زنگنه مطرح کرد:
هر دو هفته یک قرارداد و افتتاح جدید در شرایط تحریم

بیژن نامدار زنگنه در مراسم امضای قرارداد توسعه میدان گازی بلال بین شرکت نفت و گاز پارس و پتروپارس با ابراز امیدواری از اینکه تمام سکوها و پالایشگاه‌های پارس جنوبی به جز پالایشگاه فاز 14 به بهره‌برداری و ظرفیت نهایی رسیده‌اند، اظهار داشت: همه ظرفیت‌های دریا در 27 فاز نهایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در قرارداد امروز توسعه میدان گازی بلای در دستور کار قرار گرفته است، افزود: شرکت پتروپارس یکی از بهترین شرکت‌های E&P ایرانی است که در همه قراردادها از نظر زمان و مبلغ به تعهدات خود عمل کرده و این موضوع فوق‌العاده در ارزیابی شرکت‌ها برای ما مهم است.

وی مبلغ سرمایه‌گذاری در این قرارداد را 440 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: البته قیمت نهایی نشده است و همانند قراردادهای ipc، Open CHapex است. یعنی پیمانکار عمومی به مناقصه می‌رود و قیمت‌ها با نظارت شرکت نفت در می‌آید.

وزیر نفت با بیان اینکه تامین مالی پروژه از صندوق توسعه ملی خواهد بود، افزود: بانک‌های عامل تجارت و ملت همانگونه که در غرب کارون و پارس جنوبی همکاری داشته‌اند در این پروژه نیز حضور دارند.

تعیین تکلیف میادین مشترک تا پایان دولت

وی مدت قرارداد را 34 ماه عنوان کرد و افزود: یکی از خوشحالی‌های بنده این است که همانگونه که تعهد کردم و برنامه‌های خود را به مجلس ارائه دادم تا پایان دولت تکلیف تمام میادین مشترک مشخص می‌شود.

توسعه میدان فروزان نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت

وی ادامه داد: میدان بلال نیز جزء همین تعهدات اعلام شده است. تکلیف فرزاد B نیز همین امسال مشخص می‌شود. فاز 11 پارس جنوبی که به دلیل تحریم دچار وقفه شده بود تعیین تکلیف خواهد شد. توسعه میدان فروزان نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

زنگنه با بیان اینکه توسعه میادین مشترک غرب کارون به خوبی جلو می‌رود، گفت: قرارداد ایلام، پایدار غرب و آبان بسته شده و میدان مهمی وجود ندارد که تعیین تکلیف نشده باشد.

وی تاکید کرد: در همین دولت عمده توسعه پارس جنوبی جز فاز 11 به اتمام می‌رسد و تلاش می‌کنیم که مرحله اول آن نیمه اول 1400 به بهره‌برداری برسد.

امضای قرارداد توسعه میدان بلال آغاز یک جریان است

وزیر نفت با بیان اینکه امضای قرارداد توسعه میدان بلال آغاز یک جریان است، خاطرنشان کرد: ما هر دو هفته یک قرارداد و افتتاح در شرایطی که تحریم هستیم خواهیم داشت.

امضای قرارداد توسعه میدان بلال آغاز یک جریان است

وی تاکید کرد: تحریم‌ها ما را متوقف نخواهند کرد. ما زنده‌ایم و چه برای توسعه صنعت نفت و چه برای ایجاد اشتغال برای پیمانکاران تلاش می‌کنیم. اگر صنعت نفت حرکت کند پیمانکاران و سازندگان فعال می‌شوند. سفارش از درون قرارداد به وجود می‌آید. تمامی اینها نشان می‌دهد که ما همچنان پرتحرک و فعال هستیم.

در پارس جنوبی از همسایگان جلوتر هستیم

زنگنه با بیان اینکه ما نگران مردم بابت توسعه میادین مشترک را درک کرده‌ایم، افزود: اکنون در پارس جنوبی از همسایگان نه تنها عقب نیستیم بلکه جلوتر هستیم. تحریم‌ها نتوانسته کاروان توسعه نفت را متوقف کند. عملکرد وزارت نفت از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی است.

امسال 3000 روستا گازرسانی خواهد شد

وی با بیان اینکه امسال 3000 روستا گازرسانی خواهد شد، گفت: هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که 95 درصد جمعیت آن تحت پوشش گاز باشند.

وی خاطرنشان کرد: ما اکنون در بخش پالایش به رکورد تاریخی رسیدیم.

رجزخوانی نمی‌کنیم که آنها هوشیار شوند

زنگنه افزود: در صادرات هم نشان دادیم که آمریکا نمی‌تواند صادرات ما را صفر کند. البته رجزخوانی نمی‌کنیم که آنها هوشیار شوند.

جهش سوم پتروشیمی آغاز شد

وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه در بخش پتروشیمی نیز امسال به بیش از 100 میلیون تن تولید خواهیم رسید، گفت: جهش سوم پتروشیمی آغاز شده و به 140 میلیون تن تولید خواهیم رسید.

وی گفت: ما نه تنها متوقف نشدیم بلکه با سرعت جلو می‌رویم. طرح‌ها با سرمایه بخش خصوصی اجرا می‌شوند و این بی‌نظیر است.

زنگنه ادامه داد: طرح‌های ابتکاری با قدرت و سرعت جلو می‌روند که تولید و اشتغال در کشور ایجاد می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه یکی از اهداف فاز 11 جلوگیری از افت تولید است، افزود: برنامه‌ ایستگاه تقویت فشار برنامه‌ای بود که در منطقه هم اجرا نشده بود اما تحریم اجازه ادامه کار را به ما نداد ولی ما حتما کار را شروع می‌کنیم و باید برای ساخت تجهیزات فکر کنیم. ما متوقف نشده‌ایم و با جهان همکاری خواهیم داشت و تمام تلاش و قدرت خود را به کار می‌گیریم تا مشکلاتمان حل شود.

وی ادامه داد: برای افزایش فشار، طراحی و تامین تجهیزات را انجام خواهیم داد و در سطح عالی بین‌المللی برای سکوهای تقویت فشار کار خواهیم کرد.

زنگنه در ادامه گفت: پارس جنوبی را دلار نساخت، عشق مدیران کشور که برای سربلندی ایران حاضرند از همه چیز خود بگذرند، ساخته است.