روز برابر با ۳۰۰ گرم است؛ این در حالی است که این رقم برای ایرانی‌ها به بیش از ۷۱۰ گرم و برای تهرانی‌ها ۷۹۰ گرم یعنی ۲.۵ برابر متوسط جهانی است.

در بخش دیگری از برنامه، بهزاد یوسفی، کارشناس «چرخ»، مهم‌ترین فیلم‌های علمی ـ تخیلی پاییز را معرفی خواهد کرد. گزارشی از جزییات کار کامران کمالی، خزنده‌شناس یکی دیگر از بخش‌های بیست‌وهشتمین قسمت برنامه‌ی «چرخ» است.

مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.

«چرخ» در تابستان امسال در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده از شبکه‌ی چهار پخش می‌شود.

مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.