زندگی عشایر به منابع طبیعی وابسته است
مسئول صندوق عشایری ایل شاهسوند شهرستان سرعین، بیله سوار و پارس آباد استان اردبیل گفت: زندگی عشایر وصل به منابع طبیعی است و منابع‌طبیعی جان عشایر است.
ناصر احمدی گفت: ایل شاهسوند ۳۲ طایفه است و امروز هر یک از این طایفه دارای ساختار ایلی و تشکل‌های مردمی هستند.

وی خاطرنشان کرد: عمده این طایفه‌ها در استان اردبیل، سپس در آذربایجان شرقی و بخشی دیگر در نواحی تالش از استان گیلان مستقر هستند. ایل دارای منشور است و منشور ایل شاهسوند حفظ مراتع، حفظ تنوع زیستی و گیاهان دارویی و بهره‌مندی از مواهب آن است.

مسئول صندوق عشایری ایل شاهسوند به ایجاد کلاس‌های آموزشی در میان طوایف اشاره کرد و گفت: سالانه به منظور اجرای کوچ به هنگام توقف در مراتع و کوچ به مناطق ییلاقی و قشلاق، کلاس‌های متعددی در مساجد و مدارس برپا می‌شود و عشایر در این کلاس‌ها با آموزش‌های لازم، خود را موظف می‌بینند تا برای حفاظت از گونه‌های نورس گیاهی و دارویی از کوچ زود هنگام به مراتع جلوگیری کنند.

همکاری عشایر و منابع طبیعی در این سال‌ها چشمگیر است 

ناصر احمدی که خود عشایر زاده ایل شاهسوند است، در ادامه خاطر نشان کرد: امروز شاهد همکاری و مشارکت قابل توجه و چشمگیری از سوی عشایر و منابع طبیعی هستیم و عشایر تعلق خاطر شدیدی نسبت به حفظ منابع طبیعی دارند و مراتع را جان و هستی خود می‌دانند. 

وی در ادامه به توانمندسازی جامعه زنان عشایر اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر نقش زنان عشایر در حفاظت و بهره‌برداری از منابع‌طبیعی قابل توجه است و زنان در کلاس‌های ترویجی و آموزشی منابع طبیعی مشارکت و نقش آفرینی فعال دارند.

این عشایر ایل شاهسوند از منابع طبیعی خواستار واگذاری طرح‌های مرتعداری به عشایر شد و افزود: تمام تلاش عشایر این است که از منابع طبیعی و بویژه مراتع حفاظت کرده و از جاذبه‌های طبیعی آن بتوانند در زمینه گردشگری و طبیعت‌گردی بهره مند شوند.